Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-12-20, 00:59
Medlem
Hej!

Jag har bott ensam nu i ca 6 månader och spenderat ca 2500kr på stekpannor som har en tendens att stekytan blir i princip värdelös. Efter ett tag på stekpannan så fastnar maten på stekytan och sitter kvar som klister fast jag försöker skrapa bort det. Det värsta är när jag ska laga pyttipanna och löken blir verkligen svart och fastnar som klister.
Ett annat scenario är när jag ska steka ägg, det krispiga goda kanterna fastnar och "bottenytan" på ägget fastnar med så står jag där som en idiot och skrapar bort.

Första veckan av en nyinköpt stekpanna så går det hur bra som helst, inget fastnar och maten blir god. Men efter ca 2 veckor så börjar maten fastna på stekytan och jag börjar redan märka att maten börjar bli svart fast jag har låg värme 6/12. Sen efter 1 månad, ja då blir det som jag beskrev längre upp.

Vad är det jag gör för fel? Min tjej som jag brukar sova över hos ibland har haft samma stekpanna i över ett år och när jag lagar mat hemma hos henne så är det verkligen roligt att laga mat.

Ska försöka vara så tydlig som möjligt vad jag brukar använda för redskap när jag lagar mat.

Börjar med att sätta på plattan på MAX 12/12. Efter ca 1-2 minuter häller jag solrosolja och sprider det över hela stekpannnan. Har även provat Culinese flytande smör

Häller i maten och börjar blanda. Redskapet jag använder för att blanda är en träslev som är ganska platt. Sen sänker jag värmen till 6-8 beroende på vad för mat det är.

Och när maten börjar fastna använder jag träsleven för att få bort de mat som fastnar.

Vad är det jag gör för fel?! Juste, det är teflonpannor jag har använt.

MVH Benden
Citera
2009-12-20, 01:03
Medlem
Bargents avatar
Fastnar det verkligen stenhårt i botten medan du lagar mat, eller är det när du ska diska pannan som det är svårt att få bort det du "lämnat"?
Citera
2009-12-20, 01:06
Medlem
saprofyt.s avatar
Tar du bort pannan direkt när du är klar?
Citera
2009-12-20, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Fastnar det verkligen stenhårt i botten medan du lagar mat, eller är det när du ska diska pannan som det är svårt att få bort det du "lämnat"?

Ja det fastnat stenhårt när jag lagar mat, stekte precis ägg till min nattmacka. Hela äggformen är kvar. försökte skrapa men gick inte så bra.

Juste. kanske ska tillägga att när jag diskar så använder jag YES och en sån där svamp med två ytor. En svampig och den andra ytan med lätt stålulligt. Använder ibland stålullsidan när maten börjar fastna. Men annars den mjuka sidan när stekpannan är ny.
Citera
2009-12-20, 01:07
Medlem
zepofans avatar
Hur gör du efter du lagat maten då? Spolar du i vatten i en varm panna? Det är ajabaja i så fall. Teflonpannor skall också alltid diskas med diskmedel, annars bränner du ytan nästa gång du värmer upp pannan. Du kanske skulle fundera på att skaffa dig en gjutjärnspanna i stället?
Citera
2009-12-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Tar du bort pannan direkt när du är klar?
yes det gör jag. lägger stekpannan på en ring som inte använts.
Citera
2009-12-20, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur gör du efter du lagat maten då? Spolar du i vatten i en varm panna? Det är ajabaja i så fall. Teflonpannor skall också alltid diskas med diskmedel, annars bränner du ytan nästa gång du värmer upp pannan. Du kanske skulle fundera på att skaffa dig en gjutjärnspanna i stället?

Nej, Spolar inte pannan med kallt vatten efter matlagningen. Men kan ibland hända att jag lägger den i diskkornen. Normalt efter en matlagning lägger jag den åt sidan.
Citera
2009-12-20, 01:09
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benden
Hej!

Första veckan av en nyinköpt stekpanna så går det hur bra som helst, inget fastnar och maten blir god. Men efter ca 2 veckor så börjar maten fastna på stekytan och jag börjar redan märka att maten börjar bli svart fast jag har låg värme 6/12. Sen efter 1 månad, ja då blir det som jag beskrev längre upp.

Vad är det jag gör för fel?

Börjar med att sätta på plattan på MAX 12/12. Efter ca 1-2 minuter häller jag solrosolja och sprider det över hela stekpannnan. Har även provat Culinese flytande smör

Vad är det jag gör för fel?! Juste, det är teflonpannor jag har använt.

MVH Benden

Diska alltid ur en teflonpanna med diskmedel, använd inte disksvamp utan en diskborste.
Matfettet skall du ha i direkt i den kalla pannan, inte när den redan blivit varm. Om du följer dessa enkla råd så kommer du att märka en betydlig skillnad.
Citera
2009-12-20, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Diska alltid ur en teflonpanna med diskmedel, använd inte disksvamp utan en diskborste.
Matfettet skall du ha i direkt i den kalla pannan, inte när den redan blivit varm. Om du följer dessa enkla råd så kommer du att märka en betydlig skillnad.
Oj, har aldrig provat lägga mattfettet i en kall panna och använt diskborste. Ska provas när jag köper ny stekpanna.
Citera
2009-12-20, 01:14
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag brukar spola pannan med varmt vatten efter användning, har inte märkt någon försämring efter 6 månaders intensiv användning. Har hört tidigare att det är dumt att göra så, men varför egentligen?
Citera
2009-12-20, 01:16
Medlem
Har också tänkt o införskaffa en stekspade då de blir lättare och vända på äggen när jag steker. Vad ska jag köpa?

Teflon eller metall- stekspade? Eftersom min teflonpanna har en tendens att gå sönder efter en månad vill jag ju inte heller riskera att spaden ska bli lika värdelös så jag har länge funderat på införskaffa en i metall.
Citera
2009-12-20, 01:17
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benden
Har också tänkt o införskaffa en stekspade då de blir lättare och vända på äggen när jag steker. Vad ska jag köpa?

Teflon eller metall- stekspade? Eftersom min teflonpanna har en tendens att gå sönder efter en månad vill jag ju inte heller riskera att spaden ska bli lika värdelös så jag har länge funderat på införskaffa en i metall.
Köp en i plast. Teflon + metall = ingen bra kombination.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in