Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Intressant att idag se de fyra stora tidningarnas (web) rapportering kring att ett av landets största och mest välkända företag läggs ned.
Beslutet fattades i går kväll och berör oerhört många människor, såväl arbetande på SAAB eller hos underleverantörer av produkter och tjänster till SAAB.
Diskussionsunderlag:
När jag går in på de fyra stora nyhetswebbarna, så tycks SAAB ha extremt låg prio. Viktigast av allt är naturligtvis miljömötet i CPH trots att man inte enats om ett skit. Därefter i fallande ordning "from top"
Aftonbladet: Windows 7 och platt-tv.
DN: skidskytte och glimmande kjolar.
Expressen: kungabarnen och SMS-lån.
SvD: snökaos i Europa och Stockholms bästa spa.
Först när dessa viktiga(re) nyheter är avhandlade, så står att läsa om att SAAB läggs ned.
Frågeställning:
Är den definitiva nedläggningen av SAAB en pseudonyhet?
Saknar den nyhetsvärde, eller hur fan prioriterar redaktionerna egentligen?
Jag måste säga att jag hade förväntat mig svarta krigsrubriker gällande denna fråga som är viktig för landet och för många människor OAVSETT om man gillar SAAB som bilmärke eller ej.
Vänligen diskutera INTE huruvida SAAB är världens bästa bil eller ej, i denna tråd.
Nej, det är absolut ingen pseudonyhet, men man kan ju inte toppa med samma nyhet hur länge som helst. Det måste ju synas att det händer något. Men jag håller med dig om att ibland har webben konstig prioritering, i fredags då toppade DN sent på kvällen varken med Saab eller miljömötet, utan med att det fanns "X antal tusen kryp i granen" (!!!). Enormt stor nyhet. Men jag håller inte med om medierna inte dragit stort på Saab, både Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet hade det ju som huvudnyhet på förstasidan.