2009-12-19, 10:45
Medlem
Intressant att idag se de fyra stora tidningarnas (web) rapportering kring att ett av landets största och mest välkända företag läggs ned.
Beslutet fattades i går kväll och berör oerhört många människor, såväl arbetande på SAAB eller hos underleverantörer av produkter och tjänster till SAAB.

Diskussionsunderlag:
När jag går in på de fyra stora nyhetswebbarna, så tycks SAAB ha extremt låg prio. Viktigast av allt är naturligtvis miljömötet i CPH trots att man inte enats om ett skit. Därefter i fallande ordning "from top"

Aftonbladet: Windows 7 och platt-tv.
DN: skidskytte och glimmande kjolar.
Expressen: kungabarnen och SMS-lån.
SvD: snökaos i Europa och Stockholms bästa spa.

Först när dessa viktiga(re) nyheter är avhandlade, så står att läsa om att SAAB läggs ned.
Frågeställning:
Är den definitiva nedläggningen av SAAB en pseudonyhet?
Saknar den nyhetsvärde, eller hur fan prioriterar redaktionerna egentligen?
Jag måste säga att jag hade förväntat mig svarta krigsrubriker gällande denna fråga som är viktig för landet och för många människor OAVSETT om man gillar SAAB som bilmärke eller ej.

Vänligen diskutera INTE huruvida SAAB är världens bästa bil eller ej, i denna tråd.
Citera
2009-12-19, 10:49
Medlem
miklons avatar
SvD toppade med SAAB igår eftermiddag, DN hade det väl strax under COP 15 tror jag.

Men man kan ju också notera att bägge tidningarna (kvällspressen läser jag inte, så där vet jag inte) kör stora SAAB-features på förstasidorna på webben, så nog tar det plats.
Citera
2009-12-19, 12:26
Medlem
Bob Luntas avatar
Stor del av SvD's näringslivsdel devoterades till SAAB idag (pappersupplagan).
Citera
2009-12-19, 14:26
Medlem
Blå Rutas avatar
SAAB är helt enkelt gårdagens nyheter. På tidningarnas hemsidor så glider saker längre ned på sidan med tiden tills dom tas bort helt. Skulle tro att 95% av befolkningen visste redan igår att saab ska läggas ned. Finns ingen anledning att fylla förstasidan med det en gång till.

Däremot skulle tidningarna nu klämt in lite med analyserande artiklar. Syns lite i näringslivsdelarna att dom börjar diskutera det hela lite djupare än bara "ooonej, stackars arbetare!"

Men det kommer väl. Nu börjar tidningarna fundera på vem man ska kölhala för det hela. Rödingarna skriker redan efter Mauds blod och förstfödde, men dom klurar också på hur man ska få med Fredde i fallet.

Att rödingarna ännu inte insett att det var ett gigantiskt multinationellt företag som körde utpressning mot oss för att få oss att betala en del av deras förluster är humor. Vanligtvis är det ju det deras standardsvar på allt, men inte den här gången när det är sant.
Citera
2009-12-19, 14:45
Medlem
Rusens avatar
DN hade faktiskt en dödsruna över SAAB på hela förstasidan idag.
Citera
2009-12-19, 14:55
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
DN hade faktiskt en dödsruna över SAAB på hela förstasidan idag.

Även Aftonbladet och Expressen hade SAAB på löpet idag.
Citera
2009-12-20, 10:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Tycker verkligen någon att media rapporterat för lite om SAABs köp/sälj/nedläggning? Personligen tycker jag att det har varit ett oerhört tjat under lång tid. Men så är det med allting som har med bilar att göra - det blir oerhört allvarligt i Sverige. Vi har ju en hel egen journalistkår som bara sysslar med "motorjournalistik" och kåren har ju en egen superstjärna i Robert Collin som hela tiden slår på stora trumman för ditt och datt som rör bilar/bränsle/vägar/mitträcke.
Noterade på TV4 nyheterna i morse att man åter rapporterade om nedläggningen och Tilde DePaula berättade att många jobbar på Saab i Trollhättan och att många nu blir av med sina jobb. Är det någon som vet hur många som egentligen blir av med jobben? Eller skulle det låta lite fjuttigt om siffran kom ut?
Citera
2009-12-20, 12:00
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hos AB har Tiger Woods och Dandsbandskampen redan petat ned Saab. Man ska inte läsa in för mycket i sånt här.

Långsiktigt är det givetvis så att media prioriterar klimatet framför Saabgnäll. Det intressantaste med hanteringen av Saabfrågan är nog att AB faktiskt har gett ganska mycket utrymme åt resultaten från sina läsaromröstningar, som visar att folk inte stämmer in i Saabsnyftet.
Citera
2009-12-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Intressant att idag se de fyra stora tidningarnas (web) rapportering kring att ett av landets största och mest välkända företag läggs ned.
Beslutet fattades i går kväll och berör oerhört många människor, såväl arbetande på SAAB eller hos underleverantörer av produkter och tjänster till SAAB.

Diskussionsunderlag:
När jag går in på de fyra stora nyhetswebbarna, så tycks SAAB ha extremt låg prio. Viktigast av allt är naturligtvis miljömötet i CPH trots att man inte enats om ett skit. Därefter i fallande ordning "from top"

Aftonbladet: Windows 7 och platt-tv.
DN: skidskytte och glimmande kjolar.
Expressen: kungabarnen och SMS-lån.
SvD: snökaos i Europa och Stockholms bästa spa.

Först när dessa viktiga(re) nyheter är avhandlade, så står att läsa om att SAAB läggs ned.
Frågeställning:
Är den definitiva nedläggningen av SAAB en pseudonyhet?
Saknar den nyhetsvärde, eller hur fan prioriterar redaktionerna egentligen?
Jag måste säga att jag hade förväntat mig svarta krigsrubriker gällande denna fråga som är viktig för landet och för många människor OAVSETT om man gillar SAAB som bilmärke eller ej.

Vänligen diskutera INTE huruvida SAAB är världens bästa bil eller ej, i denna tråd.

Nej, det är absolut ingen pseudonyhet, men man kan ju inte toppa med samma nyhet hur länge som helst. Det måste ju synas att det händer något. Men jag håller med dig om att ibland har webben konstig prioritering, i fredags då toppade DN sent på kvällen varken med Saab eller miljömötet, utan med att det fanns "X antal tusen kryp i granen" (!!!). Enormt stor nyhet. Men jag håller inte med om medierna inte dragit stort på Saab, både Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet hade det ju som huvudnyhet på förstasidan.
Citera
2009-12-20, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Nej, det är absolut ingen pseudonyhet, men man kan ju inte toppa med samma nyhet hur länge som helst. Det måste ju synas att det händer något. Men jag håller med dig om att ibland har webben konstig prioritering, i fredags då toppade DN sent på kvällen varken med Saab eller miljömötet, utan med att det fanns "X antal tusen kryp i granen" (!!!). Enormt stor nyhet. Men jag håller inte med om medierna inte dragit stort på Saab, både Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet hade det ju som huvudnyhet på förstasidan.

Förra året tog sverige in 100 000 invandrare
(hälften totalanalfabeter). SAAB berör väl en 4000 st.

SAAB krisen är fis i vinden. Motsvarar väl en veckas muhammedaninvadring.
Citera
2009-12-20, 15:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Spännande! Berätta mer! Varför så många plötsligen? Förr har vi väl nästan inte tagit emot invandrare alls, eller?
Eller kanske är det bara ytterligare bekräftelse på min tes att alla trådar på FB förr eller senare kommer att handla om invadringen...?

Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Förra året tog sverige in 100 000 invandrare
(hälften totalanalfabeter). SAAB berör väl en 4000 st.

SAAB krisen är fis i vinden. Motsvarar väl en veckas muhammedaninvadring.
Citera
2009-12-20, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Spännande! Berätta mer! Varför så många plötsligen? Förr har vi väl nästan inte tagit emot invandrare alls, eller?
Eller kanske är det bara ytterligare bekräftelse på min tes att alla trådar på FB förr eller senare kommer att handla om invadringen...?

Invandringen från afrikas, europas och mellanösterns mest islamiserade delar är i högsta grad ett ständigt högaktuellt debattämne även om den mediepolitiska eliten anser annat.

Sverige tar in en arbetslös SAAB fabrik av tattare vart 14 dag.
- SAAB krisen är en fis i vinden. Ett påstått ensamkommande "flyktingbarn" (välrakad muslimsk man) kostar 2000 kr per dygn. En svensk pensionär får 6000 efter skatt i månaden.

- Allah über alles -
Senast redigerad av Kafir 2009-12-20 kl. 16:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in