2009-12-19, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Right.
Det r klart man kan ifrgastta huruvida man kan veta ngot verhuvudtaget, men det r inte speciellt praktiskt i sammanhanget. Precis som dom visste frut att jorden var platt, vet vi idag att den r rund. Mycket svrare n s behver man inte gra det
Citera
2009-12-19, 02:55
Medlem
bowlingjockes avatar
Jo, det r mycket mjligt att vi skulle kunna ta reda p om ett antal r vad som egentligen hnde vid Big Bang osv.
Men filosofi kommer alltid finnas. Vi kommer alltid vilja ha ngot som r spnnande.. som man inte har forskat fram/inte gr att forska fram.
Citera
2009-12-19, 03:39
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Frr i tiden filosoferade mnniskor om blixtar, moln och stjrnorna, idag r det vetenskap inte filosofi att tnka p sdana saker. Idag filosoferar vi om vad som hnder efter dden, varfr universum existerar osv. Kan det vara s att allting egentligen r vetenskap? Att filosofi egentligen r vetenskap utom rckhll fr oss? Om 500 r r det kanske vetenskapsmnnen som forskar om vad som hnder efter dden och varfr universum existerar.
S nr (om) mnniskar ngon gng skulle veta allting om allt skulle det d inte finnas ngra filosofer eftersom man redan vet allt och det inte finns ngot att filosofera om?

Frstr ni vad jag menar?
Om du lser en grundkurs om id- och vetenskapshistoria, s ser du att det har fungerat precis s i mnga fall. Fysik, kemi och medicin skulle inte vara de vetenskaper de r idag, om inte filosofer hade frskt frst frgor som var helt ovetenskapliga p sin tid. Men frgor om vad som hnder efter dden kommer nog att hra till religionen fr all framtid, eller tminstone fr den tid vi kan tnka oss. Oavsett hur vl vi kan beskriva universum vetenskapligt, kommer det frnekandet av en gud eller ett liv efter dden att vara utanfr vetenskapens rckhll. Det betyder inte att vetenskapen kan sga ngonting om livet efter dden. Det betyder bara att den varken kan sga bu eller b om sdana frgor.

Citat:
Varfr vldta ordet vetenskap ytterligare?
Beskriv det historiska frhllandet mellan filosofi och vetenskap ur ditt perspektiv, s kanske jag kan respektera ditt inlgg. Innan du har gjort det, s ser jag det bara som en meningsls one-liner i stil med "+1". Kan du inte bttre n s?

Det kan rent av hnda att vi har samma syn p vad som skiljer vetenskapligt tnkande frn filosofiskt spekulerande, men s lnge du inte orkar motivera dina svar, r det ju meningslst att skriva inlgg ver huvud taget. Om du vill frsvara vetenskapen, varfr skriver du inte ett inlgg i vetenskaplig anda, som gr att godta eller frkasta p rimliga grunder?
Citera
2009-12-19, 15:38
Medlem
Jag citerar filosofen Daniel Dennett som r en av mina husgudar och ganska vl ger uttryck fr min stndpunkt hr:

"Philosophy is what you're doing until you figure out just what questions to ask."
Citera
2009-12-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det r klart man kan ifrgastta huruvida man kan veta ngot verhuvudtaget, men det r inte speciellt praktiskt i sammanhanget. Precis som dom visste frut att jorden var platt, vet vi idag att den r rund. Mycket svrare n s behver man inte gra det
Att veta att det inte finns ngra universella sanningar r sjlvfalsifierande. Det r som nr relativister pstr att allt r relativt:
  1. All kunskap r relativ
  2. Det r relativt att all kunskap r relativ
  3. Det kan finnas kunskap
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Beskriv det historiska frhllandet mellan filosofi och vetenskap ur ditt perspektiv, s kanske jag kan respektera ditt inlgg. Innan du har gjort det, s ser jag det bara som en meningsls one-liner i stil med "+1". Kan du inte bttre n s?
Lt bli att svara p mitt meningslsa inlgg i s fall. Relationen mellan filosofi och vetenskap beskriver jag i fljande trd https://www.flashback.org/showthrea...=356157&page=3
Citera
2009-12-20, 01:15
Medlem
Citat:
Att veta att det inte finns ngra universella sanningar r sjlvfalsifierande. Det r som nr relativister pstr att allt r relativt:
  1. All kunskap r relativ
  2. Det r relativt att all kunskap r relativ
  3. Det kan finnas kunskap
Jag frstr inte vad problemet r.
Citera
2009-12-20, 03:48
Medlem
Citat:
Jag frstr inte vad problemet r.

Problemet r att du lgger fram tesen "man vet att det inte finns ngon universell sanning" som en universell sanning. Tesen blir sjlvmotsgande.

Frvrigt r det meningslst att frska bevisa naturalismen sann genom att hnvisa till teser som enbart r bevis om man redan tror p naturalismen.
Citera
2009-12-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Problemet r att du lgger fram tesen "man vet att det inte finns ngon universell sanning" som en universell sanning. Tesen blir sjlvmotsgande.
Jag ser ingen motsgelse... Men jag kanske bara r fr pragmatisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Frvrigt r det meningslst att frska bevisa naturalismen sann genom att hnvisa till teser som enbart r bevis om man redan tror p naturalismen.
Ja, det verkar som att naturalism och internalism gr hand i hand.
Citera
2009-12-20, 10:45
Medlem
LucNNs avatar
Filosofi r inte framtidens vetenskap, eftersom filosofin rr s mnga omrden att det ville vara en synd att versimplifiera det.

Jag ser filosofin som ett ndvndigt komplement till naturvetenskaperna. Utan filosofin kan inte dessa rttfrdigas. Bland annat upplevde en del vetenskapsmn att de fick fundera en del ver varfr de litade p vetenskapen efter att Hume kritiserade kausalprincipen. Filosofin r viktig fr att hlla den dogmatiska slummer borta. Att man idag har hittat ett aldelas vlfungerande system, och att en del av filosofin har blivit integreret i vetenskapliga r vl bara bra. Mest av allt tycker jag att filosofin kan beskftiga sig med omrden som vetenskapen inte kan. Det r "tv" olika discipliner som kan arbeta seperat, men som ofta kompletterar varandra bra.

Den vetenskapliga metod r ett exempel p vad jag ville kalla filosofi. Tillmpningen av den r filosofi i praxis (naturvetenskap). Kanske jag har en lite bred definition av filosofi? Oavsett vad, s anser jag att vetenskap utan filosofi r en trkig disciplin.
Citera
2009-12-20, 12:34
Medlem
Citat:
snip.. eftersom man vet att det inte finns ngon universell sanning snip...

Hur kan du missa motsgelsen i detta, den r lika kul som den klassiska "jag ljuger alltid"
Citera
2009-12-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Hur kan du missa motsgelsen i detta, den r lika kul som den klassiska "jag ljuger alltid"
Du menar att satslogik inte tar kontexten i beaktning? Jag trodde Wittgenstein snackade om det fr ganska s mnga r sedan. Det r till exempel ingen idag som tror att metaforer r bokstavliga, ven om det frsts vore "kul".
Citera
2009-12-20, 14:32
Medlem
LucNNs avatar
Jag tror inte att Wittgenstein helt ville avskriva logikens betydelse. Och faktiskt ville jag mene att det finns objektiva sanningar, inom matematiken t.ex.
Om du mener att dessa inte r objektiva, fr att de inte finns utan mnniskan (eller ngot annat tnkande individ/what ever) s tror jag att vi har olika definitioner av "objektiv sanning". Som jag ser det r det sanning som gller fr alla. Till exempel, om vi accepterar talls innebrd i frhllande till varandra, samt +/- "funktion", s fljer automatiskt aretmetikens sanningar. Accepterar man definitionen av "handlingen att mrda" och "ond", s fljer inte automatiskt att "handlingen att mrda=ond". Denna kunskap r till exempel inte objektiv sann: "kristendomen knns som den rtta tro", oavset om du har ett resonemang bakom pstendet eller ej. Om jag sa "Kristendomen knns som den rtta tro fr mig" s kunna den vara san.

Vad menar du (yidaki) med objektiv sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in