Har precis köpt säng, madrasser, matgrupp (av trä och lädersits) samt en soffa. Problemet är att jag ännu inte haft tid att montera grejerna eller röja bort det gamla, så jag la in grejerna i förrådet. Problemet är bara att det är ett utomhusförråd och inte alls isolerat som jag trodde. Så det är i princip lika många minusgrader där inne bland de omonterade möblerna.
Min fråga är om något kan ta skada till följd av kylan? Typ madrasserna (fjädringen eller annat) eller trämaterialet i matgruppen och sängramen?
Har precis köpt säng, madrasser, matgrupp (av trä och lädersits) samt en soffa. Problemet är att jag ännu inte haft tid att montera grejerna eller röja bort det gamla, så jag la in grejerna i förrådet. Problemet är bara att det är ett utomhusförråd och inte alls isolerat som jag trodde. Så det är i princip lika många minusgrader där inne bland de omonterade möblerna.
Min fråga är om något kan ta skada till följd av kylan? Typ madrasserna (fjädringen eller annat) eller trämaterialet i matgruppen och sängramen?
det är nog ingen fara med det. i o me att grejerna står under tak så blir det ju ingen frost på möblerna heller som skulle kommit att tina när möblerna kommit in i värmen.
Det borde inte bli några skador av kylan, det enda som kan ställa till det är väl egentligen fukten och det framför allt när det blir mildare. Så länge det inte är elektronik eller du låter det stå så det går fukt i madrassen så det bli mögel så är det inga problem.
Hej.
Möbler för innomhusbruk skall ej förvaras utomhus i minusgrader.
Fukten i trä och dyligt blir till is, trä spricker.
Stoppningsmaterial mår inte heller bra av detta.
Det brukar vara fukten som förstör på olika sätt.
Är möblerna utsatta i minusgrader och hämtas in när det fortfarande varit minusgrader, är det ingen fara. Luftfuktigheten är ofta låg vintertid och i synnerhet vid minusgrader.
Det är lite annorlunda om grejjorna står tex. ett helt år med sommar och hög luftfuktighet. Det kan ju faktiskt bli nära nog tropiskt klimat i ett kokhett förråd.
Det kan resultera i mögel och senare då frysskador på vintern om möblerna inte fått chans att torka ut.
Men i din situation skulle jag inte oroa mig. Kolla bara så att det inte är möss och liknande där.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!