• 1
  • 2
2009-12-25, 23:57
Kom att tnka p en sak igr nr jag inte kunde sova klockan fem p natten, skulle det inte vara intressant att ta en vecka d man r ledig och ta bort alla klockor man har och leva helt utan tidsuppfattning? Man gr helt enkelt och lgger sig nr man r trtt och ter nr man r hungrig.

Ngon som testat?

Skulle kroppen m bttre eller smre om vi inte hade klockor? Jag tror det finns en risk att man missar mycket utav den stora REM cykeln om man sover fr ofta och det r antagligen en vldigt stor risk att man vnder p dygnet helt och mr dligt av det. Jag tror att det skulle bli vrre i brjan nr man inte r van vid det, det r nog ltt att vnda p dygnet och det skulle nog vara lite lskigt fr mnga att vara helt utan tidsuppfattning (Vet sjlv nr man sovit p stllen utan klockor, grymt jobbigt att vakna utan att veta om man sovit tta timmar eller tv timmar.)
Men i lngden kanske det blir bttre och kroppen mr bra nr den fr bestmma helt ver smn och mat?

Samtidigt tror jag att mnga fr ngest om de inte lyckas somna nr de ser att klockan r mycket eller fr ngest nr det vaknar sent och har missat hela dagen, detta skulle inte vara ngot problem utan klockor eftersom man helt enkelt hade gtt efter kroppens klocka.

Sjlvklart skulle samhllet fungera mycket smre och det hade varit mycket svrare att planera aktiviteter utan klockor men om vi endast pratar om hlsan fysiskt och psykiskt - skulle det bli bttre eller smre?
Citera
2009-12-26, 00:01
Bannlyst
Haha ja, det r naturligt, s fr man tnka.

Lev naturligt i en vecka!

Tnk p hur djur lever s klarar du nog dig rtt bra
Citera
2009-12-26, 00:50
Bannlyst
Gr alltid att ta reda p tid r samt datum genom ett gammalt datum som man vet fanns just d som ett utgngsmrke oavsett hur mnga r du missat genom vissa ledtrdar i diverse alldagliga saker man gt eller ger s kan man hitta svaren om man nu skulle va helt ute cykla
Citera
2009-12-26, 00:59
Medlem
Camazotzs avatar
Man skulle antagligen gra som nu, sova nr solen r nere och vara vaken nr det blir ljust. Det skulle vara det mest naturliga.

En intressant frgestllning vore ifall man inte har tillgng till solljus, ex. sitter i en kllare, och hur man d skulle anpassa sig. Jag tror att resultatet skulle ligga ganska nra det vi har idag, kroppen och hjrnan blir trtt efter att ha varit vaken i, i mitt fall, runt 17 timmar (normalt sett, sjlvklart finns det undantag). Efter 6-8 timmars smn knner jag mig utvilad igen, osv.

Sedan vet jag ju inte ifall det beror p att min kropp har anpassat sig till just detta schema eller inte. Kanske fungerar det med 48-timmarsdygn ocks, 32 timmar uppe fljt av 16 timmar sovandes? Eller mjligtvis tretimmarsdygn, tv vakna timmar med en timme smn eftert?
Citera
2009-12-26, 01:33
Bannlyst
Hur vet man att det r fortfarande 24h p ett dygn och 365 dagar p ett r har man stenkoll p att jorden rr sig exakt p millimillimilli sekunden rtt takt r efter r skiljer sig det ngra f sekunder per r s blir det mnga timmar efter ett par 100 r vilket medfr att vi missat bde tid dagar p lngsikt utan att vanliga mnniska vet om det hela s idag just nu kanske klockan r ngot helt annat pga dem frlorade sekunderna eller r det sten koll p hur jordens rrelse r exakt hela tiden i realtid eller r det bara en uppfattad sak som man sedan krt med sen det brjade``??
Citera
2009-12-26, 01:59
Medlem
Jag vnder p dynget mycket. mr dligt av att vara uppe p natten varfr skulle va bra veta.
Citera
2009-12-27, 16:26
Bannlyst
Ja du, mindre stress?
Citera
2009-12-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Hur vet man att det r fortfarande 24h p ett dygn och 365 dagar p ett r har man stenkoll p att jorden rr sig exakt p millimillimilli sekunden rtt takt r efter r skiljer sig det ngra f sekunder per r s blir det mnga timmar efter ett par 100 r vilket medfr att vi missat bde tid dagar p lngsikt utan att vanliga mnniska vet om det hela s idag just nu kanske klockan r ngot helt annat pga dem frlorade sekunderna eller r det sten koll p hur jordens rrelse r exakt hela tiden i realtid eller r det bara en uppfattad sak som man sedan krt med sen det brjade``??
Om jag inte har helt fel r det ju drfr man har skottdagen
Citera
2009-12-27, 17:37
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Filosofi? Det r vl snarare kropp och hlsa.
Citera
2009-12-28, 00:05
Bannlyst
Jo det r kanske s att man har den fr det men d innebr det ju nd att vi inte lever efter en tidsskala dagar som stmmer fullt ut till 100 procent eller r det utrknat exakt sedan lnge tillbaka hur gjorde dem d nr det va brons ldern mm hur kan man veta exakt att det stmmer med ren tillbaka i tiden mm
Citera
2009-12-29, 02:33
Medlem
Detta har ju mer med beteendevetenskap n filosofi att gra.
Citera
2010-01-15, 02:43
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Jag tror att det beror p var mnniskor bor och hur mycket sol som finns.

Jag bodde ett tag hos en grupp mnniskor, vars liv endast handlade om mat fr dagen. Det fanns inga klockor och det som styrde deras liv var solen. De flesta gick upp nr solen gick upp och de gick och lade sig ganska snabbt efter det att solen gtt ner. Jag tror det var s i brjan av livet, innan klockor och dylikt fanns.

Att leva med dessa mnniskor fick mig ocks att fundera ver mitt liv och vad det innehll. Hur kan jag frklara hur mitt liv ser ut och var jag lever fr en mnniska p andra sidan jordklotet som aldrig har lmnat sin lilla by?

r inte filosofiska funderingar bara fr dem som har lyxen att inte behva oroa sig fr hur de ska f mat nsta dag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in