Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ja du, då får man vara väldigt upplyst.. Jag förstår vad du säger att det finns någon kraft som "bestämt det hela redan".
Ja absolut, man måste vara väldigt upplyst. Men det gör det inte till mindre sant. Den här "kraft" du nämnde är dom fysikaliska lagarna som universum bygger på.
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Detta kan dock motsägas genom experiment (såvida inte hela världen har kolluderat mot dig) Om man antar att hela världen fungerar som i filmen "Vanilla Sky" så funkar det inte. MEN antagligen så är det så att världen inte kretsar kring dig.
Det jag försöker bekräfta är att man kan faktiskt utforma ett PRAKTISKT val, som faktiskt efterlevs helt efter slumpen.
Tidigare så trodde jag faktiskt på Gud, men sedan jag börjat tänka på det sätt som du har beskrivit så har jag faktiskt uppfattat det hela annorlunda.
Jag har aldrig sagt att världen kretsar kring någon, det jag menar är raka motsatsen. Ingen är viktigare än något annat. Allt är lika värdelöst, eller värdefullt om du så vill. Tycker det är ointressant vad man väljer att kalla det, det förändrar nämligen ingenting.
Jag skulle mycket gärna vilja se det här experimentet du pratar om, jag har inte sett vanilla sky.
Och hur menar du att ett val är ett fritt val om det styrs av en slump? Som någon tidigare skribent sa, det spelar ju ingen roll om det är slump eller biljardfysik, det är inte ett fritt val iallafall.
Föreställ dig ett biljardbord med 100 miljarder biljardbollar. Det är "omöjligt" att förutse hur det kommer se ut 1 sekund efter du slagit iväg den vita bollen.
Är det bara 5 bollar är det lättare, 2 bollar så är det jättelätt, men det finns ingen magisk, klar gräns när det övergår från förutsägbart till oförutsägbart. Det finns kanske rent praktiskt en övre gräns där man inte längre kan beräkna, men vad spelar det för roll egentligen?
Tag 10^80 bollar, låt dom studsa omkring i 13,7 miljarder år så sitter dom snart och diskuterar vafan dom håller på med.
Hur många bollar krävs det innan du kallar det för en fri vilja?