• 1
  • 2
2009-12-20, 21:19
Medlem
Jag har kommit över ett rökt rådjurslår, som jag tänkte servera tjejens föräldrar på juldagen. Tänkte eventuellt ha potatisgratäng till, men vad ska man ha för sås? Rödvinssås? Är det grejen? Eller ska jag tänka helt annorlunda. Mackor med rökt rådjurslår är ju smaskens, men kanske inte att servera på juldagsmiddag. Tar tacksamt emot tips!
Citera
2009-12-20, 21:22
Medlem
Tycker ditt förslag låter riktigt gott.

För övrigt älskar jag också ha det på mackan.
Citera
2009-12-20, 21:22
Medlem
Hoya84s avatar
Absolut potatisgratäng. Sås som funkar skulle kunna vara rödvinssås, svampsås eller helt enkelt ingen sås alls om du gör gratängen lite krämig.
Citera
2009-12-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Absolut potatisgratäng. Sås som funkar skulle kunna vara rödvinssås, svampsås eller helt enkelt ingen sås alls om du gör gratängen lite krämig.

Min första tanke var också utan sås, men med en krämig gratäng. Men personligen tål jag inte mat som är för torr. Så det får nog bli en rödvinssås.
Citera
2009-12-20, 21:39
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitamin-E
Min första tanke var också utan sås, men med en krämig gratäng. Men personligen tål jag inte mat som är för torr. Så det får nog bli en rödvinssås.

Kontakta DePaul..han är en trollkarl som vet allt om allt som har med mat att göra
Citera
2009-12-20, 21:46
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitamin-E
Jag har kommit över ett rökt rådjurslår, som jag tänkte servera tjejens föräldrar på juldagen. Tänkte eventuellt ha potatisgratäng till, men vad ska man ha för sås? Rödvinssås? Är det grejen? Eller ska jag tänka helt annorlunda. Mackor med rökt rådjurslår är ju smaskens, men kanske inte att servera på juldagsmiddag. Tar tacksamt emot tips!

Jag skulle nog välja en enbärs- och kantarellsås till rådjuret och hasselbackspotatis istället. Sås och potgratäng går inte ihop anser jag.
Citera
2009-12-20, 22:29
Medlem
Ingen sås, vinbärsgele!

Edit: du har ju redan en krämig gratäng
Citera
2009-12-20, 22:57
Medlem
4522s avatar
Det finns nog få saker som kan förstöra en måltid som rödvinssås. Antingen har jag samlat på mig för många dåliga upplevelser, eller så är det bara såsens fel. Jag skulle ha kört på något "neutralare" som brukar passa till vilt, baserat på vinbär, eller andra liknande smakkombinationer. Om du nu inte ska ha gelé till. Eller en helt vanlig gräddsås? Det fungerar alltid till stek och smakrikare köttsorter.
Senast redigerad av 4522 2009-12-20 kl. 23:22.
Citera
2009-12-20, 23:19
Medlem
poojks avatar
borde inte potatisgratäng med västerbottenost passa?
Citera
2009-12-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det finns nog få saker som kan förstöra en måltid som rödvinssås. Antingen har jag samlat på mig för många dåliga upplevelser, eller så är det bara såsens fel. Jag skulle ha kört på något "neutralare" som brukar passa till vilt, baserat på vinbär, eller andra liknande smakkombinationer. Om du nu inte ska ha gelé till. Eller en helt vanlig gräddsås? Det fungerar alltid till stek och smakrikare köttsorter.

Gräddsås är en klassiker som nästan aldrig är fel. Men till rökt rådjurslår? Tja, kanske. Vi får se vad det blir. Tack för alla tips!
Citera
2009-12-21, 10:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Kontakta DePaul..han är en trollkarl som vet allt om allt som har med mat att göra
OK, tackar för förtroendet .

Rökt rådjurslår är tämligen torrt. Den rökta smaken medför att man inte kan använda samma tillbehör som i samband med icke rökt kött. Diverse vinsåser och skyer är därför bortkastade eftersom smakbrytningen blir mycket säregen mellan det rökta och syran i vinet.

Det som kan komma i fråga är:
  • Potasissallad (ljummen eller kall)
  • Rotmos!!
  • Mos
  • Puré på rotsaker
  • Rostad potatis
  • Couscous (!)
  • Bröd i diverse varianter. Riktigt gott med surdegsbröd
Tillbehör:
  • Bacon/pancetta
  • Stekta champinjoner/svamp
  • Rotsaker (rostade)
  • Gröna ärter
  • Grönsallat
En viktig detalj i sammanhanget är att köttet bör skivas mycket tunt!

~Paul~
Citera
2009-12-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, tackar för förtroendet .

Rökt rådjurslår är tämligen torrt. Den rökta smaken medför att man inte kan använda samma tillbehör som i samband med icke rökt kött. Diverse vinsåser och skyer är därför bortkastade eftersom smakbrytningen blir mycket säregen mellan det rökta och syran i vinet.

Det som kan komma i fråga är:
  • Potasissallad (ljummen eller kall)
  • Rotmos!!
  • Mos
  • Puré på rotsaker
  • Rostad potatis
  • Couscous (!)
  • Bröd i diverse varianter. Riktigt gott med surdegsbröd
Tillbehör:
  • Bacon/pancetta
  • Stekta champinjoner/svamp
  • Rotsaker (rostade)
  • Gröna ärter
  • Grönsallat
En viktig detalj i sammanhanget är att köttet bör skivas mycket tunt!

~Paul~

Tack för omfattande tips! Men du verkar avfärda sås som en möjlig komponent överhuvudtaget, eller? Eftersom rökt lår, som du säger, är torrt så skulle jag gärna ha en sås ändå. Kan du rekommendera någon? Och potatisgratäng, går det bort eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in