2009-12-21, 16:50
Medlem
Disco Moskvas avatar
Just nu ligger en rättelse uppe på AB med anledning av att tidningens nätupplaga har fällts av Pressens Opinionsnämnd. Det hela är egentligen ganska ointressant men det finns en formulering som kanske avslöjar lite om tidningens arbetsmetoder.

Bilden som publicerades var tagen i mörker och fastigheten i förgrunden var inte den aktuella fastighet där köpet hade skett och den omskrivna kvinnan hittats död. Denna fastighet låg längre ned på samma gata.
[Min fetning, källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6327022.ab ]

De anger alltså den felaktiga bilden som skäl för att frias. Detta tolkar jag som att de medvetet tagit bilder på fel byggnad. Inget sägs om att det skulle skett av misstag.

Hela artikeln:
Citera
2009-12-21, 16:54
Medlem
EgggEs avatar
Rätt intressant att läsa om metoderna, men vad var det för straff egentligen? Borde vara något strängare med böter eller ersättning åtminstone...
Citera
2009-12-21, 19:14
Medlem
greenowichs avatar
Intressant och inte förvånande. Tycker AB sjunker allt mer i förtroende...

Men en fråga Disco Moskva, vad menar du med med att inget sägs om att det skulle skett av misstag?

Att dom publicerat bilden av misstag, av misstag tagit bild på fel byggnad, bara ett konstaterande? Kanske jag som är trög Tycker iaf att det känns som dom medvetet tagit och publicerat bilden på fel byggnad just för att hålla ryggen fri ifall att...
Citera
2009-12-21, 19:29
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgggE
Rätt intressant att läsa om metoderna, men vad var det för straff egentligen? Borde vara något strängare med böter eller ersättning åtminstone...
Pressens Opinionsnämnd är en privat organisation där det är frivilligt att medverka. Den regleras alltså inte statligt och har inte makt att utkräva skadestånd etc.
Citera
2009-12-21, 21:02
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenowich
Men en fråga Disco Moskva, vad menar du med med att inget sägs om att det skulle skett av misstag?

Att dom publicerat bilden av misstag, av misstag tagit bild på fel byggnad, bara ett konstaterande? Kanske jag som är trög Tycker iaf att det känns som dom medvetet tagit och publicerat bilden på fel byggnad just för att hålla ryggen fri ifall att...

Vi menar precis samma sak. I förhandlingarna, eller hur nu processen gå till, har de ju lyckats få med det här med bilden som ett bevis som talar för Aftonbladets sak. Det skulle man aldrig kunna göra om det handlat om ett vanligt misstag eftersom syftet då ändå varit att peka ut platsen/byggnaden. I detta fall har bilden snarare haft det motsatta syftet, att blanda bort korten för läsaren.

Och visst, ingen är väl särskilt förvånad över att sånt här sker. Men det är rätt sällsynt med att man får det bevisat så här, svart på vitt.
Citera
2009-12-21, 22:02
Medlem
Po...

Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Just nu ligger en rättelse uppe på AB med anledning av att tidningens nätupplaga har fällts av Pressens Opinionsnämnd. Det hela är egentligen ganska ointressant men det finns en formulering som kanske avslöjar lite om tidningens arbetsmetoder.

Bilden som publicerades var tagen i mörker och fastigheten i förgrunden var inte den aktuella fastighet där köpet hade skett och den omskrivna kvinnan hittats död. Denna fastighet låg längre ned på samma gata.
[Min fetning, källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6327022.ab ]

De anger alltså den felaktiga bilden som skäl för att frias. Detta tolkar jag som att de medvetet tagit bilder på fel byggnad. Inget sägs om att det skulle skett av misstag.

Hela artikeln:

Hela artikeln är PON:s formulering, alltså inte aftonbladets egna. Det finns regler för hur PO-ärenden ska publiceras, och där ingår att tidningen själv inte får ändra några formuleringar i texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in