• 1
  • 2
2009-12-23, 00:21
Medlem
Sweeper80s avatar
Är det någon mer här som har magiskt tänkande som främst involverar människor?

Exempel: sitter på tåget på väg till läkaren för att ta prover och tittar på en person; tänker att om den personen kliver av här och går till sjukhuset och samma avdelning som jag ska till, så är det slumpen såpass liten "att just den personen i en fullsatt vagn, som jag valde att titta på och tänka på, gick av just där jag gick av och gick till samma avdelning som jag", då måste jag vara sjuk.

Detta måste väl vara vad "magiskt tänkande"? Någon som har haft någon liknande upplevelse?
Citera
2009-12-23, 00:22
Bannlyst
Diagnos: Du tänker för mycket.
Citera
2009-12-23, 00:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor

Alldeles, alldeles för mycket!
Citera
2009-12-23, 00:32
Bannlyst
Jag tänker så ibland, ja. En gång läste jag en bok som utspelade sig ett par år in i framtiden. När jag köpte den var det dock det år som den utspelade sig. Huvudpersonen i boken dog på ett visst datum det året, så jag gick bara och väntade på att jag själv skulle dö på det datumet...
Citera
2009-12-23, 00:34
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Jag tänker så ibland, ja. En gång läste jag en bok som utspelade sig ett par år in i framtiden. När jag köpte den var det dock det år som den utspelade sig. Huvudpersonen i boken dog på ett visst datum det året, så jag gick bara och väntade på att jag själv skulle dö på det datumet...

Får jag fråga, om det är något mer "fel" på dig? Om det inte är för privat? Alltså, tror du att ditt magiska tänkande hänger ihop med något annat hos dig?
Citera
2009-12-23, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Får jag fråga, om det är något mer "fel" på dig? Om det inte är för privat? Alltså, tror du att ditt magiska tänkande hänger ihop med något annat hos dig?

Jag tvivlar på att det hänger ihop med något annat. Det är faktiskt väldigt vanligt hos folk som helt enkelt tänker "för mycket", som någon skriver tidigare.

Hos s.k. primitiva folk är ju magiskt tänkande helt normalt bland vuxna. Det är bara i västerlandet som det bara anses "normalt" med magiskt tänkande hos barn.
Citera
2009-12-23, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor
Ingen har dött av att tänka för mycket. Däremot för lite..
Citera
2009-12-23, 00:59
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Jag tvivlar på att det hänger ihop med något annat. Det är faktiskt väldigt vanligt hos folk som helt enkelt tänker "för mycket", som någon skriver tidigare.

Hos s.k. primitiva folk är ju magiskt tänkande helt normalt bland vuxna. Det är bara i västerlandet som det bara anses "normalt" med magiskt tänkande hos barn.

Det är nog så. Ska försöka sluta sätta en massa diagnoser på mig, som jag inte bör ha, tror jag. Det är bara en sådan helvetes aktivitet där uppe, så jag vet snart varken in eller ut, eller för den delen ut eller in.
Citera
2009-12-23, 01:00
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Ingen har dött av att tänka för mycket. Däremot för lite..

Än.. Ibland känns det som skallen kan gå sönder av alla tankar, som att de inte får plats..
Citera
2009-12-23, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Än.. Ibland känns det som skallen kan gå sönder av alla tankar, som att de inte får plats..
Går inte sönder, om du inte käkar t.ex SSRI som fysiskt skadar kopplingar i hjärnan. Ska visst inte vara så skönt
.
Tankearbetet är en process bara. Enjoy the ride.
Senast redigerad av RockUlla 2009-12-23 kl. 01:08.
Citera
2009-12-23, 10:20
Medlem
Citat:

Egentligen applicerar alla magiskt tänkande hela tiden. Som när man antropomorfiserar bilen genom att skälla och sparka på den. Eller som när man hejjar på fotbollslaget på TV-rutan. Det är bara det att man vägrar erkänna att man applicerar magiskt tänkande. För då ses man som irrationell.

Bara det att tro på determinism eller kausala förhållanden, är ju egentligen ett form av magiskt tänkande. Men då är jag kontroversiell.
Citera
2009-12-23, 10:58
Bannlyst
Man kan förstås inte bevisa att det finns kausala förhållanden, men det verkar som att det finns det i alla kända fall ovan kvantnivå, och därför godtar man vanligen tanken på kausala förhållanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in