• 1
  • 2
2009-12-26, 13:24
Medlem
Jac Tracbacs avatar
Primära Partitioner:
Utökade Partitioner:
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Jag vill inte riskera att Windows-installationen förstörs vid en formatering om jag råkat göra fel i Linux-delen av datorn, det ska väl inte vara någon risk med partioner?
Korrekt. Primära partitioner är på intet sätt korrelerade.
Citera
2009-12-27, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jac Tracbac
Utökade Partitioner:1.) x GB [Swap], åtminstone lika mycket som datorns RAM.
2.) Resterande Plats, exv. ~258 GB FAT32 [Data]
Hur tänkte du nu? FAT32 har som bekant en begränsning på 4GB.
Citera
2009-12-27, 10:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Hur tänkte du nu? FAT32 har som bekant en begränsning på 4GB.

jag har ingen aning om hur han tänker, men inte heller hur du tänker. FAT32 har en begränsning på 4GB per fil, och mellan 2 och 8 TB begränsning på partitionsstorleken.

han kanske tänker att man ska använda FAT32 för både windows och linux har inbyggt stöd för FAT32, istället för extra programvara som ska installeras.

nåväl, ntfs är enligt min mening så enkelt att installera stöd för ändå, så man behöver inte oroa sig.
Citera
2009-12-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
jag har ingen aning om hur han tänker, men inte heller hur du tänker. FAT32 har en begränsning på 4GB per fil, och mellan 2 och 8 TB begränsning på partitionsstorleken.

han kanske tänker att man ska använda FAT32 för både windows och linux har inbyggt stöd för FAT32, istället för extra programvara som ska installeras.

nåväl, ntfs är enligt min mening så enkelt att installera stöd för ändå, så man behöver inte oroa sig.
Köra FAT32 funkar inte idag för många filer blir över 4GB. Detta fick jag erfara för några år sedan då jag formaterade min nya externa till FAT32 och skulle lägga in lite DVD filmer på den Och idag finns ju även bluray
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in