Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Man bör ställa frågor som är rimliga och som går att motivera. Att ställa frågan om Franco eller Maos massmördande var okej bör man inte göra eftersom det inte är en rimlig fråga. Att däremot fråga sig vilket straff som borde vara aktuellt för överträdelsena som de begått kan vara rimligt.
Att ställa den frågan som BBC gjort visar att de tycker att det inte är uppenbart att man inte bör massmörda oskyldiga personer, utan att det är något som bör diskuteras eftersom svaret inte är självklart.
Frågor om homosexuella skall få ingå i partnerskap, få gifta sig, få adoptera barn och liknande är däremot frågor som går att motivera eftersom det inte är uppenbart vad svaret är.
Och vem avgör vad som är uppenbart och inte?
Det är ju sinnessjukt subjektivt och lämnar bara utrymme till tolkningar. Dessutom begränsar det ju möjligheten till någon form av debatt.
Jag tycker i allra högsta grad det är relevant att fråga hur den brittiska befolkningen skulle ställa sig till dödsstraff för homosexualitet.
Oavsett hur självklart man än må tycka att svaret är så är det ju inte detsamma som att det automatiskt skulle avspegla sig i röstningsresultatet.
Jag kan på allvar inte påstå att jag tycker frågan är värdeladdad åt något håll, den känns skapligt öppen.