2009-12-23, 15:43
Medlem
Durkheims avatar
Att installera Ubuntu genom Wubi verkar som en alldeles ypperlig lösning, men vad finns det för hake egentligen?

Slutar Ubuntu fungera om man avinstallerar Windows eller om Windows-installationen går i kras? Blir man tvingad till en ominstallation av Ubuntu om man skulle välja att övergå helt till Ubuntu med en Wubi-installation? Går Ubuntu snabbare och/eller stabilare med egna partitioner?

Tack.
Citera
2009-12-23, 15:59
Medlem
Lika bra att lära sig det "riktiga" sättet säger jag dock och inte hålla på och fjanta med nått sånt men.
Citera
2009-12-23, 17:40
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Dör Windows dör Wubi. Dessutom upplever jag det som att Wubi är långsamt och känsligt. Men det är snabbare än en virtuell maskin.

För övrig märker jag att många här anser att det är LFS som gäller, och i värsta fall Arch. Kan bara vara jag, men många, inklusive "Logz" ovan verkar tycka att de enkla alternativen är helt värdelösa?

Med den attityden är det inte konstigt att Linux har mindre än 1% av marknaden (Undantag servrar och superdatorer). RTFM är inte ett bra svar, hur dum nooben än är.
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2009-12-23 kl. 18:28.
Citera
2009-12-24, 10:28
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Dör Windows dör Wubi. Dessutom upplever jag det som att Wubi är långsamt och känsligt. Men det är snabbare än en virtuell maskin.

För övrig märker jag att många här anser att det är LFS som gäller, och i värsta fall Arch. Kan bara vara jag, men många, inklusive "Logz" ovan verkar tycka att de enkla alternativen är helt värdelösa?

Med den attityden är det inte konstigt att Linux har mindre än 1% av marknaden (Undantag servrar och superdatorer). RTFM är inte ett bra svar, hur dum nooben än är.
Uppspelning av filmer i fullskärm i Ubuntu installerat via Wubi hackar både med medföljande spelare och VLC, kan detta orsakas av att det är just en Wubi-installation?

Om någon annan läser tråden så går det tydligen att flytta över en Wubi-installation till en egen partition genom Ubuntu, så man behöver inte välja redan från början.
Citera
2009-12-24, 10:43
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Uppspelning av filmer i fullskärm i Ubuntu installerat via Wubi hackar både med medföljande spelare och VLC, kan detta orsakas av att det är just en Wubi-installation?

Om någon annan läser tråden så går det tydligen att flytta över en Wubi-installation till en egen partition genom Ubuntu, så man behöver inte välja redan från början.

Det visste jag inte, det kan kanske vara ett alternativ.

Angående hackande filmer, har du manuellt kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort?
Citera
2009-12-24, 11:26
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Det visste jag inte, det kan kanske vara ett alternativ.

Angående hackande filmer, har du manuellt kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort?
Nej, det har jag inte. Jag trodde att det gjorde automatiskt vid systemuppdatering. Hur kollar man det?
Citera
2009-12-24, 14:30
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Nej, det har jag inte. Jag trodde att det gjorde automatiskt vid systemuppdatering. Hur kollar man det?

System -> Administration ->Hårdvarudrivrutiner (Eller heter det något annat?)
Citera
2009-12-27, 17:34
Medlem
Citat:

jag tror inte det går att flytta wubin... däremot kanske du kan hämta informationen på den genom live-skiva eller "riktig" installation... och min erfarenhet av wubi är att det är något instabilare och segare... min rekommendation är att skapa en partition genom en live-skiva/live-usb (gparted) och installera ubuntu på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in