Har en acer aspire m5620 som nu är 2 och ett halvt år gammal. Fungerar felfritt men jag undrar om man behöver flasha biosen? Jag har version R01-A0 och R01-B2 har kommit ut och jag undrar om det verkligen är ens nödvändigt att uppgradera?
Brukar oftast inte ge någon märkbar skillnad, funkar din dator bra och stabilt så avråder jag dig från att göra det.. går något snett kan det bli rätt allvarliga fel!
Det brukar stå någonstans vad för fel som en bios-uppdatering fixar, det brukar också stå att har man inte dessa fel, så kan/bör man låta bli att uppdatera bios. Det kan handla om t.ex hårdvarukompabilitet och sådana saker.
Jag har endast gjort det en gång då jag fick en gammal dist som inte stödde den processor jag hade köpt (vilken skulle stödjas). I allmänhet rätt ovanligt tror jag :P
Kan ha fel men har för mig vissa versioner är anpassade för det OS man använder, hade lite problem när jag bytte till Win 7 64-bit men när jag hämtade bios och valde mitt OS så fixade sig felet.
Enkel tumregel i såna här fall: "If it works, DO NOT fix it".
Med andra ord finns det ingen anledning för dej att flasha om biosen om datorn funkar som den ska. Skulle snarare säga att du kan skapa problem istället isf, precis som nån sa.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!