2009-12-20, 01:02
Medlem
Jag har ofta blivit irriterad p saker, och att jag knnt mig deprimerad, mycket pga att omgivningen r s jobbig och sger "tnk positivit" medan de sjlva saknar typ sjl.

D blir man deprimerad, och sker sig till psykvrden fr att kolla vad "experterna" har att sga.

Ja de var ju itne alltfr mnga "experter" dr. Och mnga jag pratar med, som vill ska till psykologi linjen verkar faktiskt bara tnka knslomssigt, eller i banorna "tnka positivt", byt knslospr.
Osv. Allt det dr som gr p autopilot.
Andra psykologi aspiranter har jag frgat ut" r du sker p att du kan skilja p person, och se denne som ett intressant objekt istllet fr att se ngon som har problem?" - nej det kommer att bli svrt.
Herregud.

Det ger ju ingenting, jag har nog bara pratat med ngon psykolog som faktiskt tar sig tid att lyssna p vad man har att sga.

Varfr r psykologer s upphaussade? De saknar frmga att inte se allting positivit eller negativit.
Positivitetsmanipulerade mnniskor, precis som resten av mnskligheten.
Empati, var r du.

Ngon som har en teori eller en aning, eller knner igen vad man skrivit?
Citera
2009-12-20, 01:42
Medlem
Rakiis avatar
Har nog vldigt mycket att gra med det enorma ansvar fr andra mnniskor som de tar p sig, samtidigt som psykologerna etc... i branschen mste hlla sig ovanfr ytan fr att inte g under sjlv. Bara fr att du har negativa upplevelser utav psykiatrin innebr det inte att alla r av samma skrot och korn, det finns faktiskt de som hjlper en.
Citera
2009-12-20, 04:50
Medlem
Samenovs avatar
Det inledande inlgget r rtt osammanhngande skrivet och ger drfr en rtt suddig bild. En sak framgr dock, du r vldigt kritisk mot det "positivitetsmanipulerande" som pgr och du vill ha mer "empati".

En psykolog kanske inte r ngon som ska uppmuntra din nuvarande knsla utan frska f dig att byta tankemnster s du slutar sitta och mka dig sjlv? Skulle de inte frska f folk att m bttre genom att lra dessa stt att bibehlla ett positivt tankemnster s skulle de f sitta och lyssna p generationer av uppmrksamhetskrvande emo'n.

Sitta och tycka synd om r inte att hjlpa.
Citera
2009-12-20, 07:21
Medlem
Det dljer sig en intressant debatt i den hr trden.

Depression som sdan r en effekt av att man inte kan bemta sina nskeml i verkligheten. Man sker sig till psykologin fr att f hjlp med att hantera konflikten. Nr psykologen sltar ver det s bemts inte problematiken, nr psykologen inte knner empatiskt fr samma mne som patienten kan psykologen tolkas som psykopatisk eller som det finare kallas 'professionell'.

Kanske kan man se det som att psykologen fungerar som en form av median eller diplomat fr individens nskeml och verkligheten som sdan. Det finns kritik gentemot psykiatrin och dess mlbild om att hlla den sociala harmonin i ett samhlle. Kanske r det s att idealistiska psykologer och psykiatriker inte r nskvrda i andra lgen n dr den har majoritetens std bakom sig?
Citera
2009-12-20, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samenov
Det inledande inlgget r rtt osammanhngande skrivet och ger drfr en rtt suddig bild. En sak framgr dock, du r vldigt kritisk mot det "positivitetsmanipulerande" som pgr och du vill ha mer "empati".

En psykolog kanske inte r ngon som ska uppmuntra din nuvarande knsla utan frska f dig att byta tankemnster s du slutar sitta och mka dig sjlv? Skulle de inte frska f folk att m bttre genom att lra dessa stt att bibehlla ett positivt tankemnster s skulle de f sitta och lyssna p generationer av uppmrksamhetskrvande emo'n.
Sitta och tycka synd om r inte att hjlpa.

Tyvrr s bekrftar du lite frdomarna hr lite.
Jag har trffat flera sjukskterskor och ngra psykologer, och vi har kunnat prata om allt.

Sjuksktersketjejerna r omsorginriktade ven i sin personligt. De r ofta varma och trygga att ha med att gra. Psykologtjejerna r nstan alltid dominanta. Det r nstan standard att blir maktkamper p olika stt. Det hr r tjejer som r rtt manliga psykologiskt, empati och vrme lyser ofta med sin frnvaro. De kan vara hyfsat sofistikerade, men anser sig sjlva ofta som intelligenta. Sanningen r ju den att de pluggat p gymnasiet - och dr behver man inte vara intelligent, och psykologlinjen r ju inte svr heller.
Ytterst f av dessa tjejerna skulle klara ngon tenta ver huvudet taget tror jag p civilingenjrslinjerna. Det r en enorm skillnad. S de har ofta ett falskt uppblst sjlvfrtroende, och det r drfr det blir ltt konflikter fr det handlar just mycket om detta eftersom det ofta knner sig hotat och vill beveka genom auktoritet. Det konstiga med dessa tjejerna vid sidan om sin okvinnliga oempati, r att de r s opsykologiska. De verkar inte frst fundamental allmnmnsklig psykologi. Skulle jag mste vlja, s tar jag sjuksktersketjejerna. Dremot r medicinartjejerna mycket bttre n psykologerna, och inte sllan avancerade, frvisso r rtt mnga religisa. Men det kan vara stt? haha
Hur psykologkillar r vet jag inte, har aldrig trffat ngon (av naturliga skl).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in