2009-12-18, 15:17
  #13
Medlem
Enfattigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer

Ska de som inte sett alla säsonger inte ha rätt att få diskutera dit de sett utan att få veta viktiga saker i förväg?

Självklart, men det fungerar inte när det bara finns en tråd.

Som jag skrev i Dextertråden, det bästa hade varit om det funnits ett underforum där man kan diskutera serier och säsonger av serier som ännu inte visats i Sverige.
Citera
2009-12-18, 15:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Eftersom en del skriver att det inte är så jobbigt att sätta in en spoiler-tagg så får jag citera mig själv från första inlägget:

Ja, om det nu är så jobbigt att klicka på en ikon för att kunna se texten så kanske man skall göra en ny forumdel där man endast diskuterar de senaste avsnitten i respektive serie.

Själv tycker jag att det är ganska underligt att stänga ute samtliga som inte har sett det senaste avsnittet med förklaringen "De får skylla sig själva om de vill diskutera serien men inte har sett det senaste avsnittet)"

Det är som att stänga ute folk från filmforumet för att de inte sett filmen.
Citera
2009-12-18, 15:18
  #15
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Men det gör att alla som bara sett S01-03 inte kan gå in och diskutera utan att få storyn spoilad.

Vilket alternativ tycker ni verkar bäst?

1. Använda spoilertaggar

2. Begränsa diskutionen till de som sett alla avsnitt
Men med Lost finns ju t.ex två trådar, en för dom som följer serien när avsnitten släpps i USA och en för dom som följer sändningen i sverige. Men när det kommer till serier så kan det ju bli lite problematiskt då om man antar att en del kanske är inne på första säsongen, en del på tredje och så vidare. Då kan man säga att allt som sker efter första avsnittet ska tas i spoiler och då blir det ju genast skit av allt. Antingen får man väl följa sändingarna som går i USA eller här i sverige, allt annat skulle snabbt bli ohållbart om man skulle behöva ta hänsyn till att alla kan vara på olika stadier av en serie.
Citera
2009-12-18, 15:22
  #16
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Eftersom en del skriver att det inte är så jobbigt att sätta in en spoiler-tagg så får jag citera mig själv från första inlägget:



Alternativ två.

Så det du säger är att du är lat och egoistisk? Lite extra knapptryck har ingen dött av
Citera
2009-12-18, 15:27
  #17
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Självklart alternativ 1 och det förespråkade jag i dexterforumet. Det blev dock ramaskri och jag blev kallad idiot. Därav har jag förstått att det inte kommer att fungera då vissa är för tröga för att förstå att man kan diskutera annat än det senaste avsnittet i tråden utan spoilertags i tråden.

Men bara för att många tycker du är en idiot så betyder det inte att de har rätt. Mods lägger till spoilertaggar och ger tillsägelser där dessa inte används, så varför inte bara göra det? Detta är ingenting som modsen har hittat på i serieforumet bara för att det är kul. Samma regler gäller i t.ex film och spelforumen
Citera
2009-12-18, 15:27
  #18
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfattigen
Självklart, men det fungerar inte när det bara finns en tråd.

Som jag skrev i Dextertråden, det bästa hade varit om det funnits ett underforum där man kan diskutera serier och säsonger av serier som ännu inte visats i Sverige.

Detta hjälper ju egentligen inte heller. För de som börjar titta efter det sänds i sverige med? Tycker det är väldigt löjligt av folk att vägra använda spoilertaggar
Citera
2009-12-18, 15:35
  #19
Medlem
Enfattigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Detta hjälper ju egentligen inte heller. För de som börjar titta efter det sänds i sverige med? Tycker det är väldigt löjligt av folk att vägra använda spoilertaggar

När det sedan börjar visas i Sverige är det ju bara till att skapa en ny tråd ute i den "vanliga" delen.
Citera
2009-12-18, 15:38
  #20
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfattigen
När det sedan börjar visas i Sverige är det ju bara till att skapa en ny tråd ute i den "vanliga" delen.

Så du anser att de som vägrar använda spoilers ska få ett eget underforum istället för att bara trycka in en spoilertagg?

Det finns en spoilerfunktion av en anledning
Citera
2009-12-18, 15:41
  #21
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Ja, om det nu är så jobbigt att klicka på en ikon för att kunna se texten så kanske man skall göra en ny forumdel där man endast diskuterar de senaste avsnitten i respektive serie.

Den lösningen skulle jag absolut kunna köpa.
Citera
2009-12-18, 15:44
  #22
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Så det du säger är att du är lat och egoistisk? Lite extra knapptryck har ingen dött av

Nä, ingen har dött av några knapptryckningar men jag tycker varken det handlar om lathet eller egoism att man vill att trådarna ska hålla så hög kvalitet som möjligt och trådarna blir helt enkelt sämre av att hela sidor är fulla med nästan uteslutande inlägg försedda med spoiler-taggar som måste tryckas.

Har för övrigt fortfarande inte fått svar på frågan när det är okej att slopa spoiler-taggarna. Aldrig? Kan ju alltid vara någon som inte sett ett avsnitt.
Citera
2009-12-18, 15:50
  #23
Moderator
blomvattnares avatar
Jag följer tråden om Lost.

Jag anser att när avsnittet har sänts så ska det inte behöva vara spoilertaggar.
Om jag går in i tråden och läser innan jag har sett senaste avsnittet så får jag skylla mig själv. Jag har råkat göra det flera gånger i ren tanklöshet, men ändå tycker jag att det inte ska spoilas.

Om man ska hålla på och spoila blir det ju oläsligt. I en tråd blir det givetvis så att man i många inlägg diskuterar det senaste avsnittet. Det borde man veta och förstå. Om man är ny tittare av t.ex Lost så ska man inte läsa tråden innan man har tittat ikapp.
Citera
2009-12-18, 15:51
  #24
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Nä, ingen har dött av några knapptryckningar men jag tycker varken det handlar om lathet eller egoism att man vill att trådarna ska hålla så hög kvalitet som möjligt och trådarna blir helt enkelt sämre av att hela sidor fulla med nästan uteslutande inlägg försedda med spoiler-taggar som måste tryckas.

Har för övrigt fortfarande inte fått svar på frågan när det är okej att slopa spoiler-taggarna. Aldrig? Kan ju alltid vara någon som inte sett ett avsnitt.

Ett inlägg blir inte av sämre kvalité bara för att halva inlägget är en spoiler. Det håller snarare högre än dina inlägg i dextertråden.

När spoiler ska/inte ska användas?

Det hör man på namnet. Om din text avslöjar storyn så ska spoiler alltid användas. Diskuteras själva serien eller olika karaktärer så beror det givetvis på innehållet.




Vad coolt att Michael Hall är en sådan bra skådis, han kan verkligen få olika personligheter att verka riktiga. Detta behövs det inte spoiler på då det inte avslöjar någon konkret

Detta berättar ju dock en vändpunkt eller något speciellt i handlingen vilket är en spoiler

Lite lustiga liknelser kanske, men men!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in