• 1
  • 2
2009-12-20, 10:37
Medlem
MixPixs avatar
Sitter och lyssnar på Trelldom med Gaahl, kände ett plötsligt behov av att skriva ner vilken som jag tycker är bästa growlaren. Så varför inte ta de tre bästa och nån kass wannabe som borde hålla sig till nåt melodic-svensson-metal-band istället.

Tre bästa:
  1. Som ni säkert har gissat; Gaahl, förutom att karln har ett väl varierat demoniskt growl så är han attityden, elakheten och dunkelheten personifierad.
  2. Mortuus, Sveriges mörkaste urkraft, så djup, så rå och så grym.
  3. Attila Csihar, att han stod för den vokala insatsen på världens bästa BM album DMDS säger väl allt.
Och så mitt personliga bottennapp; Magus Caligula, låter som han har en slemklump i halsen och så kan han tydligen bara growla i två lägen, variation finns tydligen inte i hans vokabulär. Hans utstrålning är evigt pinsam och growlet får mig att vilja spy.

Nu kommer det sannolikt att bli krig och smutskastning om vem som är bäst eller sämst, låt gå för det. Men allt annat trams som inte hör hit eller tillför diskussionen nåt vettigt kommer att stenhårt RP:as av mig.
Citera
2009-12-20, 11:19
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MixPix
är han attityden, elakheten och dunkelheten personifierad.

Tillhör du också de som fortfarande tycker att han är världens häftigaste för hans uttalande i Metal: A Headbanger's Journey eller? Jag delar verkligen inte din åsikt iallafall.

Jag nominerar för övrigt Mortuus, Mikko Aspa och Jens Rydén.

Håller dock med om att Caligula inte kan vråla för fem öre. Dark Funeral är nog Sveriges töntigaste black metal-band. Klarar heller inte av Kvarforth eller Maniac.
Citera
2009-12-20, 13:05
Medlem
The Meatballs avatar
Attila är i toppform på Anno Domini, dock så låter han hemskt på DMDS, varför hans prestation är så hyllad begriper jag mig alls på.

Men listan då:
1. Jon Nödtveidt, ni får säga vad ni vill om Dissection, men han låter fruktansvärt bra på både Somberlain och Storm of the Light's Bane.

2. Göthberg på gamla Marduktiden.

3. Attila på Anno Domini.

I överlag så är inte black metal vokalisterna särskilt duktiga på det de håller på med, och jag skulle gissa att det finns en hel del som har rätt ont i halsen efter en spelning.
Citera
2009-12-20, 13:13
Medlem
Godamonginsectss avatar
Röstar på Pest ifrån Gorgoroth istället.
Citera
2009-12-20, 14:18
Medlem
Nu brukar inte jag benämna black metal-sång som growl men några av mina favoritvokalister är i alla fall Nattdal (Dimhymn), TotalScorn (Zavorash, ex IXXI), Kim Carlsson (Hypothermia, Lifelover, Kyla, Life Is Pain) samt vokalisten i Sigrblot (som jag inte lyckas hitta någon som helst info om). Mikko Aspa (Deathspell Omega) och Daniel Rosten (Funeral Mist) är också ruggigt bra även om sången i de fallen inte sticker ut riktigt lika mycket.

De sämsta blir svårare då jag normalt inte forsätter att lyssna på band om något låter förjävligt men han som gastade i Sportlov var rejält kass och om jag kommer ihåg rätt så var Maniacs insatser i Mayhem inte heller någon höjdare.

Sen finns ju de som låter så jävligt att det blir bra, som t ex Nattramn (Silencer) och Rainer Landfermann på Bethlehems andra fullängdare Dictius Te Necare.
Citera
2009-12-20, 15:08
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Tillhör du också de som fortfarande tycker att han är världens häftigaste för hans uttalande i Metal: A Headbanger's Journey eller?
Absolut inte, jag bryr mig föga om det. Jag gillar bara hans sätt att sjunga/growla som han gör i Trelldom och under sin tid hos Gorgoroth.
Citera
2009-12-20, 15:18
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Röstar på Pest ifrån Gorgoroth istället.
Ja, Pest är inte alls dålig. Synd bara att senaste skivan är hopplöst slätstruken och urtrist men det kan jag inte beskylla Pest för, hans sång/growl är det enda som låter bra.
Citera
2009-12-20, 15:41
Medlem
liasors avatar
1. Wrath, Dodsferd!! http://www.youtube.com/watch?v=-gybOMa6lUY
2. Jag vet inte... kanske Valfar? Inget unikt med hans vocals egentligen, bara att det låter för jävla bra, http://www.youtube.com/watch?v=54GUbY32CwM

Svårt o peka ut dom sämre eftersom man ofta inte lägger dom på minnet.

Maniac kan låta riktigt illa ibland, ibland bra. Kvarforth kan jag inte riktigt med heller.. Så måste jag tillägga Abbath, han är inte dålig, men hans burp-vocals blir verkligen brutalt tråkiga efter ett tag.
Citera
2009-12-20, 15:43
Medlem
Heruls avatar
Jag lägger min röst på Angela Gossow!
Citera
2009-12-20, 15:44
Medlem
liasors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herul
Black Metal?
Citera
2009-12-20, 17:27
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herul

Haha, just det!

Glömde bort Valfar, han förtjänar helt klart att nämnas i denna tråden. Arntor är helt klart en av mina favoritplattor inom black metal.

Måste också lägga in en liten hyllning till Thebon från Keep Of Kalessin för hans bredd i sina sånginsatser.
Citera
2009-12-20, 18:50
Medlem
MixPixs avatar
Hur kunde jag glömma Erik "Legion" Hagstedt

Uppdatering:
  1. Som ni säkert har gissat; Gaahl, förutom att karln har ett väl varierat demoniskt growl så är han attityden, elakheten och dunkelheten personifierad.
  2. Mortuus, Sveriges mörkaste urkraft, så djup, så rå och så grym.
  3. Attila Csihar, att han stod för den vokala insatsen på världens bästa BM album DMDS säger väl allt.
  4. Jag gillar verkligen Marduk's skivor med Legion på sång.
Senast redigerad av MixPix 2009-12-20 kl. 19:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in