Flashback bygger pepparkakshus!
2009-12-21, 17:18
Medlem
Jag såg nu att jag hade brutit av kontakten till mina högtalare inne i datorn. Problemet är att spetsen som man pluggar in sitter kvar där inne. Det går såklart inte att luta datorn så den kommer ut i och med att den är skapad så att sladden ska stanna i.
Vad ska jag göra för att få ut kontaktstumpen? Ska jag plocka isär hela skiten, och hur gör jag? går det? Behöver hjälp! Kommer annars aldrig mer att kunna lyssna på musik.
Citera
2009-12-21, 17:20
Medlem
Flytande_argots avatar
Dra ur alla strömsladdar och använd en vass pincett?
Citera
2009-12-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Dra ur alla strömsladdar och använd en vass pincett?

får inte in en pincett. anledningen att jag postar i köpråd är att jag inte vet ifall jag behöver köpa nya delar...
Citera
2009-12-21, 17:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Kan du få in spetsen på en vass skalpell då? Brukar gå att pilla ut avbrutna kontakter med dessa om man har lite tålamod?
Citera
2009-12-21, 17:51
Medlem
Twitters avatar
Dra av frontpanelen och se om du kan pilla innifrån.
Citera
2009-12-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Dra av frontpanelen och se om du kan pilla innifrån.

Ska föröka med det.
Citera
2009-12-21, 18:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2009-12-21, 18:32
Medlem
Twitters avatar
Föröka hoppas jag inte
Citera
2009-12-21, 20:15
Medlem
paerras avatar
Om kontakten är lite sliten och inte sitter som berget, så kanske dammsugaren kan hjälpa dig? få det riktigt tätt runt om
Citera
2009-12-21, 22:50
Medlem
crillecrilles avatar
Det här hände mig på laptopen. Det var ett helvete att få ut den. Jag var tvungen att ta isär hela laptopen, ljudingångarna var i det innersta lagret av konstruktionen Men är detta en stationär?

EDIT: Haha. Föröka och dammsugare osv...
Citera
2009-12-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kottfras
Jag såg nu att jag hade brutit av kontakten till mina högtalare inne i datorn. Problemet är att spetsen som man pluggar in sitter kvar där inne. Det går såklart inte att luta datorn så den kommer ut i och med att den är skapad så att sladden ska stanna i.
Vad ska jag göra för att få ut kontaktstumpen? Ska jag plocka isär hela skiten, och hur gör jag? går det? Behöver hjälp! Kommer annars aldrig mer att kunna lyssna på musik.

Jag hade testat med att försiktigt ta en droppe superlim på en plastpinne något smalare än hålet. En liten droppe så att när man trycker den mot stumpen som sitter fast så trycks det inte ut en massa lim vid sidorna. Håll stadigt, vänta ett tag efter att det verkar ha fastnat (5-10 min) och dra ut så rakt som möjligt. Har du en stationär dator så går det att koppla in en annan backplate eller frontpanel, så det är inte helt kokt. Har du en bärbar kan du alltid köpa ett USB-ljudkort för några hundringar.

/Hast
Citera
2010-01-04, 16:20
Medlem
hjälp!

jag har samma problem. Efter några misslyckade limförsök gick jag och köpte ett sånt där usb-ljudkort och var väldigt nöjd med mig själv.

Men nu fungerar det inte. Eller, den blinkar och verkar få ström. Windows känner igen den och hävdar att den fungerar korrekt, och jag har ställt in den som standardhögtalare. Problemet är bara att det inte kommer inte något ljud... (Hörlurarna jag testade med fungerar utmärkt med min ipod, så det är inte dem.)

Jag blir så trött. Någon som har någon aning om varför och vad jag kan göra åt det?

Om man nu skulle få för sig att ta isär hela laptopen för att pilla ut kontakten i alla fall, Är det dumt att försöka sig på om jag nu inte är så himla haj på datorer? Något speciellt som jag borde tänka på eller undvika att göra?

/ Åsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in