Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Frr i tiden filosoferade mnniskor om blixtar, moln och stjrnorna, idag r det vetenskap inte filosofi att tnka p sdana saker. Idag filosoferar vi om vad som hnder efter dden, varfr universum existerar osv. Kan det vara s att allting egentligen r vetenskap? Att filosofi egentligen r vetenskap utom rckhll fr oss? Om 500 r r det kanske vetenskapsmnnen som forskar om vad som hnder efter dden och varfr universum existerar.
S nr (om) mnniskar ngon gng skulle veta allting om allt skulle det d inte finnas ngra filosofer eftersom man redan vet allt och det inte finns ngot att filosofera om?
Frstr ni vad jag menar?
Om du lser en grundkurs om id- och vetenskapshistoria, s ser du att det har fungerat precis s i mnga fall. Fysik, kemi och medicin skulle inte vara de vetenskaper de r idag, om inte filosofer hade frskt frst frgor som var helt ovetenskapliga p sin tid. Men frgor om vad som hnder efter dden kommer nog att hra till religionen fr all framtid, eller tminstone fr den tid vi kan tnka oss. Oavsett hur vl vi kan beskriva universum vetenskapligt, kommer det frnekandet av en gud eller ett liv efter dden att vara utanfr vetenskapens rckhll. Det betyder inte att vetenskapen kan sga ngonting om livet efter dden. Det betyder bara att den varken kan sga bu eller b om sdana frgor.
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Varfr vldta ordet vetenskap ytterligare?
Beskriv det historiska frhllandet mellan filosofi och vetenskap ur ditt perspektiv, s kanske jag kan respektera ditt inlgg. Innan du har gjort det, s ser jag det bara som en meningsls one-liner i stil med "+1". Kan du inte bttre n s?
Det kan rent av hnda att vi har samma syn p vad som skiljer vetenskapligt tnkande frn filosofiskt spekulerande, men s lnge du inte orkar motivera dina svar, r det ju meningslst att skriva inlgg ver huvud taget. Om du vill frsvara vetenskapen, varfr skriver du inte ett inlgg i vetenskaplig anda, som gr att godta eller frkasta p rimliga grunder?