2009-12-21, 23:03
Medlem
Opids avatar
Jag har en svchost.exe process som slukar upp 99% av cpu och har gjort min laptop i princip sett obrukbar.

svchost-processen är kopplad till tjänsterna DCOM Server Process Launcher och Terminal Services.
Så jag kan inte lösa problemet med att avsluta processen (då windows kajkar ihop om DCOM:en avslutas).

Jag har letat febrilt på nätet efter en lösning men har hittills inte hittat något.

Det närmaste jag hittat är följande forum-tråd (den beskriver problemet detaljerat, med svreenshots osv.):
http://www.techsupportforum.com/micr...t-process.html

Han nämner att det löste sig när han inaktiverade HP Network Devices Support.
Jag sitter dock inte på en HP, utan en Acer, så jag har inte lyckats hitta något motsvarande som jag kan stänga av.
(Killen nämner i tråden att det finns en annan lösning med att inaktivera lite alternativ på ljudenheten. Det har även jag redan prövat, utan något bättre resultat.)

Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag tar mig vidare med det här nu.
Jag har kört fast, är frustrerad och behöver hjälp.

Vad är felet?
Hur kan jag komma vidare?

Dator:
Acer Aspire 3003LCi
Windows XP SP2

Citera
2009-12-21, 23:13
Medlem
Opids avatar
Oh, ja!

Glömde nämna att Terminal Services inte går att stänga av för att... ja, för det finns inte som alternativ när man går in på egenskaperna för den i Services.
Citera
2009-12-22, 16:05
Medlem
Opids avatar
Snälla.. Någon?

Om jag är för diffus i beskrivningen så fråga gärna om kompletterande information.

Till och med input i form av "Det är dags att formatera om" uppskattas.
Citera
2009-12-22, 16:21
Medlem
ZeeZees avatar
Har aldrig varit med om något liknande. Men om det var jag som hade problemet så skulle jag blåsa datorn omg. Se bara till att ta backup innan
Citera
2009-12-22, 16:22
Medlem
927s avatar
vad är det för PID?
Citera
2009-12-22, 19:57
Medlem
Opids avatar
Vad är PID?
Citera
2009-12-22, 20:02
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opid
Vad är PID?

PID = Program ID.
Öppna aktivitetshanteraren, och kolla under processer.
Den berörda processen har ett PID-nummer.
Det är detta nummer som 927 frågade efter.
Citera
2009-12-22, 20:06
Medlem
Opids avatar
Pid 892
Citera
2009-12-22, 21:24
Medlem
927s avatar
den tråden du länkar till gäller ju pid 824

detta hitta jag på nätet

svchost.exe 892
AeLookupSvc, BITS, Browser, gpsvc, IKEEXT,
iphlpsvc, LanmanServer, MMCSS, ProfSvc,
RasMan, Schedule, seclogon, SENS,
ShellHWDetection, Themes, Winmgmt, wuauserv

Application Experience AeLookupSvc Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal localSystem 0
Background Intelligent Trn Ser BITS Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Computer Browser Browser Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Group Policy Client gpsvc Running Auto Own Process c:\windows\system32\svchost.exe -k gpsvcgroup Normal LocalSystem 0
IKE and AuthIP IPsec Keying Mod IKEEXT Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
IP Helper iphlpsvc Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Server LanmanServr Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Multimedia Class Scheduler MMCSS Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
User Profile Service ProfSvc Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Remote Access Connectn Mgr RasMan Running Manual Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal localSystem 0
Task Scheduler Schedule Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Secondary Logon seclogon Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
System Event Notificatn Srv SENS Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Shell Hardware Detection ShellHWDete Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Ignore LocalSystem 0
Themes Themes Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Windows Management Instrum Winmgmt Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Ignore localSystem 0
Windows Update wuauserv
Citera
2009-12-22, 21:30
Medlem
Opids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
svchost.exe 892
AeLookupSvc, BITS, Browser, gpsvc, IKEEXT,
iphlpsvc, LanmanServer, MMCSS, ProfSvc,
RasMan, Schedule, seclogon, SENS,
ShellHWDetection, Themes, Winmgmt, wuauserv

Application Experience AeLookupSvc Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal localSystem 0
Background Intelligent Trn Ser BITS Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Computer Browser Browser Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Group Policy Client gpsvc Running Auto Own Process c:\windows\system32\svchost.exe -k gpsvcgroup Normal LocalSystem 0
IKE and AuthIP IPsec Keying Mod IKEEXT Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
IP Helper iphlpsvc Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Server LanmanServr Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Multimedia Class Scheduler MMCSS Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
User Profile Service ProfSvc Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Remote Access Connectn Mgr RasMan Running Manual Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal localSystem 0
Task Scheduler Schedule Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Secondary Logon seclogon Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
System Event Notificatn Srv SENS Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Shell Hardware Detection ShellHWDete Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Ignore LocalSystem 0
Themes Themes Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Normal LocalSystem 0
Windows Management Instrum Winmgmt Running Auto Share Process c:\windows\system32\svchost.exe -k netsvcs Ignore localSystem 0
Windows Update wuauserv

Ursäkta min okunskap, men vad betyder/innebär det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in