• 1
  • 2
2009-12-22, 10:40
Medlem
Hej!

Fick för några dagar sedan ett brev från Skatteverket om att jag inte betalt in min restskatt och därför vill de nu att jag ska betala en förseningsavgift på 2000kr!

Min restskatt var på 29kr!
Anledningen att jag inte betalade var att jag fick höra från flera håll att man inte ska betala restskatten förrän den överstiger 100kr. Dvs att de 29 kronorna läggs på nästa års restskatt eller dras av från överskottet.

Är det Skatteverket som gjort fel eller är föregående påstående fel?
Citera
2009-12-22, 10:48
Medlem
tripleas avatar
Det låter som om skatteverket har gjort fel. Har du ringt till dem?
Citera
2009-12-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bett
Hej!

Fick för några dagar sedan ett brev från Skatteverket om att jag inte betalt in min restskatt och därför vill de nu att jag ska betala en förseningsavgift på 2000kr!

Anledningen att jag inte betalade var att jag fick höra från flera håll att man inte ska betala restskatten förrän den överstiger 100kr. Dvs att de 29 kronorna läggs på nästa års restskatt eller dras av från överskottet.

Det låter ju inte rätt. Du lämnade in din dekleration i tid eller?
Citera
2009-12-22, 11:09
Medlem
Jag är 99% säker, men är det inte så att belopp under 100kr inte betalas ut, men det finns ingen gräns när det gäller underskott på skattekontot.

Du har helt enkelt glömt att skatteverket=Tengil du har inga rättigheter bara skyldigheter när det kommer till SKV.

Mvh
Citera
2009-12-22, 11:27
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Hej!

Det finns ingen "nedre gräns" för kvarskatt. Du skulle ha gjort en fyllnadsinbetalning. Fail.

Edit: (Detta beror självfallet på vad du hade för innestående belopp på ditt skattekonto).
Senast redigerad av Sweeper80 2009-12-22 kl. 11:30.
Citera
2009-12-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Det låter som om skatteverket har gjort fel. Har du ringt till dem?

Jag ringde dem nu och de hade inte fått in min deklaration, som jag dock vet med mig själv och är 100% säker på att jag skickat in i tid. :/

Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_tiger
Det låter ju inte rätt. Du lämnade in din dekleration i tid eller?

Ja och nej! Skickade in deklarationen i tid, men tydligen så har de inte fått den. :/

Citat:
Ursprungligen postat av Udo
Jag är 99% säker, men är det inte så att belopp under 100kr inte betalas ut, men det finns ingen gräns när det gäller underskott på skattekontot.

Du har helt enkelt glömt att skatteverket=Tengil du har inga rättigheter bara skyldigheter när det kommer till SKV.

Mvh

Det verkade lugnt med restskatten, men då de inte fått in min deklaration så är jag körd ändå.

-

Så nu ska jag alltså skriva ett brev för hand och överklaga deras beslut och säga som det är.

Ni får gärna hjälpa mig med vad jag bör skriva i överklagan, känns lite tunt med;

Hej!
Jag skickade in min deklaration men ni har inte fått den, så posten måste ha strulat. Nu får ni banne mig ta bort förseningsavgiften då jag inte tänker stå för postens strul!

Hur lång tid brukar en överklagan till skatteverket ta?
Citera
2009-12-22, 14:00
Medlem
Dessvärre tror jag du e ganska körd .. Framförallt med tanke på att man får flera tidigare påminnelser ( då avgiften bara är 1000 kr ) ..
Har dessa också kommit bort på posten .. ??

Citat:
Jag ringde dem nu och de hade inte fått in min deklaration, som jag dock vet med mig själv och är 100% säker på att jag skickat in i tid. :/

Ja och nej! Skickade in deklarationen i tid, men tydligen så har de inte fått den. :/

Det verkade lugnt med restskatten, men då de inte fått in min deklaration så är jag körd ändå.

-

Så nu ska jag alltså skriva ett brev för hand och överklaga deras beslut och säga som det är.

Ni får gärna hjälpa mig med vad jag bör skriva i överklagan, känns lite tunt med;

Hej!
Jag skickade in min deklaration men ni har inte fått den, så posten måste ha strulat. Nu får ni banne mig ta bort förseningsavgiften då jag inte tänker stå för postens strul!

Hur lång tid brukar en överklagan till skatteverket ta?
Citera
2009-12-22, 15:11
Medlem
fluffiss avatar
Restskatt under 100 kronor behöver inte betalas in, men ligger kvar på skattekontot och tickar ränta. När summan sen kommer upp till 100 kr blir man skyldig att betala in.
Citera
2009-12-22, 15:35
Moderator
Semesters avatar
Låter utomordentligt skumt att de skulle skicka en påminnelse nu drygt ett halvår efter sista inlämningsdag. Du måste väl rimligen ha fått någon form av erinran tidigare?
Citera
2009-12-22, 15:40
Moderator
Semesters avatar
Är saken ur världen ifall du betalar in 2000 kr?
Då skulle jag rekommendera dig att pröjsa och glömma allt.

Jag tror nämligen att du kan vänta dig många många timmars arbete för att undslippa den avgiften. Vad jag förstår så sitter du inte på något obestridligt bevis, du ligger alltså i rejält underläge. 2000 kr är en del pengar men är heller inte mer än någon/några arbetsdagar.
Citera
2009-12-22, 20:57
Medlem
Det bästa är att göra som vissa andra tidigare sagt betala och ta det som en dyr läxa och fortsättningsvis e-deklarera så du får ett kvitto på att du lämnat in deklarationen. Visst orkar du överklaga kan du göra det, men då ska du ha väldigt bra skäl, de två-tre brev om påminnelser som du fått angående att du inte lämnat in din deklaration brukar inte va så enkla att förklara bort.
Citera
2009-12-23, 00:27
Medlem
Därför ska man alltid deklarera via nätet.. då får man en bekräftelse på att de fått det och kan således inte komma bort i posten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in