2009-12-17, 10:37
Medlem
Vi är ett litet företag som behöver juridisk hjälp gällande intrång.
Glimstedt finns där vi håller hus. Jag undrar dock hur bra de är och om ett vanligt litet företag har råd med sådana som de. De utger sig för att vara en av Sverige största inom affärsjuridik.

Vad kan en timme tänkas gå på?
Finns det någon bättre i Malmö/Lund?
Citera
2009-12-17, 14:01
Medlem
Pörrs avatar
Juridik -> Företagsskvaller.

/Moderator
Citera
2009-12-19, 05:02
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag har bara gott att säga om dem.
Sakliga, rationella och inget tjafs. Gick enligt boken hela tiden.
För mig tog de den vanliga taxan, skulle tro att den ligger runt 1250-1500:-
men det får du nog höra efter med ombudet du anlitar.
Kan säga att jag fick betala 9 timmar när de redovisade 15.
Men det är givetvis upp till ditt ombud.
Citera
2009-12-19, 23:27
Medlem
Svithjods avatar
Kolla gärna efter någon mindre byrå som inte har hög mediaprofil.
Citera
2009-12-20, 00:44
Medlem
Advokatfirman Glimstedt består till större delen av tämligen obegåvade personer. Det är ingen bra byrå. Vänd dig istället till t.ex. Mannheimer Swartling, Vinge, Roschier, G&D eller Hammarskiöld. Och ja, jag vet vad jag talar om.
Citera
2009-12-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Advokatfirman Glimstedt består till större delen av tämligen obegåvade personer. Det är ingen bra byrå. Vänd dig istället till t.ex. Mannheimer Swartling, Vinge, Roschier, G&D eller Hammarskiöld. Och ja, jag vet vad jag talar om.

Förutsättningarna var
- litet företag
- skall ha råd
- finnas i Malmö/Lund

Roschier, G&D, Hammarskiöld har inte kontor i Malmö/Lund. Mannheimer och Vinge i Malmö/Hbg är ok, men försöker, med viss framgång, debitera stockholmstaxor i Skåne, vilket endast större bolag tycker är ok. Alla nämnda byråer har timtaxor för advokater som ligger minst på 2.000 kr/h och uppåt, delägare tar från 3.000 kr/h. Vissa mer etablerade och erkänt duktiga personer på dessa byråer kan ta det dubbla.

Det kan vara bra att veta att Glimstedt är mer ett samlingsnamn på ett antal mindre byråer i samarbete än en samlad större byrå. De enskilda kontoren är fristående enheter, och man delar vissa centrala stödfunktioner. Det finns både duktiga och mindre duktiga jurister på Glimstedt, precis som på Mannheimer, Vinge etc.

Ritte skrev inte vilken typ av intrång det handlade om, så jag har lite svårt att rekommendera någon särskild byrå i Skåne eller någon enskild jurist. Enklare ip-ärenden borde de flesta mindre och mellanstora affärsjuridiska byråer kunna hantera.
Citera
2009-12-20, 10:51
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Skulle inte heller ranka Glimtedts särskilt högt. Finns en hel del riktiga nötter.

Citat:
Det kan vara bra att veta att Glimstedt är mer ett samlingsnamn på ett antal mindre byråer i samarbete än en samlad större byrå. De enskilda kontoren är fristående enheter, och man delar vissa centrala stödfunktioner. Det finns både duktiga och mindre duktiga jurister på Glimstedt, precis som på Mannheimer, Vinge etc.

Mm...så det mesta hänger på den enskilde advokaten och inte särskilt
mycket på själva byrån.

Däremot kan det ha stor betydelse för vilket timpris som kommer att debiteras
samt vilken FT/AT den enskilde advokaten tillämpar. Det sistnämnda behöver
inte vara någon nackdel om det är en effektiv jävel men alla kan ju förstå
att om det handlar om en slö och okunnig jävel så kan det bli tal om en saftig
nota för ett mediokert arbete.
Citera
2010-05-20, 12:18
Medlem
dezents avatar
Jag har jobbat åt glimstedt och kan väll bara säga goda saker om dem.
Mycket seriösa och noggranna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in