2009-12-22, 17:10
Medlem
Hej,

Är det någon som har en aning om hur det fungerar hos tidningar mm som gör produkttester eller liknande. (tekniktidningar tex)

Tror ni att det förekommer mycket fiffel med recensioner, dvs att företag betalar för bra rescensioner?
Dvs att tidningen ringer till aktuellt företag och säger, hmm vi har testat er produkt och den är kanon! Men om ni inte pröjsar 20 tusen så kommer vi inte att trycka den reviewen utan vi väljer en annan istället.

Ofta vid likande produkttester så har alltid produktvinnaren i testet en reklam sida efter, dvs det vinnande företaget måste iaf ha blivit meddelade innan och kunnat köpa en raklamplats på ett bra ställe, säkert till högre priser.

Så är det någon som har info kring detta?
Vad anses rumsrent och inte tex kring rescensioner och reklam.

Ofta så rekommenderar också tidningen produkter, tror ni dessa är påverkade av företagen?
Citera
2009-12-23, 16:20
Medlem
ubersantas avatar
Nej, ingen utpressning förekommer. Inte om testerna är från hyfsat seriösa testmakare.

Däremot så får väl testvinnaren erbjudande om att annonsera i samband med testvinsten. Helt normalt förfarande
Citera
2010-01-07, 15:01
Bannlyst
Det är inte konstigt att en testvinnare får mer space i en tidning. Tänk efter själv.
Citera
2010-01-08, 00:45
Medlem
Nanders avatar
Tveksamt om det går till på det viset. Däremot vet jag att det finns fall där företag har krävt att deras produkter ska få bra betyg i tester för att de ska köpa reklamplats. Ett exempel är hur spelföretag "utpressade" sidan Gamespot.com i samband med släppet av spelet Kane & Lynch.
Citera
2010-01-09, 01:28
Medlem
Jag har ingen aning om hur det fungerar bakom kulisserna, därav min fråga.

Givetvis så verkar det helt ok och vanligt att man får köpa/vill köpa extra reklamplats vid en bra recension.

Men som det fallet hos gamespot är intressant, källa till detta?
Undrar om sådant är vanligt, dvs i detta fallet är det ju spelföretaget som är lite av en utpressare.

Hur annars kan man tjäna pengar på en "recenserande" verksamhet?
Om man inte kan ta betalt av läsarna/nyttjarna av recensionerna.

Kan man erbjuda producenter att ta del utav besökarstatistik, dvs vilka produkter som fått mest trafik, tid spenderat på vilka sidor osv?
Sådan statisk kan vara väldigt intressant för reklam-analys.
Citera
2010-01-10, 18:06
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrotniklas
Jag har ingen aning om hur det fungerar bakom kulisserna, därav min fråga.

Givetvis så verkar det helt ok och vanligt att man får köpa/vill köpa extra reklamplats vid en bra recension.

Men som det fallet hos gamespot är intressant, källa till detta?
Undrar om sådant är vanligt, dvs i detta fallet är det ju spelföretaget som är lite av en utpressare.

http://kotaku.com/328244/gamespot-ed...--lynch-review

Efter en dålig (som för övrigt låg i linje med vad andra media tyckte) recension av Kane & Lynch hotade Edios med att dra tillbaka sin stora annonskampanj på Gamespot. Gamespot löste situationen med att sparka recensenten...
Senast redigerad av Nander 2010-01-10 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in