2009-12-23, 00:38
Medlem
bhreak7s avatar
En rent hypotetisk fråga,, om man hade blivit klonad för att sedan möta sig själv i en strid till döden, hade någon vunnit, hade det varit som att slåss mot en spegelbild,, delvis båda tänker exakt lika dant, skallning mot skallning, högerhand mot högerhand? Någon måste ju vinna? Kanske kan faktorer såsom att den ene parten har en liten högre halt syre i inandningen, ljuset faller annorlunde i hans synfält gentemot sin motsåndare och därmed förända hans förutsättningar? I denna situationen borde minsta faktor ha stor betydelse eller blir det oavgjort? Vad skulle hända?
Citera
2009-12-23, 00:39
Medlem
första slaget vinner
Citera
2009-12-23, 00:47
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
första slaget vinner
Ja fast båda kommer ju slå samtidigt om detta skulle ske.
Så hur tänkte du nu ?
Citera
2009-12-23, 00:52
Medlem
Nja, om man klonar dig så kommer du ändå inte att tänka exakt likadant som din klon gör. Det kommer antagligen att bli en väldigt jämn match eftersom ni båda besitter exakt samma styrka och snabbhet och har samma stryktålighet etc, men ni kommer inte att reagera exakt likadant. Ni kommer inte att slåss enligt ett förutbestämt (ödesbestämt?) mönster utan ni reagerar individuellt på det som sker.

Säg att du går in med en rak höger som förstaslag. Även om din motståndare/klon också tänker köra en rak höger som förstaslag så är det ändå osannolikt att ni skulle påbörja slaget exakt samtidigt. Den ene kommer att slå först vilket antagligen får den andre att reagera på det slaget, därefter är det en öppen fråga som i vilken fight som helst.

En jämn match, men inte omöjligt jämn. Det blir med andra ord inte som när man försöker spela schack mot sig själv och man av förklarliga skäl känner till alla planerade drag båda "sidor" har på gång.
Citera
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
Beror på vad du menar med klonad, klassisk kloning hade ju lett till att båda utvecklats annorlunda fysiskt.. fast det kanske inte är det du syftar på?
Citera
Medlem
Harboes avatar
Finns klipp på youtube där två personer knockar varandra samtidigt.
http://www.youtube.com/watch?v=Dt4LrZO9z8k

Dock så är ju inte det inte samma person som slåss mot sig själv. Men om det är så att jag slåss mot mig själv och vi agerar exakt lika borde ju detta bli resultatet. Alternativt att ingen slår sig om båda är för försiktiga
Citera
2009-12-23, 01:15
Medlem
Bean11s avatar
Är det en färsk klon eller har han funnits ett tag? Ifall han har det så har ju miljön format han vilket såklart skulle skapa en obalans. Men hade jag mött mig själv så hade jag gjort tvärtom emot vad jag vanligtvis skulle ha gjort, fast det skulle han ju med gjort så då kanske det är bättre att göra som vanligt, fast antagligen tänker han på samma sätt så jag får göra tvärtom iallafall men han borde ju också tänka så

Nej antagligen skulle förloraren vara den som får ett dammkorn i ögat innan vi börjat!
Citera
2009-12-23, 01:36
Medlem
Jesusvodkas avatar
Men även om du är klonad så kommer din klon se andra luckor i slagsmålet än vad du gör eftersom, de ser dig i en annan vinkel.. vilken kan väcka många tankar.

Låt oss exemplifiera det lite.

Du och din klon slåss. Bakom din klon står en vas precis vid fönstret. Klonen ser ej vasen eftersom klonen är vänd mot dig.. Du snappar upp att du vill ta vasen och slå till den i huvudet på klonen som ovetandes vet att du tänker göra det.

Förstår du?
Citera
2009-12-23, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja fast båda kommer ju slå samtidigt om detta skulle ske.
Så hur tänkte du nu ?

så du menar att du slår mot dig själv som en spegelbild och inte som en klon? för om du nu skulle slå mot en klon så betyder inte det att båda gör exakt samma sak samtidigt. skulle knappast tro att dom klonade getterna eller vad det nu var går rör sig exakt likadant och gör exakt samma sak hela tiden.. eller?
Citera
2009-12-23, 01:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
så du menar att du slår mot dig själv som en spegelbild och inte som en klon? för om du nu skulle slå mot en klon så betyder inte det att båda gör exakt samma sak samtidigt. skulle knappast tro att dom klonade getterna eller vad det nu var går rör sig exakt likadant och gör exakt samma sak hela tiden.. eller?
Du har helt rätt.
Vad jag fattade som var att båda tänker precis likadant och slår samtidigt.

En kloning som tänker precis likadant hade ju sett lite lustigt ut.
Med tanke på att det finns klonade får m.m.
Citera
2009-12-23, 11:33
Medlem
bhreak7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du har helt rätt.
Vad jag fattade som var att båda tänker precis likadant och slår samtidigt.

En kloning som tänker precis likadant hade ju sett lite lustigt ut.
Med tanke på att det finns klonade får m.m.

Menade självklart en omöjlig hypotetisk klon där båda klonas som fullvuxna och vaknar upp med exakt samma omständigheter, men som någon sa, resultatet beror förmodligen på vem som får ett dammkorn i ögat eller ser något som ändrar dennes tankebanor.
Citera
2009-12-23, 16:15
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Svaret beror väl på om man är determinist eller inte?

Jag tror ju inte att du och klonen kommer agera exakt likadant. Tänk om ni efter fajten båda inser att ni har dubbelbokat på kvällen. Ni hade både lovat tjejen att gå på bio men också mamma att du skulle komma och äta middag med släkten. Nästan direkt så slår ni era kloka huvuden ihop och tar varsitt uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in