Jag gillar att laga mat och det brukar oftast bli gott. Freestyle händer väl inte så ofta längre dock.
Hur som helst har jag så sjukt svårt att se när kött är perfekt eller hur man ska laga till diverse mat. Det SMAKAR oftast bra men ibland blir köttet segt, potatisen överkokt osv. Vad är de magiska tricken som jag inte kan? Jag vill gärna stå där och säga "NU är den perfekt" så tar jag bort skiten från plattan men jag fattar typ aldrig utan stänger av när köttet är genomstekt typ.
Potatisen: Känn med en skalkniv om den är mjuk rakt igenon, spelar ingen roll då om du kokar eller ugsrostar potatisen.
Kött: steker du en biff så kolla efter köttsaften; när det kommer upp köttsaft så vänd på biffen, och när det kommer köttsaft på den steka sidan så kan du ta upp köttet och låta det vila ett par minuter. Jag gillar att steka biff i smör och krydda med salt och svartpeppar från kvarn.
Wokar jag grönsaker så gör jag det i olja då olja tål temperatur bättre och inte blir bränt som smör vid den heta temperaturen som jag vill ha. Salt och peppar där med. Folk saltar på tok för lite.
Men med matlagning så lär man sig hela tiden när man lagar mat.
1. Dunka på köttbiten. Gör ingen lövbit av den dock.
2. Häll olivolja, salt och peppar på köttet. Använd fingrar eller vad du vill till att fördela grejerna jämt över köttet.
3. Låt köttet ligga i rumstemp tills det är rumstempat.
4. Lägg köttbiten i en vaaarm stekpanna. Fett behövs inte iom att du redan har olivolja på den.
5. Häll olivolja, salt och peppar på den råa sidan som nu är upp.
6. Stek köttet tills ytan är fin. Vänd på den.
7. Samma som punkt 5 fast istället för att vända på köttet tar du bort den från stekpannan.
8. Låt köttet vila! 3-5 minuter blir bra.
9. Ät.
Så gör jag med allt nöt jag äter. Och var noga när du väljer kött i affärn.
finns det typ inte en huvudregel med kött typ att om den känns som kinden är den inte klar men när den känns som pannan är den färdig. Rätta mig om jag har fel
finns det typ inte en huvudregel med kött typ att om den känns som kinden är den inte klar men när den känns som pannan är den färdig. Rätta mig om jag har fel
Skulle inte vilja äta en köttbit som kändes som min panna, dvs stenhård...
Det finns egentligen bara "ett" sätt att få maten perfekt. Öva, träna, gör om, gör annorlunda, öva, öva, gör igen, gör om. Det handlar om erfarenhet och kännedom.
1] Övertillaga inte kött.
Ta hellre av köttet något undertillagat, och låt det sedan "vila" sig färdigt under alufolie på varmhållning.
2] Lär dig känna köttets konsistens under tillagningsprocessen.
När köttet steks så drar fibrerna ihop sig, köttsaften pressas ut, och köttet blir styvt.
Denna process sker kontinuerligt under hela den tid som köttet ligger i pannan, och fortsätter även en viss tid efter att köttet har tagits av från värmen.
Om du inte har en stek-termometer, så se till att skaffa en sådan och lär dig gradtalet för när en specifik köttdetalj är som bäst.
Ett annat gammalt kock-trick för att känna om köttet är rätt tillagat är detta, som jag postade tidigare i en annan tråd:
1] Håll upp vänster hand framför dig.
2] Sätt pekfingret mot tummen, och känn med högra handens pekfinger på den muskel som sitter i vecket mellan tummen och pekfingret på den vänstra handen.
3] Det motstånd som du där känner är samma motstånd som en "blodig" bit kött.
4] Om du sedan tar långfingret och sätter mot tummen, och känner på muskeln, så representerar den känslan "blodig till medium"...osv...
Så:
Pekfinger-Tumme = Blodig
Långfinger-Tumme = Blodig till Medium
Ringfinger-Tumme = Medium till välstekt
Lillfinger-Tumme = Välstekt
Om det är en tjock köttbit du skall steka så är det bättre att banka ut den, eller att tunna ut den med det breda bladet på en kockkniv.
3] Känn på potatis & grönsaker med tandpetare vid kokning.
Om du är osäker på grönsakskokning så är det allra bästa tipset att du känner på grönsakerna med en tandpetare med jämna mellanrum.
Förlita dig inte på blint på antal kokminuter som t. ex står i ett recept, då speciellt potatisars koktid kan variera beroende på storlek och potatissort.
4] Koka pastan al dente.
När det gäller pasta så finns det bara 2 regler att följa:
Salta kokvattnet rikligt, och överkok INTE pastan.
Överkokning förhindras genom att känna på konsistensen och genom att smaka.
När pastan är al dente så skall den hålla ett visst litet uns av tuggmotstånd i pastakärnan.
EDIT1
Ett sista tips vad gäller stekning av kött:
Vänd köttbiten ENDAST en gång i pannan! Håll inte på att flippa runt köttbiten som en vettvilling.
EDIT2
Vid pastakokning så skall rikligt med vatten användas.
Skaffa en stor pastagryta om du inte redan har en sådan.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-12-18 kl. 09:08.
Det finns egentligen bara "ett" sätt att få maten perfekt. Öva, träna, gör om, gör annorlunda, öva, öva, gör igen, gör om. Det handlar om erfarenhet och kännedom.
Tänkte faktiskt svara samma sak. Även om man hör alla tekniska termer och vet vilken temperatur så är det av erfarenhet man får den perfekt.
Jag själv har "kunnat" steka en köttbit väldigt länge men inte förens nyligen klickade det till i mig och jag börjar få dem perfekta. Jag har alltså stekt så pass mycket kött att det sitter i känslan när man är klar med det.
Jag tycker att det gäller all matlagning, inte bara kött. Alla kan följa ett recept men att få det till perfektion sitter i känslan.
Tänkte faktiskt svara samma sak. Även om man hör alla tekniska termer och vet vilken temperatur så är det av erfarenhet man får den perfekt.
Jag själv har "kunnat" steka en köttbit väldigt länge men inte förens nyligen klickade det till i mig och jag börjar få dem perfekta. Jag har alltså stekt så pass mycket kött att det sitter i känslan när man är klar med det.
Jag tycker att det gäller all matlagning, inte bara kött. Alla kan följa ett recept men att få det till perfektion sitter i känslan.
Helt klart så sitter kunskapen om den "perfekta" tillagningen av kött i ens grundläggande känsla för råvara och tillagningsmetoder.
Dock så finns det alltid en del hjälpande småtips som mindre erfarna kan ha stor nytta av när de ska till att öva upp just dessa kunskaper.
Helt klart så sitter kunskapen om den "perfekta" tillagningen av kött i ens grundläggande känsla för råvara och tillagningsmetoder.
Dock så finns det alltid en del hjälpande småtips som mindre erfarna kan ha stor nytta av när de ska till att öva upp just dessa kunskaper.
Absolut! Mitt inlägg var mer i kombination med alla övriga som kommit med fasta tips. Jag ville bara tillägga att man inte ska stirra sig blind på termometern utan våga klämma och känna och lita på sig själv när man tänker att "nu är det nog klart". =)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!