2009-12-17, 20:37
Medlem
Har blivit medlem på lägenhetsbyte.se, tänkte byta lägenheten till större. Någon som har tips och praktiska saker som kan vara bra vid lägenhetsbyte? Eventuellt saker man ska se upp med.
Citera
2009-12-17, 22:49
Medlem
Snurrens avatar
Nä jag vet inte vad man ska se upp med, men byte av lägenhet är otroligt påfrestande rent logistiskt, så tids-scheman är viktigt. När vi bytte så passade vi på att byta förråd några veckor innan själva bytet och det var en MYCKET bra idé. Sedan kan man komma överens om städnivån. Vi sa att fönstren kan putsas några veckor innan och spis och kyl ska vara rena, men golven blir ju ändå smutsiga när man flyttar - och vi båda parter tog dessutom hem målare för omtapetesering. Sedan blev det inte som vi tänkt för det var ett värdetransportrån i Botkyrka och motorvägen stängdes av i 2 timmar och vår flyttbil satt fast. När dagen led så ville flyttgubbarna hem eftersom det var fredagkväll så vi fastnade med att fortsätta flytta en hel del men faktiskt överlevde vi det.

Ett tips är att också "byta grejer". Vi bytte källarinredning med varandra och lämnade diverse persienner och annat till varandra - det kändes trevligt och praktiskt. Har man speciella fönster så kan man kanske överlåta special-gardiner eller persienner till varandra. Nu är jag så fjompigt feminin att jag tyckte att det var avgörande att dom jag bytte med var trevliga att ha att göra med, jag skulle trots allt bo i deras lägenhet och dom skulle bo i vår. Det funkade över förväntan och vi har bjudit hem varandra och konstaterat att båda parter fått det mycket bättre och trevligare. Så mitt råd är att till varje pris undvika konflikter och jobbiga diskussioner.
Citera
2015-10-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Har blivit medlem på lägenhetsbyte.se, tänkte byta lägenheten till större. Någon som har tips och praktiska saker som kan vara bra vid lägenhetsbyte? Eventuellt saker man ska se upp med.

Den här tråden är verkligen lastgammal men jag har faktiskt inte sett det här tas upp någon annanstans, så jag tänker hålla med ovan stående talare i att endast beakta byten med personer som verkar vettiga/du trivs med. I värsta fall kommer du att tillbringa en hel del med den här personen (mitt eget byte tog över ett halvår så det var många turer mellan mig och den som ville byta kan jag säga), så det är viktigt att ni kommer överens/har lätt att kommunicera med varandra. Det är minst lika viktigt att inte byta med någon som i efterhand kan få för sig att lägenheten inte "duger" i befintligt skick och gnäller över allt möjligt som inte framkom på visningen (hål i väggen, repor på parketten mm). Att utarbeta ett bra och vänligt förhållande mellan parterna är verkligen A och O.
Citera
2015-11-08, 22:29
Medlem
Någon som vet om det finns färdiga kontrakt/avtal för lägenhetsbyte? Var hittar jag dom? tack!
Citera
2015-11-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaddeBernadotte
Någon som vet om det finns färdiga kontrakt/avtal för lägenhetsbyte? Var hittar jag dom? tack!

Jag antar att du menar ansökan, något annat finns inte. Alla värdar har dessa på sina hemsidor.
Citera
2016-03-11, 23:25
Medlem
Hur gör man med nycklarna, är det så att de två flyttarna byter alla nycklar med varandra på flyttdagen eller måste de lämnas in och sedan hämtas hos respektive värd?
Och gör värden flyttbesiktning vid lägenhetsbyte?
Citera
2016-03-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
Hur gör man med nycklarna, är det så att de två flyttarna byter alla nycklar med varandra på flyttdagen eller måste de lämnas in och sedan hämtas hos respektive värd?
Och gör värden flyttbesiktning vid lägenhetsbyte?

Olika, vanligare att de lämnas in då de vill kunna checka av och kvittera att man lämnar tillbaka rätt antal.

Besiktning ska alltid göras vid flytt oavsett anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in