• 2
  • 3
2009-12-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag tror inte att Wittgenstein helt ville avskriva logikens betydelse. Och faktiskt ville jag mene att det finns objektiva sanningar, inom matematiken t.ex.
Om du mener att dessa inte r objektiva, fr att de inte finns utan mnniskan (eller ngot annat tnkande individ/what ever) s tror jag att vi har olika definitioner av "objektiv sanning". Som jag ser det r det sanning som gller fr alla. Till exempel, om vi accepterar talls innebrd i frhllande till varandra, samt +/- "funktion", s fljer automatiskt aretmetikens sanningar. Accepterar man definitionen av "handlingen att mrda" och "ond", s fljer inte automatiskt att "handlingen att mrda=ond". Denna kunskap r till exempel inte objektiv sann: "kristendomen knns som den rtta tro", oavset om du har ett resonemang bakom pstendet eller ej. Om jag sa "Kristendomen knns som den rtta tro fr mig" s kunna den vara san.

Vad menar du (yidaki) med objektiv sanning?
Jag sa inte att Wittgenstein avskrev logik.

Objektiv sanning refererar till en objektiv verklighet.

Man mste skilja p objektiv, objektivitet, och objektifiera. Objektivt r utanfr subjektiva tolkningar, det mrker man p ordet. Objektivitet handlar om att sammanfra olika subjektiva tolkningar fr att f en gemensam frstelse infr ngot (egentligen ska det hr kallas intersubjektivitet, men det r sak samma). Att objektifiera ngot, r visserligen lite off-topic, men handlar om att gra ngot till ett objekt. Jag tar upp objektifiera eftersom det r en av dom hr tre koncepten som oftast blandas ihop, ven om det i det hr fallet r objektiv och objektivitet som blandas ihop.
Citera
2009-12-20, 15:10
Medlem
LucNNs avatar
Om det r definitionen begr man d inte en kategori fel nr man ns pratar om "objektiva sanningar"? Sanninger existerar inte utanfr subjektet (nom/mellan subjekten finns den, eller vad man nu vill sga).

Upplever nd att intersubjektivita sanningar r det samma som objektiva sanningar, medmindre man vill ut i ngot sjlvmotsgande ord-knullari.
Citera
2009-12-21, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Frr i tiden filosoferade mnniskor om blixtar, moln och stjrnorna, idag r det vetenskap inte filosofi att tnka p sdana saker.

I s fall mste du avse frhomerisk tid, arkaisk tid av ngot slag. Har du skriftliga kllor p det?
Citat:
Idag filosoferar vi om vad som hnder efter dden, varfr universum existerar osv.
Det r mycket ovanligt att man p landets universitet och och inom filosofin generellt spekulerar om "vad som hnder efter dden".[/quote]

Citat:
S nr (om) mnniskar ngon gng skulle veta allting om allt skulle det d inte finnas ngra filosofer eftersom man redan vet allt och det inte finns ngot att filosofera om?

Frstr ni vad jag menar?

"Mnniskorna" kommer aldrig att veta ngot verhuvudtaget, dom r fullt upptagna med sina begr, sin egoism, ran och pengarna.

Mnniskor generellt har inget att gra med filosofin. r det klart nu?
Citera
2009-12-21, 13:05
Medlem
excelsiss avatar
Filosofi har, s fort man kunnat knyta det nrmare verkligheten genom den vetenskapliga metoden, spjlkat av dessa delar som drefter bildat en egen disciplin. Att beskriva filosofin som halvtaskig vetenskap r tveksamt. Filosofi r sjlva stammen som vetenskaperna sedan vxt ur, som ger vetenskapen sin metod enligt vilken den sedan beskriver vrlden.

Frmodligen kommer vrt filosoferande (kanske inte ndvndigtvis genomfrt p filosofiska fakulteter) ven i framtiden leda fram till nya vetenskapliga grenar och teknologiska frukter.
Citera
2009-12-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Om det r definitionen begr man d inte en kategori fel nr man ns pratar om "objektiva sanningar"? Sanninger existerar inte utanfr subjektet (nom/mellan subjekten finns den, eller vad man nu vill sga).

Upplever nd att intersubjektivita sanningar r det samma som objektiva sanningar, medmindre man vill ut i ngot sjlvmotsgande ord-knullari.
Jag hller med, men det finns nd dom som menar p att det finns sanningar utanfr subjektet. Det handlar vl om epistemologi antar jag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in