2010-11-09, 00:19
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Alla ni som tjatar efter varje avsnitt om att serien har tappat så mycket och att det är så dåligt, vad är det ni saknar eller tycker de borde göra istället?

Du verkar ju ha sett de tidigare säsongerna och då är det ju lite konstigt att du inte ser/upplever skillnaden i kvalitet.

För att svara på din fråga:

* Jag saknar Dexter - det känns som om serien glider ifrån sin egen huvudperson.
Innan var det mycket mer av Dexters tankar gällande sig själv och sin interaktion med andra människor. Att Dexter faktiskt är sociopat blir närmast bara en parantes som det är nu.

* Vidare så saknar jag starka och karismatiska nya karaktärer. Lumen kommer ju knappast i närheten av Rudy Cooper, Frank Lundy eller Trinity.
Lumens story är inte helt fel men jag hade inte velat se hennes roll som så stor utan mer som en entré till the bad guys.
Först nu, i avsnitt 7, kommer det en karismatisk karaktär i Mr Chase (Take it!) som kan bli en värdig motståndare till Dexter. Lite sent kan jag tycka...

* Santa Muerte är ingen intressant story som fångar tittaren. Här skulle man valt att satsa på någonting helt annat. Vad som helst borde vara mer intressant än detta...

* Alldeles för seg start. Särskilt om du jämför med tidigare säsonger. Väldigt lååååång transportsträcka där man istället kunde avhandlat ämnet på betydligt kortare tid för att föra handlingen framåt.
När jag sett Dexter tidigare säsonger så har nästan varje scen i varje avsnitt haft något värde och fört handlingen framåt, så är inte längre fallet. Kommer på mig själv med att kolla hur lång tid som återstår av avsnittet - just för att det är så segt! Då är det riktigt illa kan jag säga.
Detta i kombination med ointressanta karaktärer och dåligt val av huvudstories/fel fokus gör att jag upplever en rejäl försämring mot tidigare.

Citat:
Man får lite känslan av att det enda ni vill se är när Dexter åker runt och dödar folk, och att allt annat runt omkring bara är någon slags utfyllnad? Det är ju faktiskt en drama-serie..

Jag förstår inte riktigt faktiskt, tycker den här säsongen varit ruskigt bra hittills.

Precis som du säger så är Dexter en drama-serie. Men då får man ju tillföra lite drama också, annars blir det inte mycket till serie...
Det ÄR just själva "utfyllnaden" som jag framförallt har krav på! Jag har aldrig sett Dexter för själva dödandet utan gillar karaktären, det psykologiska spelet och när Dexter får lite värdigt motstånd. Då krävs det mer än vad som levererats hittills.

Mycket kan ju förklaras av att det kreativa originalteamet bakom Dexter är borta, vilket jag skrev om i mitt förra inlägg.
Klart som sjutton att det kommer att sätta sina spår i serien...
Citera
2010-11-09, 00:28
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Kan nog stämma ganska bra... Undrar vad som kommer hända med Quinn. Har begår ju samma "misstag" som våran svarta gamla vän... Tids nog kommer han väl komma ikapp sanningen och det kommer bli en återupprepning... Time will tell.

Får hoppas att Quinn och hans privatsnokare tar kål på varann. Hade ju löst en del problem för Dexter.

För övrigt så känns det ju inte alltför begåvat att Lumen bor i Dexters gamla hus. Varför skapa mer samband än nödvändigt??

Jobbar inte Quinns privatsnokare natt?
Vore ju väldigt lätt för honom att följa Dexter & Lumen när dessa bröt sig in hos Cole, och vips så har du ett samband till.

Ologiskt är bara förnamnet. Samma sak med slutscenen i förra avsnitten.
För mycket ologik i handligen som vi bara ska köpa rätt av.
Kan inte minnas att det varit så här tidigare säsonger. Ialf inte så mycket.

Gnäll, gnäll. Men man blir ju besviken!
Citera
2010-11-09, 00:38
Medlem
Rotmosrullens avatar
Titta på detta klippet och säg sedan att serien inte tappat kvalitet från S1/S2 (då serien peakade imo).

Scenen där Doakes bevittnar Dexters ritual är helt jävla underbar. "Stay away, just stay away from me".
Citera
2010-11-09, 00:54
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Titta på detta klippet och säg sedan att serien inte tappat kvalitet från S1/S2 (då serien peakade imo).

Scenen där Doakes bevittnar Dexters ritual är helt jävla underbar. "Stay away, just stay away from me".

Klasskillnad minst sagt

Säsong 1 och 2 är otroligt bra.
Men jag håller säsong 4 lika högt. Främst för John Lithgows fantastiska tolkning av Trinity och Johns och Michaels strålande samspel.

Kontrar med Trinitys Thanksgiving Dinner
http://www.youtube.com/watch?v=qodnk5aEUKU&feature=related
Citera
2010-11-09, 01:09
Medlem
Fred Friendlys avatar
Dexter är inte rocket science, luta er tillbaka, tänk så lite som möjligt så blir det mycket bättre. Jag ser episoden, tänker inte särskilt mycket, blir underhållen. Går in här och läser om alla logiska luckor och blir lite syr. Tycker säsongen varit väldigt intressant. Jag hoppas de tar ut svängarna lite, kanske exponeras Dexters mörka sida, och vips så är han på rymmen. Quinn som nya Doakes är ju rätt tamt, det medges. Men intressant
Citera
2010-11-09, 01:09
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Klasskillnad minst sagt

Säsong 1 och 2 är otroligt bra.
Men jag håller säsong 4 lika högt. Främst för John Lithgows fantastiska tolkning av Trinity och Johns och Michaels strålande samspel.

Kontrar med Trinitys Thanksgiving Dinner
http://www.youtube.com/watch?v=qodnk5aEUKU&feature=related

Ja, det är läckra scener. Lithgow gjorde verkligen en dunderinsats i S4.

Dock hade man redan påbörjat tramset. Familjeliv, Batista och LaGuertas pinsamt kassa förhållande och andra sideplots som aldrig riktigt funkar.

S4 lyftes som sagt upp av Trinity, men nu när Dexters story inte fångar mitt intresse till 100 % faller stora delar av serien.

Något jag också saknar från tidigare säsonger är de rena stilistiska dragen. I framförallt S1/S2 så liknade serien ingenting annat på tv. Dexters tankar, musiken, den nästan surrealistiska Miamimiljön, ja de mesta klaffade. Nu känns det tyvärr som vilken dramaserie som helst, fast huvudpersonen är en seriemördare.

Jag kan heller inte låta bli att tänka att Michael och Jennifers äktenskap påverkar serien negativt.

Trots att Deb fyller en minimal funktion (pratade hon ens med Dexter under senaste avsnittet?) så ska hon vara näst längst fram i rampljuset. Serien heter ju trots allt Dexter, inte "Dexter & c/o".

Vi får se var det bär av. Hur många säsonger ligger nuvarande kontraktet på?

Känns för övrigt nästan oundvikligt att Quinn gör en Doakes och dör på något sätt. Något som inte gör mig så mkt, Quinn må vara en fattig Doakes, mendet är ändå den mest intressanta subploten just nu.
Citera
2010-11-09, 01:25
Medlem
turdmunchers avatar
Citat:

Visst har det tappat en del, men det hindrar iaf, inte mig från att titta på det. Man får inte känslan utav hopp i S5, att Dexter kunde klara av det, just nu har han för många bollar i luften, Ritas död, barnen, Luma, Quinn och Deberas förhållande, samt Quinn som försöker identifiera Dexter som Kyle Butler.
Sen tycker jag inte att Quinn är en värdig motståndare, något utav en "ferry - boy" anser jag, Doakes hade stake!
Citera
2010-11-09, 01:27
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Du verkar ju ha sett de tidigare säsongerna och då är det ju lite konstigt att du inte ser/upplever skillnaden i kvalitet.

Jodå jag har sett alla säsongerna minst två gånger, de första två säsongerna har jag nog sett tre gånger

Citat:
* Jag saknar Dexter - det känns som om serien glider ifrån sin egen huvudperson.
Innan var det mycket mer av Dexters tankar gällande sig själv och sin interaktion med andra människor. Att Dexter faktiskt är sociopat blir närmast bara en parantes som det är nu.

Jo det kan jag väl hålla med om, i de första säsongerna kunde man på något sätt direkt se på honom att han var störd, en sociopat som levde helt i sin egen värld och allt annat vara bara spel för gallerierna. Och det var verkligen hur bra som helst, han kändes verkligen som en genuint störd seriemördare!
Men samtidigt känns det ganska naturligt, med tanke på allt Dexter gått igenom (sanningen om Harry, hans mor, hans bror, Rita, Harrisson etc.), att han "utvecklas som människa". Och utvecklingen har ju ändå visats hela tiden, han har blivit mer "normal". Jag tror inte serien hade blivit bättre av att Dexter skulle fortsatt vara samma, kanske något endimensionella, seriemördare i fem säsonger..

Men visst, jag håller med dig till viss del om flera av dina punkter. Santa Muerte-storyn är inte särskilt intressant, och de hade nog kunnat köra igång huvud-storyn lite snabbare också. Däremot gillar jag verkligen karaktären Lumen och vad hon tillför. Men det är ju fan inte lätt att överglänsa Lithgow direkt..
Citera
2010-11-09, 01:28
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ja, det är läckra scener. Lithgow gjorde verkligen en dunderinsats i S4.

Dock hade man redan påbörjat tramset. Familjeliv, Batista och LaGuertas pinsamt kassa förhållande och andra sideplots som aldrig riktigt funkar.

Du har en poäng.

Jag lät mig dock bländas av den fantastiske John Lithgow...

Citat:
Något jag också saknar från tidigare säsonger är de rena stilistiska dragen. I framförallt S1/S2 så liknade serien ingenting annat på tv. Dexters tankar, musiken, den nästan surrealistiska Miamimiljön, ja de mesta klaffade. Nu känns det tyvärr som vilken dramaserie som helst, fast huvudpersonen är en seriemördare.

Instämmer. Tror vi talar om samma saker men förklarar det på olika sätt.

Citat:
Jag kan heller inte låta bli att tänka att Michael och Jennifers äktenskap påverkar serien negativt.

Det har jag också tänkt på.
Det kan knappast vara en fördel ialf.
Som par kan de ha framfört "krav" på att Deb ska få en mer framträdande roll, vilket manusförfattarna tillgodosett för att, självklart, inte förlora sin huvudperson.

Citat:
Vi får se var det bär av. Hur många säsonger ligger nuvarande kontraktet på?

Vet ej.
Undrar hur det går med tittarsiffrorna i USA. Någon som vet?
Senast redigerad av Lostworld 2010-11-09 kl. 01:44.
Citera
2010-11-09, 01:44
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Jodå jag har sett alla säsongerna minst två gånger, de första två säsongerna har jag nog sett tre gånger

Imponerande.
Själv har jag sett alla säsonger två gånger.

Återigen, då borde du om någon märka skillnad.

Citat:
Jo det kan jag väl hålla med om, i de första säsongerna kunde man på något sätt direkt se på honom att han var störd, en sociopat som levde helt i sin egen värld och allt annat vara bara spel för gallerierna. Och det var verkligen hur bra som helst, han kändes verkligen som en genuint störd seriemördare!
Men samtidigt känns det ganska naturligt, med tanke på allt Dexter gått igenom (sanningen om Harry, hans mor, hans bror, Rita, Harrisson etc.), att han "utvecklas som människa". Och utvecklingen har ju ändå visats hela tiden, han har blivit mer "normal". Jag tror inte serien hade blivit bättre av att Dexter skulle fortsatt vara samma, kanske något endimensionella, seriemördare i fem säsonger..

Förstår hur du menar.
Dock så får man inte gå för långt och göra honom "för normal" vilket det är risk för nu.
Det är väl dessutom högst ifrågasatt huruvida en sociopat verkligen KAN utvecklas inom vissa områden, även om somliga undersökningar visar att sociopaten är som "värst" i 20-30 års åldern för att sedan plana ut/normaliseras alltmer, kanske då genom utveckling/mognad.

Citat:
Men visst, jag håller med dig till viss del om flera av dina punkter. Santa Muerte-storyn är inte särskilt intressant, och de hade nog kunnat köra igång huvud-storyn lite snabbare också.

Citat:
Däremot gillar jag verkligen karaktären Lumen och vad hon tillför. Men det är ju fan inte lätt att överglänsa Lithgow direkt..

Nej, det är det inte och det är inte heller vad jag förväntar mig av Lumens roll.
Hon är tråkig och manusförfattarna har ju (hittills) inte heller gjort något för att krydda hennes karaktär på något sätt. Som jag sa tidigare så tycker jag att hon fått en alltför stor roll och att fokus mycket tidigare skulle legat på "Take it-nätverket".
Storskurken där, och Dexters värdiga motståndare (som förhoppningsvis kan rädda resten av säsongen) hoppas jag blir Mr. Chase, som förövrigt spelas väldig bra av Jonny Lee Miller.
Senast redigerad av Lostworld 2010-11-09 kl. 01:48.
Citera
2010-11-09, 02:48
Medlem
Citat:

Exakt. Minns speciellt en scen, tror det är ngn av de första avsnitten i säsong 2. Ett par dykare hittar soppåsar på havsbotten och börjar peta lite, öppnar en påse och ut flyter kroppsdelar. Dykarna blir förskräckta och simmar upp till ytan. Kameran zoomar ut med tillhörande musik och man ser fler och fler påsar. Man har hittat Dexters massgrav. Få scener har framkallat lika starka känslor hos mig. Vackert och skräckfyllt på samma gång.

Problemet är väl att det inte är så enkelt att överträffa S1/S2, det idealiska hade kanske varit att S3 blev den sista säsongen, dock med ett väsentligt annorlunda innehåll. Men när pengarna styr så blir det väl att man spelar in fler och fler säsonger.
Citera
2010-11-09, 04:27
Medlem
Riktigt underhållande avsnitt idag. Söndagens avsnitt verkar bli en nagelbitare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in