2009-12-20, 18:29
Medlem
Har precis köpt säng, madrasser, matgrupp (av trä och lädersits) samt en soffa. Problemet är att jag ännu inte haft tid att montera grejerna eller röja bort det gamla, så jag la in grejerna i förrådet. Problemet är bara att det är ett utomhusförråd och inte alls isolerat som jag trodde. Så det är i princip lika många minusgrader där inne bland de omonterade möblerna.

Min fråga är om något kan ta skada till följd av kylan? Typ madrasserna (fjädringen eller annat) eller trämaterialet i matgruppen och sängramen?
Citera
2009-12-20, 18:45
Medlem
-mollen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peacecop
Har precis köpt säng, madrasser, matgrupp (av trä och lädersits) samt en soffa. Problemet är att jag ännu inte haft tid att montera grejerna eller röja bort det gamla, så jag la in grejerna i förrådet. Problemet är bara att det är ett utomhusförråd och inte alls isolerat som jag trodde. Så det är i princip lika många minusgrader där inne bland de omonterade möblerna.

Min fråga är om något kan ta skada till följd av kylan? Typ madrasserna (fjädringen eller annat) eller trämaterialet i matgruppen och sängramen?
det är nog ingen fara med det. i o me att grejerna står under tak så blir det ju ingen frost på möblerna heller som skulle kommit att tina när möblerna kommit in i värmen.
Citera
2009-12-20, 19:19
Medlem
ja det kan bli skador
Citera
2009-12-20, 20:13
Medlem
gefys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
ja det kan bli skador

Knappast...
Citera
2009-12-21, 09:28
Moderator
evilhoneys avatar
Det borde inte bli några skador av kylan, det enda som kan ställa till det är väl egentligen fukten och det framför allt när det blir mildare. Så länge det inte är elektronik eller du låter det stå så det går fukt i madrassen så det bli mögel så är det inga problem.
Citera
2009-12-21, 09:48
Medlem
Precis, passa dig för fukt, kondens kan uppträda vid väderomslag. Finns även en risk att gnagare passar på att bygga bo i stoppningen.
Citera
2009-12-21, 09:54
Medlem
Hej.
Möbler för innomhusbruk skall ej förvaras utomhus i minusgrader.
Fukten i trä och dyligt blir till is, trä spricker.
Stoppningsmaterial mår inte heller bra av detta.
Citera
2009-12-23, 00:54
Medlem
Tack för era svar!

Får olika svar överallt, hälften säger att det är lugnt, resten säger att det inte är bra alls.

Får hålla tummarna, grejerna ska stå sådär i en vecka till...
Citera
2009-12-23, 11:39
Medlem
Styrbjörns avatar
Det brukar vara fukten som förstör på olika sätt.
Är möblerna utsatta i minusgrader och hämtas in när det fortfarande varit minusgrader, är det ingen fara. Luftfuktigheten är ofta låg vintertid och i synnerhet vid minusgrader.
Det är lite annorlunda om grejjorna står tex. ett helt år med sommar och hög luftfuktighet. Det kan ju faktiskt bli nära nog tropiskt klimat i ett kokhett förråd.
Det kan resultera i mögel och senare då frysskador på vintern om möblerna inte fått chans att torka ut.

Men i din situation skulle jag inte oroa mig. Kolla bara så att det inte är möss och liknande där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in