• 1
  • 2
2009-12-25, 23:57
Kom att tänka på en sak igår när jag inte kunde sova klockan fem på natten, skulle det inte vara intressant att ta en vecka då man är ledig och ta bort alla klockor man har och leva helt utan tidsuppfattning? Man går helt enkelt och lägger sig när man är trött och äter när man är hungrig.

Någon som testat?

Skulle kroppen må bättre eller sämre om vi inte hade klockor? Jag tror det finns en risk att man missar mycket utav den stora REM cykeln om man sover för ofta och det är antagligen en väldigt stor risk att man vänder på dygnet helt och mår dåligt av det. Jag tror att det skulle bli värre i början när man inte är van vid det, det är nog lätt att vända på dygnet och det skulle nog vara lite läskigt för många att vara helt utan tidsuppfattning (Vet själv när man sovit på ställen utan klockor, grymt jobbigt att vakna utan att veta om man sovit åtta timmar eller två timmar.)
Men i längden kanske det blir bättre och kroppen mår bra när den får bestämma helt över sömn och mat?

Samtidigt tror jag att många får ångest om de inte lyckas somna när de ser att klockan är mycket eller får ångest när det vaknar sent och har missat hela dagen, detta skulle inte vara något problem utan klockor eftersom man helt enkelt hade gått efter kroppens klocka.

Självklart skulle samhället fungera mycket sämre och det hade varit mycket svårare att planera aktiviteter utan klockor men om vi endast pratar om hälsan fysiskt och psykiskt - skulle det bli bättre eller sämre?
Citera
2009-12-26, 00:01
Bannlyst
Haha ja, det är naturligt, så får man tänka.

Lev naturligt i en vecka!

Tänk på hur djur lever så klarar du nog dig rätt bra
Citera
2009-12-26, 00:50
Bannlyst
Går alltid att ta reda på tid år samt datum genom ett gammalt datum som man vet fanns just då som ett utgångsmärke oavsett hur många år du missat genom vissa ledtrådar i diverse alldagliga saker man ägt eller äger så kan man hitta svaren om man nu skulle va helt ute å cykla
Citera
2009-12-26, 00:59
Medlem
Camazotzs avatar
Man skulle antagligen göra som nu, sova när solen är nere och vara vaken när det blir ljust. Det skulle vara det mest naturliga.

En intressant frågeställning vore ifall man inte har tillgång till solljus, ex. sitter i en källare, och hur man då skulle anpassa sig. Jag tror att resultatet skulle ligga ganska nära det vi har idag, kroppen och hjärnan blir trött efter att ha varit vaken i, i mitt fall, runt 17 timmar (normalt sett, självklart finns det undantag). Efter 6-8 timmars sömn känner jag mig utvilad igen, osv.

Sedan vet jag ju inte ifall det beror på att min kropp har anpassat sig till just detta schema eller inte. Kanske fungerar det med 48-timmarsdygn också, 32 timmar uppe följt av 16 timmar sovandes? Eller möjligtvis tretimmarsdygn, två vakna timmar med en timme sömn efteråt?
Citera
2009-12-26, 01:33
Bannlyst
Hur vet man att det är fortfarande 24h på ett dygn och 365 dagar på ett år har man stenkoll på att jorden rör sig exakt på millimillimilli sekunden rätt takt år efter år skiljer sig det några få sekunder per år så blir det många timmar efter ett par 100 år vilket medför att vi missat både tid å dagar på långsikt utan att vanliga människa vet om det hela så idag just nu kanske klockan är något helt annat pga dem förlorade sekunderna eller är det sten koll på hur jordens rörelse är exakt hela tiden i realtid eller är det bara en uppfattad sak som man sedan kört med sen det började``??
Citera
2009-12-26, 01:59
Medlem
Jag vänder på dynget mycket. mår dåligt av att vara uppe på natten varför skulle va bra veta.
Citera
2009-12-27, 16:26
Bannlyst
Ja du, mindre stress?
Citera
2009-12-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Hur vet man att det är fortfarande 24h på ett dygn och 365 dagar på ett år har man stenkoll på att jorden rör sig exakt på millimillimilli sekunden rätt takt år efter år skiljer sig det några få sekunder per år så blir det många timmar efter ett par 100 år vilket medför att vi missat både tid å dagar på långsikt utan att vanliga människa vet om det hela så idag just nu kanske klockan är något helt annat pga dem förlorade sekunderna eller är det sten koll på hur jordens rörelse är exakt hela tiden i realtid eller är det bara en uppfattad sak som man sedan kört med sen det började``??
Om jag inte har helt fel är det ju därför man har skottdagen
Citera
2009-12-27, 17:37
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Filosofi? Det är väl snarare kropp och hälsa.
Citera
2009-12-28, 00:05
Bannlyst
Jo det är kanske så att man har den för det men då innebär det ju ändå att vi inte lever efter en tidsskala å dagar som stämmer fullt ut till 100 procent eller är det uträknat exakt sedan länge tillbaka hur gjorde dem då när det va brons åldern mm hur kan man veta exakt att det stämmer med åren tillbaka i tiden mm
Citera
2009-12-29, 02:33
Medlem
Detta har ju mer med beteendevetenskap än filosofi att göra.
Citera
2010-01-15, 02:43
Medlem
Riesenschnauzers avatar
Jag tror att det beror på var människor bor och hur mycket sol som finns.

Jag bodde ett tag hos en grupp människor, vars liv endast handlade om mat för dagen. Det fanns inga klockor och det som styrde deras liv var solen. De flesta gick upp när solen gick upp och de gick och lade sig ganska snabbt efter det att solen gått ner. Jag tror det var så i början av livet, innan klockor och dylikt fanns.

Att leva med dessa människor fick mig också att fundera över mitt liv och vad det innehöll. Hur kan jag förklara hur mitt liv ser ut och var jag lever för en människa på andra sidan jordklotet som aldrig har lämnat sin lilla by?

Är inte filosofiska funderingar bara för dem som har lyxen att inte behöva oroa sig för hur de ska få mat nästa dag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in