Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Om man tycker att allt är förutsagt och är en direkt konsekvens av dåtiden förstår jag inte hur man kan tycka att man har en fri vilja. Vilken del i hjärnan/kroppen är det då som står utanför fysikens lagar?
vår vilja är inget annat än resultatet av oändligt många fysikaliska reaktioner.
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Determinismen bygger dock på en bild av de naturvetenskapliga lagarna där slumpen inte existerar, en föreställning som - som jag har uppfattat det - kastats omkull av kvantfysiken.
Jag har nu inte läst någon kvantfysik. Men min uppfattning är att även där är det ett resultat av tidigare reaktioner.
Som jag förstått det kan man beskriva ett kvanttillstånd som en vektor. När man då kollar på resultatet har det alltid fallit ut i ett av två tillstånd. Genom att upprepa detta för många partiklar kan vi räkna ut det troliga läget den ursprunliga värdet vektorn har.
Så det handlar mer om att vår enda metod att tolka detta är med sannolikhet då vi inte kan läsa av informationen, men det säger inte att det verkligen handlar om "sannolikhet". slump existerar enligt mig inte, dock är det ett väldigt bra hjälpmedel att använda sig av för att beskriva händelser där man inte har tillgång till all fakta.
Detta är som sagt min naiva uppfattning då jag inte har någon direkt kunskap i ämnet. någon med mer kunskaper får gärna rätta mig.