• 2
  • 3
2009-12-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Detta kan omjligt stmma. Om det r som du skriver skulle ju alla banker som ger ut Mastercard kunna hvda att de inte tar ut ngon vxlingsavgift, om de drmed kan stta kursen sjlva. Menar du att bankerna ljuger? Var har du ftt det ifrn? Klla?

Citerat frn http://www.gemoneybank.se/templates/....aspx#pl_3703:
Vilken valutakurs anvnder ni vid kp utomlands?
- GE Money Bank anvnder sig av MasterCards vxelkurser. Vi lgger inte till ngon avgift.

Frn Danske Banks villkor fr Mastercard Direkt:
Vid kp, retur eller kontantuttag utomlands sker omrkning frn utlndsk valuta till svenska kronor till en av MasterCard tillmpad omrkningskurs per den dag transaktionen bokas.

Nu har jag slagit hl p 3 av dina 4 pstenden... Returer p Mastercard fungerar i Sverige (blev tvingad hos Netonnet hromdagen) men det kanske inte funkar utomlands.

1, Ja frutsatt att de har likvida medel i de flesta valutor och dessutom erbjuder kunden att gra affren i samma valuta som inkpsstllets, vilket jag inte knner till en enda andra kortutgivare som gr.
Anledningen till att GE gr det kan jag bara gissa mig till. Antingen gr de det som ngon slags PR-kampanj, men mer troligt att de har mer ofrdelaktiga kp och slj-kurser eller ocks att de sitter och blankar.

2, Det enda dom skriver r att de anvnder sig av samma vxelkurser som mastercards, men det ju inte mastercard som vxlar, eftersom det inte sker ngon vxling.
Fattar du nu???

Hade det skett en vxling s hade du som kund sjlvklart ftt betala fr den.
Senast redigerad av BallaRune 2009-12-29 kl. 18:01.
Citera
2009-12-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
2, Det enda dom skriver r att de anvnder sig av samma vxelkurser som mastercards, men det ju inte mastercard som vxlar, eftersom det inte sker ngon vxling.
Fattar du nu???

Hade det skett en vxling s hade du som kund sjlvklart ftt betala fr den.
En vxling mste ju ske eftersom jag betalar i SEK p GE-fakturan oavsett i vilken valuta kpet gjorts, precis som fr alla svenska kort utstllda i SEK. Vem som sedan utfr sjlva vxlingen r ointressant s lnge vxlingskursen r knd. Skillnaden mellan GE och Danske Bank i mitt exempel r att Danske Bank lgger p 1% p MC's vxlingskurs (vilken borde vara samma fr de bda bankerna), vilket inte GE gr.
Senast redigerad av hakanh 2009-12-29 kl. 18:21.
Citera
2009-12-29, 19:23
Medlem
Westfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Skandiabanken

suger
Citera
2009-12-29, 20:33
Medlem
Dnske Bnk, f helete!
Citera
2009-12-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westfighter
suger

Av vilken anledning d?
Citera
2010-01-01, 19:36
Medlem
godisimaginarys avatar
SHB har inga avgifter p sin internettjnst. Dock tar dom 250kr per r fr bankkortet. Jag har nyss bestllt danske bank och danske direkt. Det verkar lovande(och gratis )
Citera
2010-01-02, 14:25
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Av vilken anledning d?

Han fick vl inte ppna konto dr
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera