2009-12-17, 10:55
Medlem
FB har färgstarka rubriker för att sätta fart på diskussioner.

Bör PK-media också få ha det?
Citat:
Ska homosexuella avrättas?” Så löd rubriken till forumtråden på brittiska BBC:s webbsajt, där läsare uppmanades att debattera det kontroversiella lagförslaget som lagts i Uganda.....”Bravo till ugandierna för detta kloka beslut ... Vi hoppas att andra afrikanska nationer följer i ert modiga fotspår.” .....

Hon säger vidare att BBC World Service insett att rubriken på forumtråden var okänslig, men att den ”omsorgsfullt satts i ett sammanhang”.

Ungefär en timme efter att programmet Africa have your say sändes hade rubriken på forumtråden ändrats till ”Borde Uganda debattera homoavrättningar?”.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fo...or_3952249.svd
Senast redigerad av gulasnubben 2009-12-17 kl. 10:59.
Citera
2009-12-17, 11:14
Medlem
Man bör ställa frågor som är rimliga och som går att motivera. Att ställa frågan om Franco eller Maos massmördande var okej bör man inte göra eftersom det inte är en rimlig fråga. Att däremot fråga sig vilket straff som borde vara aktuellt för överträdelsena som de begått kan vara rimligt.
Att ställa den frågan som BBC gjort visar att de tycker att det inte är uppenbart att man inte bör massmörda oskyldiga personer, utan att det är något som bör diskuteras eftersom svaret inte är självklart.

Frågor om homosexuella skall få ingå i partnerskap, få gifta sig, få adoptera barn och liknande är däremot frågor som går att motivera eftersom det inte är uppenbart vad svaret är.
Citera
2009-12-17, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Man bör ställa frågor som är rimliga och som går att motivera. Att ställa frågan om Franco eller Maos massmördande var okej bör man inte göra eftersom det inte är en rimlig fråga. Att däremot fråga sig vilket straff som borde vara aktuellt för överträdelsena som de begått kan vara rimligt.
Att ställa den frågan som BBC gjort visar att de tycker att det inte är uppenbart att man inte bör massmörda oskyldiga personer, utan att det är något som bör diskuteras eftersom svaret inte är självklart.

Frågor om homosexuella skall få ingå i partnerskap, få gifta sig, få adoptera barn och liknande är däremot frågor som går att motivera eftersom det inte är uppenbart vad svaret är.

Och vem avgör vad som är uppenbart och inte?
Det är ju sinnessjukt subjektivt och lämnar bara utrymme till tolkningar. Dessutom begränsar det ju möjligheten till någon form av debatt.

Jag tycker i allra högsta grad det är relevant att fråga hur den brittiska befolkningen skulle ställa sig till dödsstraff för homosexualitet.
Oavsett hur självklart man än må tycka att svaret är så är det ju inte detsamma som att det automatiskt skulle avspegla sig i röstningsresultatet.

Jag kan på allvar inte påstå att jag tycker frågan är värdeladdad åt något håll, den känns skapligt öppen.
Citera
2009-12-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Och vem avgör vad som är uppenbart och inte?
Det är ju sinnessjukt subjektivt och lämnar bara utrymme till tolkningar. Dessutom begränsar det ju möjligheten till någon form av debatt.

Jag tycker i allra högsta grad det är relevant att fråga hur den brittiska befolkningen skulle ställa sig till dödsstraff för homosexualitet.
Oavsett hur självklart man än må tycka att svaret är så är det ju inte detsamma som att det automatiskt skulle avspegla sig i röstningsresultatet.

Jag kan på allvar inte påstå att jag tycker frågan är värdeladdad åt något håll, den känns skapligt öppen.
Förtryck mot folk som opponerar sig politiskt mot styret och andra demokratiproblem har varit vanligt förekommande i Uganda. Tycker du att det är aktuellt att BBC startar en diskussion om man skall införa en halv-diktatur i Storbritannien för att hålla nere administrativa kostnader eller liknande? Att man skall döda oskyldiga människor och att folk skall få uttrycka sin åsikt är ju ändå så grundläggande att jag inte förstår vad meningen är med att ifrågasätta dem.
Om man skall ifrågasätta saker som vi tar så förgivet som de frågorna så öppnar det upp för en otrolig massa frågor som "bör man få våldta", "bör man få stjäla", "bör man få misshandla" och liknande. Att de finns pedofiler kan väl inte ses som ett bevis på att sexualbrott mot barn är okej?
Citera
2010-01-05, 22:09
Medlem
Flytande_argots avatar
Inte helt oväntat så visade det sig att det var kristna vidrighets-parasiter som återigen fått genomslag i afrika. Fan va sjysst det är med religion!

Citat:
Americans’ Role Seen in Uganda Anti-Gay Push

KAMPALA, Uganda — Last March, three American evangelical Christians, whose teachings about “curing” homosexuals have been widely discredited in the United States, arrived here in Uganda’s capital to give a series of talks.

For three days, according to participants and audio recordings, thousands of Ugandans, including police officers, teachers and national politicians, listened raptly to the Americans, who were presented as experts on homosexuality.

Now the three Americans are finding themselves on the defensive, saying they had no intention of helping stoke the kind of anger that could lead to what came next: a bill to impose a death sentence for homosexual behavior.

http://www.nytimes.com/2010/01/04/wo...ml?nutty=xians

Islamistiska självmordsbombare eller kristna hat-missionärer. Hur fan kan man försvara religion i ett sånt här läge?

Eftersom tråden är postad i Medier och jornalistik så undrar man ju varför det är så tyst om det här i västmedia? Vidriga kristna parasiter bidrar till att dra afrika tillbaka till medeltiden och media i väst tiger still? Märkligt.
Citera
2010-01-05, 22:31
Medlem
Jag fattar inte att frågan om homosexualitet är så känslig och stor inom Kristendomen. Det finns ju säkert hundratusentals textstycken som kan uppfattas som uppmaningar till levnadsregler, endast ett av dessa är texten om att 'en man inte skall ligga med en annan man på det viset han ligger med en kvinna'. Om en tredjedel av bibeln hade fokus på homofrågan så hade det givetvis varit en annan sak.

De flesta andra hundratusentals levnadsreglerna i testamenten bryr sig dock få kristna om med motiveringen att de var skrivna på en annan tid och/eller att bibeln kan innehålla fel eftersom den är nedtecknad av människor.
Citera
2010-01-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag fattar inte att frågan om homosexualitet är så känslig och stor inom Kristendomen.

Det har nästan blivit en grej för många kristna.

- "Ni ateister ska inte komma och bestämma vad vi ska tycka"

Även om frågan i sig ursprungligen inte var särskilt viktig för kristendomen så blir den det just för att ateister försöker tvinga på dom kristna en åsikt dom inte känner sig bekväma med.
Citera
2010-01-06, 03:36
Medlem
-V-s avatar
jag hatar såna rubriker som antyder nånting och sen så var det inte det relevant alls i artikeln, ungefär som trådens titel.
Citera
2010-01-10, 11:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Det har nästan blivit en grej för många kristna.

- "Ni ateister ska inte komma och bestämma vad vi ska tycka"

Även om frågan i sig ursprungligen inte var särskilt viktig för kristendomen så blir den det just för att ateister försöker tvinga på dom kristna en åsikt dom inte känner sig bekväma med.

Fast ateister kan väl knappast sägas tvinga på någon något? Det enda man gör som ateist är ju att tro lika lite på gud som på enhörningar, troll, tomten och annat nonsens. Om de blir provocerade av allt jag inte går runt och tror på har de att göra ett tag?

Tycker de kunde ägna sig åt skaldjursfrågan istället för att lägga sig i vad vuxna samtyckande individer har för sig?

http://www.godhatesshrimp.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in