• 1
  • 2
2009-12-24, 19:46
Medlem
Hej,

Jag funderar på att börja plugga till hösten och kan inte så mycket om regler och den ekonomiska biten.

Jag ska läsa en kurs i 3 terminer som är CSN berättigad men nu är det så att de pengarna inte kommer täcka min utgifter, jag har en hyra på 6000:- och ett lån som jag betalar av ca 3000:- bara det blir 9000:- sen har man allt annat grundläggande som kostar en massa också.

Så det jag undrar först och främst är om man kan få nåt sorts hyresbidrag för att jag har så mycket utgifter och hög hyra.

Sen undrar jag även hur mycket man får tjäna per år för att det inte ska påverka CSN lånet och bidraget?

Andra tips mottages gärna kring vart jag ska vända mig och vad man kan få för stöd.

Tack på förhand!

Mvh
Citera
2009-12-24, 19:58
Medlem
1. Varför har du så hög hyra? Du behöver knappast en 3a eller vad du nu betalar för under pluggtiden, såvida du inte har familj som tar plats.

2. Du kan få något som heter bostadsbidrag. Dock kan det bli lite vajsning beroende på hur mycket du har tjänat. In och kolla på försökringskassans hemsida, alla kriterier för att få det står där.

3. skatteverket när du ska folkboföra dig, antar att du vet det redan. Fast du skrev ju " övriga tips " =)

Ingen aning om det med CSN.
Citera
2009-12-24, 20:20
Medlem
Nyinflyttad till stockholm och det endda jag fick tag på är en 3:a dessutom behöver jag en 3 för att jag har möbler sen innan till en hel 3:a har jobbat i ett par år och aldrig haft tankar på att plugga men nu känner jag att jag vill vidare inom mitt område och samtidigt få lite personlig utveckling...

sen så bor min syrra hos mig för tillfället.

Mvh
Citera
2009-12-24, 21:40
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodyzone
Nyinflyttad till stockholm och det endda jag fick tag på är en 3:a dessutom behöver jag en 3 för att jag har möbler sen innan till en hel 3:a har jobbat i ett par år och aldrig haft tankar på att plugga men nu känner jag att jag vill vidare inom mitt område och samtidigt få lite personlig utveckling...

Mvh

Be henne slänga in 2000 i månaden, hon kommer nog förstå din situation, om hon inte redan står för mat och el.
Citera
2009-12-25, 00:50
Medlem
goE-s avatar
Citat:

Mvh
Så du anser att jag skall betala mer till din hyra än till någon annan student därför att
  1. Du har jobbat en del förut och tjänat såpass mycket pengar att du har ett fullt möblemang till en 3a
  2. Din syster bor hos dig
Rent spontant, kan du inte vara beredd att hålla med om att
  • Det faktum att du jobbat och tjänat ihop till en 3a tidigare snarare borde göra dig mindre berättigad till lån?
  • Din syster, snarare än mig, kanske borde bidra till hyran. Hon får ju faktiskt njuta och nyttja din lgh, jag vet inte ens var den ligger.
Mitt tips: Sök bostadsbidrag, det är du lika berättigad till som alla andra studenter. Det faktum att du gått och blivit bekväm samt driver gratis vandrarhem är knappast skäl för att jag skall betala mer för dig, nest'ce-pas?
Citera
2009-12-25, 15:13
Medlem
Glömde nämna att min syster betalar halva hyran och självklart delar vi på maten, jag bedriver inget vandrarhem, sry för att jag glömde nämna det innan!

Men oavsett så har jag inte riktigt råd om man plusar CSN lån och bidrag, därför söker jag alternativa vägar, och undrar därför också hur mycket man får tjäna per år utan att det påverkar CSN lånet och bidraget?

Det med bostadsbidrag var ju en bra idee och det ska jag kolla upp, tack för den!

BTW GOD JUL på er!

Mvh
Citera
2009-12-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Så du anser att jag skall betala mer till din hyra än till någon annan student därför att
  1. Du har jobbat en del förut och tjänat såpass mycket pengar att du har ett fullt möblemang till en 3a
  2. Din syster bor hos dig
Rent spontant, kan du inte vara beredd att hålla med om att
  • Det faktum att du jobbat och tjänat ihop till en 3a tidigare snarare borde göra dig mindre berättigad till lån?
  • Din syster, snarare än mig, kanske borde bidra till hyran. Hon får ju faktiskt njuta och nyttja din lgh, jag vet inte ens var den ligger.
Mitt tips: Sök bostadsbidrag, det är du lika berättigad till som alla andra studenter. Det faktum att du gått och blivit bekväm samt driver gratis vandrarhem är knappast skäl för att jag skall betala mer för dig, nest'ce-pas?

Varför är jag mindre berättigad till lån för att jag tjänat pengar innan??

Jag vill bara veta vad jag har rätt till, jag behöver inte dina bittra åsikter!
Citera
2009-12-25, 15:45
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Varför är jag mindre berättigad till lån för att jag tjänat pengar innan??

Jag vill bara veta vad jag har rätt till, jag behöver inte dina bittra åsikter!
Min käre Bodyzone,

Du lägger fram argumenten att du lagt till dig med dyrare vanor, att du skaffat massa möbler och att du valt att dra på dig kostnader som argument för att du skall få låna mera. De flesta studenter kräver inte en 3a, du bör dock få extra lån för det. De flesta studenter förväntar sig inte bidrag för att de orsakat sig lånekostnader på 3.000kr/mån, du förtjänar det dock. De flesta studenter förväntar sig inte att få bidrag för att ha syskon inneboende, du förtjänar det dock självfallet.

Lånet är tänkt för folk som har behov av det. Har du tjänat pengar förväntas du ha sparat undan en del av dessa. Sådan är systemets uppbyggnad i dagsläget, och därför förtjänar du ett lägre bidrag.

Jag är på intet sätt bitter, jag älskar studiebidrag. Men jag hyser också en förkärlek för att upplysa bekväma tjockisar som förväntar sig extra bidrag "för att de har så mycket möbler"...

God fortsättning Bodyzone - lycka till med bidragsjakten!
Citera
2009-12-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Min käre Bodyzone,

Du lägger fram argumenten att du lagt till dig med dyrare vanor, att du skaffat massa möbler och att du valt att dra på dig kostnader som argument för att du skall få låna mera.
Vart nämnde jag dyrare vanor??

De flesta studenter kräver inte en 3a, du bör dock få extra lån för det.
Jag har aldrig sagt att jag lräver en 3:a, fick inget annat...sen så gör det inget eftersom jag har möbler till en 3:a

De flesta studenter förväntar sig inte bidrag för att de orsakat sig lånekostnader på 3.000kr/mån, du förtjänar det dock. De flesta studenter förväntar sig inte att få bidrag för att ha syskon inneboende, du förtjänar det dock självfallet.
Jag har aldrig sagt att jag förväntar mig någonting av varken dig eller någon annan, jag vill bara veta vad jag har rätt till och du har inte tillfört något av värde till denna tråd, du bara hånar mig med påhittade påståenden, JA du är bitter på nåt!

Lånet är tänkt för folk som har behov av det. Har du tjänat pengar förväntas du ha sparat undan en del av dessa. Sådan är systemets uppbyggnad i dagsläget, och därför förtjänar du ett lägre bidrag.

Spara undan?? Nu när jag läser hela ditt inlägg blir jag så irriterad, har du någonsin ställt dig frågan till varför jag inte lagt undan några pengar, jag har svårt att tro att du har någon livserfarenhet än den byn du är född i, jag till skillnad från många har inte haft stöttande föräldrar, bott själv sen 18 år betalat för allt själv hur fan ska jag kunna lägga undan pengar, jag har varit som en mamma och pappa till min syster för att vi inte har några!!! jag har betalat hennes körkort m.m. och stöttat henne inte bara ekonomiskt! yttra inte dig om du inte vet vad du pratar om, SKRIV INTE EN GÅNG TILL I MIN TRÅD OM DU INTE HAR NÅGOT VETTTIGT ATT TILLFÖRA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är på intet sätt bitter, jag älskar studiebidrag. Men jag hyser också en förkärlek för att upplysa bekväma tjockisar som förväntar sig extra bidrag "för att de har så mycket möbler"...

God fortsättning Bodyzone - lycka till med bidragsjakten!

Mvh
Citera
2009-12-25, 16:00
Medlem
Ingen

ingen som har fler tips?
Citera
2009-12-25, 16:52
Medlem
ESS-Lunds avatar
Det mesta har nog nämnts.
Bostadsbidrag (man får dock inte tjäna alls mycket extra då), jobba lite extra utöver studierna, kanske ta in en till hyresgäst, hyra ut i andra hand och bo billigare själv, fråga nära och kära om tillfälligt lån, söka stipendier, ansöka extra csn eller lån från typ studentföreningen (vet att det går att göra i Lund t. ex. för vissa utgifter).

Lycka till, kommer själv få försöka ro ihop pengar på liknande sätt förmodligen då mitt CSN är helt slut och jag funderar på att läsa läkare nu.
Citera
2009-12-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Det mesta har nog nämnts.
Bostadsbidrag (man får dock inte tjäna alls mycket extra då), jobba lite extra utöver studierna, kanske ta in en till hyresgäst, hyra ut i andra hand och bo billigare själv, fråga nära och kära om tillfälligt lån, söka stipendier, ansöka extra csn eller lån från typ studentföreningen (vet att det går att göra i Lund t. ex. för vissa utgifter).

Lycka till, kommer själv få försöka ro ihop pengar på liknande sätt förmodligen då mitt CSN är helt slut och jag funderar på att läsa läkare nu.

Tänkte också på det att ta in en till hyresgäst som kan ta mitt rum så kan jag sova på soffan, funkar för mig!

sen tänkte jag kolla upp det där med studiebidrag och försöka kamma hem lite där också vi får väl se hur det går, men tack för tipsen!

Lycka till med ditt också!

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här