2009-12-17, 16:09
Medlem
Tjena, kan någon besvara en fundering jag har grubblat på?

Vid hyperglykemi bildas ketoner av nedbrytet fett och påverkar kroppen i form av acidos. Laktat släpps ut i blodet vid hypoxi, exempelvis hypoglykemi!? jag undrar om man alltid kan dra slutsatsen att en patient är hypoglykemisk om man ser ett lågt laktat, respektive om en patien är hyperglykemi vid ett högt laktat? Kan man dra den slutsatsen eller går inte glukoset och laktatet hand i hand på det viset?
Citera
2009-12-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bugg3R
Tjena, kan någon besvara en fundering jag har grubblat på?

Vid hyperglykemi bildas ketoner av nedbrytet fett och påverkar kroppen i form av acidos. Laktat släpps ut i blodet vid hypoxi, exempelvis hypoglykemi!? jag undrar om man alltid kan dra slutsatsen att en patient är hypoglykemisk om man ser ett lågt laktat, respektive om en patien är hyperglykemi vid ett högt laktat? Kan man dra den slutsatsen eller går inte glukoset och laktatet hand i hand på det viset?
Nej, inte för fem öre. Du kan ha hyperglykemi och ha normalt laktat , och likaså hypoglykemi och högt laktat.
Citera
2009-12-17, 17:48
Medlem
Okey. Så hur förhåller sig laktat till glukos egentligen då? Vad är det som avgör om man får laktatstegring vid hypoglykemi ibland? Eller förstod jag fel, får man ALLTID det? Avsaknaden av glukos förekommer ju vid både hypo- och hyperglykemi, borde man inte laktat vara påvisbart i blodet vid bådafallen?
Citera
2009-12-17, 23:30
Medlem
Laktat blir slutprodukten vid anaerob glykolys, eftersom pyruvat då måste oxidera NADH (reducerat NAD+ ifrån tidigare glykolys) som annars(vid syretillgång) oxideras via elektrontransportkedjan av syre och bildar vatten. Reducerat pyruvat är laktat. Laktat bildas vid hypoxi och inte vid hypoglykemi, vid hypoglycemi drar glykoneogenesen igång(när glykogendepåerna är slut) samt genes av ketonkroppar, båda dessa för att tillfredställa bl.a. hjärnans energibehov. Hypo- eller hyperglykemi leder inte i sig till bildande av laktat.
Citera
2009-12-18, 00:25
Medlem
swaydizzles avatar
Laktat och glukos går inte hand i hand, nej. Laktat är en bi-produkt av glukos vid anaerob oxidation. Detta sker t.ex. vid intensivt arbete genom vita muskelfibrer eller om ett område i kroppen inte får tillräckligt med blod. Således hypoxi vid båda tillfällena. Laktat, som är surt

Precis som föregående talare skriver så går glukoneogenesen först igång vid hypoglykemi och vid hyperglykemi så går glykogenesen igång.

Laktat (mjölksyra) och ketoner är inte samma sak, du har nog blandat ihop fria fettsyror med mjölksyran. Laktat kan i tillräckliga mängder, vilket är relativt sällsynt, skapa en metabolisk acidos som gör att du svimmar.

Hyperglykemi leder heller inte till att ketoner bryts ned, det är vid hypoglykemi och de som svimmar här är oftast diabetiker. Det har helt enkelt och kort beskrivet med en icke-fungerande metabolism att göra.
Senast redigerad av swaydizzle 2009-12-18 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in