2009-12-20, 14:37
Citat:
Jag sa inte att Wittgenstein avskrev logik.
Ursprungligen postat av LucNN
Jag tror inte att Wittgenstein helt ville avskriva logikens betydelse. Och faktiskt ville jag mene att det finns objektiva sanningar, inom matematiken t.ex.
Om du mener att dessa inte r objektiva, fr att de inte finns utan mnniskan (eller ngot annat tnkande individ/what ever) s tror jag att vi har olika definitioner av "objektiv sanning". Som jag ser det r det sanning som gller fr alla. Till exempel, om vi accepterar talls innebrd i frhllande till varandra, samt +/- "funktion", s fljer automatiskt aretmetikens sanningar. Accepterar man definitionen av "handlingen att mrda" och "ond", s fljer inte automatiskt att "handlingen att mrda=ond". Denna kunskap r till exempel inte objektiv sann: "kristendomen knns som den rtta tro", oavset om du har ett resonemang bakom pstendet eller ej. Om jag sa "Kristendomen knns som den rtta tro fr mig" s kunna den vara san.
Vad menar du (yidaki) med objektiv sanning?
Om du mener att dessa inte r objektiva, fr att de inte finns utan mnniskan (eller ngot annat tnkande individ/what ever) s tror jag att vi har olika definitioner av "objektiv sanning". Som jag ser det r det sanning som gller fr alla. Till exempel, om vi accepterar talls innebrd i frhllande till varandra, samt +/- "funktion", s fljer automatiskt aretmetikens sanningar. Accepterar man definitionen av "handlingen att mrda" och "ond", s fljer inte automatiskt att "handlingen att mrda=ond". Denna kunskap r till exempel inte objektiv sann: "kristendomen knns som den rtta tro", oavset om du har ett resonemang bakom pstendet eller ej. Om jag sa "Kristendomen knns som den rtta tro fr mig" s kunna den vara san.
Vad menar du (yidaki) med objektiv sanning?
Objektiv sanning refererar till en objektiv verklighet.
Man mste skilja p objektiv, objektivitet, och objektifiera. Objektivt r utanfr subjektiva tolkningar, det mrker man p ordet. Objektivitet handlar om att sammanfra olika subjektiva tolkningar fr att f en gemensam frstelse infr ngot (egentligen ska det hr kallas intersubjektivitet, men det r sak samma). Att objektifiera ngot, r visserligen lite off-topic, men handlar om att gra ngot till ett objekt. Jag tar upp objektifiera eftersom det r en av dom hr tre koncepten som oftast blandas ihop, ven om det i det hr fallet r objektiv och objektivitet som blandas ihop.