Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Advokatfirman Glimstedt består till större delen av tämligen obegåvade personer. Det är ingen bra byrå. Vänd dig istället till t.ex. Mannheimer Swartling, Vinge, Roschier, G&D eller Hammarskiöld. Och ja, jag vet vad jag talar om.
Förutsättningarna var
- litet företag
- skall ha råd
- finnas i Malmö/Lund
Roschier, G&D, Hammarskiöld har inte kontor i Malmö/Lund. Mannheimer och Vinge i Malmö/Hbg är ok, men försöker, med viss framgång, debitera stockholmstaxor i Skåne, vilket endast större bolag tycker är ok. Alla nämnda byråer har timtaxor för advokater som ligger minst på 2.000 kr/h och uppåt, delägare tar från 3.000 kr/h. Vissa mer etablerade och erkänt duktiga personer på dessa byråer kan ta det dubbla.
Det kan vara bra att veta att Glimstedt är mer ett samlingsnamn på ett antal mindre byråer i samarbete än en samlad större byrå. De enskilda kontoren är fristående enheter, och man delar vissa centrala stödfunktioner. Det finns både duktiga och mindre duktiga jurister på Glimstedt, precis som på Mannheimer, Vinge etc.
Ritte skrev inte vilken typ av intrång det handlade om, så jag har lite svårt att rekommendera någon särskild byrå i Skåne eller någon enskild jurist. Enklare ip-ärenden borde de flesta mindre och mellanstora affärsjuridiska byråer kunna hantera.