• 1
  • 2
2009-12-17, 09:21
Medlem
Ninja00s avatar
Om man i teorin inte hade nån ström i sin bostad, av någon anledning.

Då hade det största problemet vart att inte kunna förvara kylvaror eller laga varm mat.

Så hade man fortfarande kunnat äta bra och samtidigt under normal matkostnad. Alltså utan att köpa mat ute?

Intressant om man nån gång skulle vilja leva mer asketiskt.
Citera
2009-12-17, 09:23
Medlem
sommarlovs avatar
Konserver som tonfisk och tomater behöver inte kylförvaras eller värmas.
Knäckebröd och senap är ett annat exempel.
Citera
2009-12-17, 09:42
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja00
Om man i teorin inte hade nån ström i sin bostad, av någon anledning.

Då hade det största problemet vart att inte kunna förvara kylvaror eller laga varm mat.

Så hade man fortfarande kunnat äta bra och samtidigt under normal matkostnad. Alltså utan att köpa mat ute?

Intressant om man nån gång skulle vilja leva mer asketiskt.

Klart att det går.
Sätter man upp en dagsbudget på låt säga 150 kr för mat så hade man kunnat leva lika bra som annars.
Problemet hade väl varit att man kanske hade tvingats göra inköp av färskvaror lite oftare.
Dvs fler frekventa besök i livsmedelsbutiken, och mindre "storhandlande".

Dessutom så hade det gått att uttnyttja antingen vindsförråd eller källarförråd som förvaringsutrymme.
I värsta fall så kunde man begett sig ut och leta efter en övergiven jordkällare och lägga beslag på den.
Det finns ju en del sådana här och var.
Citera
2009-12-17, 09:52
Medlem
Ninja00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Klart att det går.
Sätter man upp en dagsbudget på låt säga 150 kr för mat så hade man kunnat leva lika bra som annars.
Problemet hade väl varit att man kanske hade tvingats göra inköp av färskvaror lite oftare.
Dvs fler frekventa besök i livsmedelsbutiken, och mindre "storhandlande".

Dessutom så hade det gått att uttnyttja antingen vindsförråd eller källarförråd som förvaringsutrymme.
I värsta fall så kunde man begett sig ut och leta efter en övergiven jordkällare och lägga beslag på den.
Det finns ju en del sådana här och var.

En dagsbudget på 150 SEK ? alltså 4500 i månaden. Är det en normal matbudget? Jag har en matbudget på kanske 2000 i månaden.
Citera
2009-12-17, 10:00
Medlem
Har man ingen ström kan man använda gas istället.
Citera
2009-12-17, 10:02
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Har man ingen ström kan man använda gas istället.

Eller spritkök
Citera
2009-12-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Eller spritkök
Fast nu handlade det om hur man skulle förvara maten, inte hur den skulle tillagas.
Citera
2009-12-17, 10:14
Medlem
Fickludds avatar
Citat:

Förr förvarade man maten i matkällare eller konserverade den på allehanda sätt (rökning, torkning, syltning, konservering mm). Den tillagades på vedspis och det fungerar ju även idag.
Citera
2009-12-17, 10:16
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
En dagsbudget på 150 SEK ? alltså 4500 i månaden. Är det en normal matbudget? Jag har en matbudget på kanske 2000 i månaden.

Jag angav endast den summan som ett exempel, och nej, det är ingen normal matbudget.
Givetvis får du ju välja vilken budget du vill.
Citera
2009-12-17, 10:48
Medlem
dePauls avatar
Som sagt. Gas är svaret på fråga nummer ett och jordkällare (under den varma perioden) samt ute (under den kalla perioden) som svar på fråga nummer två. Så har människor gjort i århundraden .

~Paul~
Citera
2009-12-17, 11:12
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som sagt. Gas är svaret på fråga nummer ett och jordkällare (under den varma perioden) samt ute (under den kalla perioden) som svar på fråga nummer två. Så har människor gjort i århundraden .

~Paul~
Jag förvarar mycket mat ute under vinterhalvåret trots att jag har fullgod elförsörjning. Nu bor ju jag på landet, så det är väl en sak man har vuxit upp med. Men jag kan tänka mig att folk i storstäder kan tycka det är konstigt. Eller rättare sagt, jag har stött på folk som har tittat konstigt på mig när jag har berättat att jag förvarar mat på t.ex. altanen.

Jag insåg förra veckan hur utsatt man egentligen är utan el. Och den där vedspisen i sommarköket, den är ju igenmurad sedan länge så den hade jag inte mycket nytta eller glädje av....
Citera
2009-12-17, 11:27
Bannlyst
Man skulle ju faktiskt kunna förvara frysvaror på balkongen under vinterhalvåret och samtidigt stänga av frysen.

Jag menar.. för klimatets skull!
Senast redigerad av Paraflex 2009-12-17 kl. 11:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in