• 1
  • 2
2009-12-22, 17:00
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Men logik är ju i mångt och mycket baserat på känslor. Att svara på frågan varför det är fel att döda kan du aldrig finna ett "logisk" (fritt från affekt) svar till. Oavsett premisserna bakom ditt svar så är dem affektuella.

Jag måste lägga till att anhängarna av logiken säkert kan ta upp en massa matematiska exempel och visa varför 1+1=2 är logiskt. Sen görs det försök att med denna matematiska logik som fundament sedan förstå övriga världen.
Och visst, inom matematikens värld råder säkert logiken men vår värld som sociala djur består ju av så mycket mer.

Jag förespråkar heller inte demonteringen av all logik och rationalitet men vi får absolut inte glömma bort att vi är varelser med känsloliv och att den mesta av vår rationalitet bygger på just känslor.
Hur skulle logik vara baserat på känslor?

Det finns ingen konflikt mellan affektion, känslor, logik och rationalitet.

Vi tar det vi förnimmer som fakta och drar slutsatser därifrån.
Citera
2009-12-22, 18:35
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Hur skulle logik vara baserat på känslor?

Det finns ingen konflikt mellan affektion, känslor, logik och rationalitet.

Vi tar det vi förnimmer som fakta och drar slutsatser därifrån.

Premisserna som ger grunderna till en rad frågeställningar är baserade på känslor. Hela konceptet rätt och fel är baserat på känslor. Jag gav ju en replik till TS som skrev att man måste lyfta bort känslorna från logiken.
Citera
2009-12-22, 19:53
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Hela konceptet rätt och fel är baserat på känslor
Men inte konceptet sant/falskt. Det är där logiken kan komma till avgörande - och bara där.
Citera
2009-12-22, 20:53
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Men logik är ju i mångt och mycket baserat på känslor. Att svara på frågan varför det är fel att döda kan du aldrig finna ett "logisk" (fritt från affekt) svar till. Oavsett premisserna bakom ditt svar så är dem affektuella.

Jag måste lägga till att anhängarna av logiken säkert kan ta upp en massa matematiska exempel och visa varför 1+1=2 är logiskt. Sen görs det försök att med denna matematiska logik som fundament sedan förstå övriga världen.
Och visst, inom matematikens värld råder säkert logiken men vår värld som sociala djur består ju av så mycket mer.

Jag förespråkar heller inte demonteringen av all logik och rationalitet men vi får absolut inte glömma bort att vi är varelser med känsloliv och att den mesta av vår rationalitet bygger på just känslor.

Ja, då är vi överens. Folk får ta sig fram och ge mig logisk filosofi hur de vill, bara jag får namnama i deras excellens. Jag tar själv mina största kliv när jag är som mest känslomässigt påverkad, så för mig gäller det du säger i allra högsta grad.
Citera
2009-12-22, 20:55
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Premisserna som ger grunderna till en rad frågeställningar är baserade på känslor. Hela konceptet rätt och fel är baserat på känslor. Jag gav ju en replik till TS som skrev att man måste lyfta bort känslorna från logiken.

Nej, konceptet rätt och fel bygger på logik. Det känns som att du bara irrar runt och försöker få in känslor för att du tycker om det eller något. Utan logik hade du inte kunnat ställa upp ett koncept överhuvudtaget, än mindre satt dem mot varandra. Utan vare sig känslor eller logik hade konceptet aldrig funnits, det stämmer bättre.
Citera
2022-10-16, 23:21
Medlem
du blir belönad över att tänka logiskt hjälper dig att överleva och göra uppfinningar
Citera
2022-10-17, 20:38
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotalet
Efter intressanta diskussioner med flummande vänsterfjollor så inser man vikten av logisk filosofi. Filosofin får inte vara uppbyggd på överdrivet skeptism och tvivel(*tvångssyndromet att tvivla på allt), den får ej heller vara uppbyggd på känslor. Men med logiken får man en mer trolig förklaringen av verkligheten. Givetvis är logiken inte vattentät, men ett bättre alternativ än känslor och spektism. Dessutom är filosofi viktigare är vetenskap. Eller tja, filosofi är ju en form av vetenskap. Och logisk filosofi lär ju ge ett mer logiskt svar än all vår populärvetenskap. Så vad säger ni, är logisk filosofi framtiden?
Det är den nog redan, med tanke att alla vetenskapliga discipliner använder logik i en form eller annan. Dessutom bygger ju den vetenskapliga metoden på filosofiska idéer inom vetenskapsteori och kunskapsteori.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in