2009-12-21, 17:27
Medlem
smash-s avatar
Tjena

Har lite problem med mina bilder som jag inte riktigt förstår mig på, när jag har dem i photoshop och redigerar dem så är mättnaden och kontrasten bra i bilderna. Men så fort jag har sparat bilderna ser de helt matta och nästan färglösa ut. Trotts att de såg bra ut i Photoshop innan jag sparade dem. Om det hadde varit skärmen så borde de ju sett lika matta ut i photoshop? Har sparat dem som JPEG med maximal kvalité med "12" som är den högsta. Har även provat spara dem i PNG och då ser de bättre ut men filerna bilr ju betydligt större.

Vad är felet egentligen? Är det någon inställning i photoshop jag missat?
Citera
2009-12-21, 18:10
Medlem
systems avatar
Jpeg-komprimering har inget med hur färger/mättnad/kontrast blir. Istället ska du titta på vilken färgprofil du valt.

I menyraden har du Edit > Color Settings
Där ska du under ”Working Spaces” välja sRGB (ev med IEC....). Då blir de sparade bilderna som du ser dem i normalt i PhotoShop.

Kolla om du har en förinställd inställning under ”Settings” (i Color Settings) som heter Europe Web/Internet. Välj då den, så bör allt bli som det ska.
Citera
2009-12-21, 19:25
Medlem
smash-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jpeg-komprimering har inget med hur färger/mättnad/kontrast blir. Istället ska du titta på vilken färgprofil du valt.

I menyraden har du Edit > Color Settings
Där ska du under ”Working Spaces” välja sRGB (ev med IEC....). Då blir de sparade bilderna som du ser dem i normalt i PhotoShop.

Kolla om du har en förinställd inställning under ”Settings” (i Color Settings) som heter Europe Web/Internet. Välj då den, så bör allt bli som det ska.

Var inne där och kollade nu. Under settings kan jag inte välja "Europe" men jag kan däremot välja "North America Web/Internet" vilket jag ändrade till nu. Den var ställd på "General Purpose 2" innan.

Under "Workspace" har jag att välja mellan:
    • Monitor RGB - sRGB IEC61966-2.1
    • Adobe RGB
    • Apple RGB
    • ColorMatch RGB
    • ProPhoto RGB
    • sRGB IEC61966-2.1

Och det är den sista av dem jag har. Nu bör det vara rätt, eller?
Citera
2009-12-21, 20:51
Medlem
systems avatar
Japp. Om det står sRGB IEC61966-2.1 under ”Working Spaces” så bör allt funka som du önskar.
Citera
2009-12-21, 21:06
Medlem
smash-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Japp. Om det står sRGB IEC61966-2.1 under ”Working Spaces” så bör allt funka som du önskar.

Kanon, tack för hjälpen!
Citera
2009-12-21, 21:15
Medlem
systems avatar
Varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem