Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Detta kan omjligt stmma. Om det r som du skriver skulle ju alla banker som ger ut Mastercard kunna hvda att de inte tar ut ngon vxlingsavgift, om de drmed kan stta kursen sjlva. Menar du att bankerna ljuger? Var har du ftt det ifrn? Klla?
Citerat frn
http://www.gemoneybank.se/templates/....aspx#pl_3703:
Vilken valutakurs anvnder ni vid kp utomlands?
- GE Money Bank anvnder sig av
MasterCards vxelkurser. Vi lgger inte till ngon avgift.
Frn Danske Banks villkor fr Mastercard Direkt:
Vid kp, retur eller kontantuttag utomlands sker omrkning frn utlndsk valuta till svenska kronor till en av
MasterCard tillmpad omrkningskurs per den dag transaktionen bokas.
Nu har jag slagit hl p 3 av dina 4 pstenden... Returer p Mastercard fungerar i Sverige (blev tvingad hos Netonnet hromdagen) men det kanske inte funkar utomlands.
1, Ja frutsatt att de har likvida medel i de flesta valutor och dessutom erbjuder kunden att gra affren i samma valuta som inkpsstllets, vilket jag inte knner till en enda andra kortutgivare som gr.
Anledningen till att GE gr det kan jag bara gissa mig till. Antingen gr de det som ngon slags PR-kampanj, men mer troligt att de har mer ofrdelaktiga kp och slj-kurser eller ocks att de sitter och blankar.
2, Det enda dom skriver r att de anvnder sig av samma vxelkurser som mastercards, men det ju inte mastercard som vxlar, eftersom det inte sker ngon vxling.
Fattar du nu???
Hade det skett en vxling s hade du som kund sjlvklart ftt betala fr den.