2009-12-21, 22:07
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizbestja
Det är sant som du säger, det jag menar är dom som endast tillämpar detta på kvinnor. Eller dom som endast blir gentlemän när kvinnor är i närheten.
Det är dessa jag menar med riddare.

Om micro113 uppfostrar sina barn till att bli riddare blir dom ju slavar under ridderligheten...

Grejen är ju den att skillnaden i styrka mellan en vanlig kille och en vanlig tjej är enorm. Även om de skulle väga ungefär lika mycket så skulle skillnaden vara stor. Tjejen på videon var inget som helst hot för killen. Vi kan ju inte veta vad bråket handlade om, men baserad på det som jag såg kändes det som om det var bra att den där tjejen fattade att man inte kan bete sig hur som helst utan att det leder till konsekvenser, men det ursäktar inte killens beteende.

Den vite riddaren på filmen verkar för full för att fatta nåt, så det känns ganska meningslöst att spekulera i hans motiv. Men visst finns det folk som vill leka riddare för att imponera på tjejer. Jag har varit med om folk som har startat bråk för att "försvara" tjejer som inte ens var i fara eller dåligt behandlade, bara för att de vill hävda sig och imponera. Det är primitivt och patetiskt beteende.

micro113 verkar bara ha sunda värderingar baserat på det hon har skrivit här.
Citera
2009-12-21, 22:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är sant som du säger, det jag menar är dom som endast tillämpar detta på kvinnor. Eller dom som endast blir gentlemän när kvinnor är i närheten.
Det är dessa jag menar med riddare.

Om micro113 uppfostrar sina barn till att bli riddare blir dom ju slavar under ridderligheten...

Fast det beror på vad du menar med uppfostrar, vi gnider ju inte någon disciplin med piska direkt.

Det är bara självklara värderingar som råder hemma hos mig, och sådant tar barnen till sig under uppväxten - främst ser de ju på hur deras pappa agerar och resonerar.

Jag har aldrig behövt puscha mina pojkar att hjälpa till att bära in från bilen till exempel, eftersom pappa gör det har de redan som små gjort som pappa gör.
Om jag bär något så tar min man över när han kommer ikapp -- mina söner gör likadant för mig, sina systrar och andra tjejer --för de har sett att så gör man.

Du får det att kännas som om jag ska skämmas över det de lärt sig, när sanningen är att jag är förbannat stolt över dem, och glad över att det faller sig så naturligt för dem.
Citera
2009-12-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mina söner är också fostrade att det är okej att försvara sig, men inte att vara den som startar våld. Skillnaden är att om en kille slår en kille, så är det okej att klappa tillbaka -- slår en tjej en kille så finns det bättre sätt att agera på.

Könsdiskriminering -- sure,

Bara för allas information. micro113 har sagt sig vara för jämställdhet. När hon säger det så är det det fetmarkerade som avses. Det gäller inte bara henne utan alla jämställdhetsförespråkare.

Om ni vill ser riddarsyndromet här på forumet så kan jag hänvisa till JensOfSweden. Han är helt förlorad.
Citera
2009-12-21, 22:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Bara för allas information. micro113 har sagt sig vara för jämställdhet. När hon säger det så är det det fetmarkerade som avses. Det gäller inte bara henne utan alla jämställdhetsförespråkare.

Om ni vill ser riddarsyndromet här på forumet så kan jag hänvisa till JensOfSweden. Han är helt förlorad.

I avseendet att killar inte skall slå tjejer -- så är jag faktiskt emot att tjejer slår killar också, och fostrar mina döttrar så, missade du det

Men å andra sidan är jag faktiskt emot att killar föder barn och ammar, så total jämlikhet på alla plan står jag nog ändå inte för, nu när du vill hårddra det -- så du kan lägga det till listan.
Citera
2009-12-21, 22:24
Medlem
IsabellaJSs avatar
Tycker det är sketet att folk slåss överhuvudtaget.

Däremot anser jag väl att lite civilkurage skulle sitta bra hos de flesta människor när någon börjar bråka offentligt, vare sig det gäller en kvinna eller man. Fjantigt med killar som bara skulle ingripa om det gäller en tjej, ungefär som om de gjorde det mer för sin egen självkänsla än för tjejens skull.

När någon börjar tjafsa och slåss är det bästa man kan göra att försöka lösa det på tt lungt sätt, men om man måste slå tillbaka ska man väl givetvis göra det. En del tjejer verkar ju gå runt och tro att de får slå vem de vill utan konsekvenser bara för att de är tjejer.

Tjejen i filmen hade ju åtminstånde lite balls och verkade kunna fixa läget, fyllot i rutig skjorta hade ju inte ens behövt ingripa på det offensiva sättet han gjorde, han var ju dessutom rätt värdelös i fighten. Förmodligen hade han ingripit även om tjejen var två meter hög och kampsportsexpert, bara för atthon var tjej.
Citera
2009-12-21, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Men visst finns det folk som vill leka riddare för att imponera på tjejer. Jag har varit med om folk som har startat bråk för att "försvara" tjejer som inte ens var i fara eller dåligt behandlade, bara för att de vill hävda sig och imponera. Det är primitivt och patetiskt beteende.
Jo, det är precis vad jag också varit med om.

Citat:
Fast det beror på vad du menar med uppfostrar, vi gnider ju inte någon disciplin med piska direkt.

Det är bara självklara värderingar som råder hemma hos mig, och sådant tar barnen till sig under uppväxten - främst ser de ju på hur deras pappa agerar och resonerar.

Jag har aldrig behövt puscha mina pojkar att hjälpa till att bära in från bilen till exempel, eftersom pappa gör det har de redan som små gjort som pappa gör.
Om jag bär något så tar min man över när han kommer ikapp -- mina söner gör likadant för mig, sina systrar och andra tjejer --för de har sett att så gör man.

Du får det att kännas som om jag ska skämmas över det de lärt sig, när sanningen är att jag är förbannat stolt över dem, och glad över att det faller sig så naturligt för dem.
Jag själv skulle uppfostra alla till att hjälpa till efter förmåga, oavsett om det är en kille eller tjej.

Få se om jag förstått dig rätt nu,
du har uppfostrat dina söner till att dom får klappa till andra pojkar, men inte flickor, och att pojkarna ska bära mer än flickorna - och att flickorna inte får slå någon? Och att pojkarna ska skydda flickor?

Och ja, du borde nog skämmas över att du lär dina pojkar att det är ok att klappa till andra pojkar? Vad jag vet lär dom flesta föräldrar sina ungar att våld aldrig är okej.
Senast redigerad av bizbestja 2009-12-21 kl. 22:34.
Citera
2009-12-21, 22:30
Medlem
Citat:
Mina söner är också fostrade att det är okej att försvara sig, men inte att vara den som startar våld. Skillnaden är att om en kille slår en kille, så är det okej att klappa tillbaka -- slår en tjej en kille så finns det bättre sätt att agera på.

Kallar du dig feminist?
Citera
2009-12-21, 22:37
Medlem
Dogrusts avatar
@ micro113

Får en stor tjej slå en liten dum kille?
Citera
2009-12-21, 22:39
Medlem
Citat:
I avseendet att killar inte skall slå tjejer -- så är jag faktiskt emot att tjejer slår killar också, och fostrar mina döttrar så, missade du det

Men å andra sidan är jag faktiskt emot att killar föder barn och ammar, så total jämlikhet på alla plan står jag nog ändå inte för, nu när du vill hårddra det -- så du kan lägga det till listan.

Det är "Könsdiskriminering - sure", jag syftar på.
Citera
2009-12-21, 22:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, det är precis vad jag också varit med om.

Jag själv skulle uppfostra alla till att hjälpa till efter förmåga, oavsett om det är en kille eller tjej.

Få se om jag förstått dig rätt nu,
du har uppfostrat dina söner till att dom får klappa till andra pojkar, men inte flickor, och att pojkarna ska bära mer än flickorna - och att flickorna inte får slå någon? Och att pojkarna ska skydda flickor?

Och ja, du borde nog skämmas över att du lär dina pojkar att det är ok att klappa till andra pojkar? Vad jag vet lär dom flesta föräldrar sina ungar att våld aldrig är okej.

Jag har inte skrivit att mina pojkar får lappa till någon -- jag har skrivit att jag lär mina barn att inte ta till våld däremot att de har rätt att försvara sig.
Skillnaden är att om de försvarar sig mot en kille är det okej att slå tillbaka, mot en tjej finns det oftast andra metoder som är bättre att ta till.

Men inte att vara den som slår till -- oavsett kön.

Försvara sig, oavsett kön på mitt barn, och på aggressorn -- men man kan välja metod beroende på motstånd, som kille slår man inte tillbaka på en tjej (om situationen inte absolut kräver det).
Citera
2009-12-21, 22:55
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Jag har inte skrivit att mina pojkar får lappa till någon -- jag har skrivit att jag lär mina barn att inte ta till våld däremot att de har rätt att försvara sig.
Skillnaden är att om de försvarar sig mot en kille är det okej att slå tillbaka, mot en tjej finns det oftast andra metoder som är bättre att ta till.

Men inte att vara den som slår till -- oavsett kön.

Försvara sig, oavsett kön på mitt barn, och på aggressorn -- men man kan välja metod beroende på motstånd.

Deet är väl lika bra att de slår tillbaka mot tjejerna också, varför ska tjejer specialbehandlas om de har ett lika ruttet beteende som en kille?
Citera
2009-12-21, 22:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Det är "Könsdiskriminering - sure", jag syftar på.

Om det är just det du ville ha fram -- varför klippte du då bort det ur citatet?

Jag trodde du var ute efter att förvränga och göra en egen lista, du gav bestämt det intrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in