• 1
  • 2
2004-02-05, 17:28
Medlem
Svarta vargens avatar
Har en teori och vill ha lite respons.

Eftersom allt i vår vintergata dras mot mitten (?)
Dras inte vårat solsystem (vår sol och våra planetgrannar) mot vår sol (gravitation)?

Kan det inte då ha varit på så sätt att solen har "slukat" eller bränt upp planeter tidigare? Jag tror det.

Kan det inte då vara så att (mot nuvarande reela bakgrund att jorden kommer att bli för varm att bo på och att forskare kikar på möjligheterna att terraforma Mars) vi bodde på venus och fick terraforma nuvarande jord. Mänskligheten dog nästan ut men repade sig och kvar fanns endast svaga sägner som levde kvar. Egyptierna tog den på stort allvar och visade efterlevande generationer att vi skulle sikta vidare ut i rymde som våra förfäder gjort?

Mars kommer också att dras mot solen och vi måste flytta igen.

Helt omöjligt? Kul tanke ändå?
Citera
2004-02-05, 18:07
Medlem
BF_Swedens avatar
Det är väl snarare så att jorden kommer allt längre ifrån solen. Jag vet i alla fall att månen ökar avståndet med jorden med någon centimeter var hundrade år.
Däremot finns det ju nu, enligt vad forskarna tror, ett svart hål i vintergatan och den slukar ju det som finns omkring den men den får nog inte tag i jorden innan vår sol dör om ungefär fem-sju miljarder år.

Men, men, det är ju en kul teori att vi skulle vara från Venus. Det kanske är troligare att vi skulle vara från Mars i och för sig.
Citera
2004-02-05, 19:09
Medlem
T.R.I.C.s avatar
det är inte troligare att vi skulle komma från mars, den planeten har inte hunnit utveckla sig tillräckligt mycket för att kunna ge oss liv, det kommer med tiden när solen växer sig starkare o mars hamnar inom den beboliga sektorn. venus kan ha varit bebolig, vet inte riktigt.
personligen tror jag att om vi nu skulle komma från rymden så var väl våra förfäder misslyckade prototyper eller nått som dumpades på den här ödeshögen. kanske bör tillägga att jag tror att vi föddes här o att vi kommer dö här tyvärr.
Citera
2004-02-06, 16:24
Medlem
Svarta vargens avatar
Jorden kommer väl inte längre från solen? Solen växer ju. Och dras vi inte mot solen? Den borde ju ha världens dragningskraft så stor som den är?
Citera
2004-02-06, 16:44
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta vargen
Har en teori och vill ha lite respons.

Eftersom allt i vår vintergata dras mot mitten (?)
Dras inte vårat solsystem (vår sol och våra planetgrannar) mot vår sol (gravitation)?

Kan det inte då ha varit på så sätt att solen har "slukat" eller bränt upp planeter tidigare? Jag tror det.

Universum expanderar - och dessutom accellererar den expansionen, så allt förflyttas "utåt" snabbare och snabbare...

Solen är inte tillräckligt gammal för att ha kunnat sluka planeter som varit "stabila". Bara i ett mycket tidigt skede hade detta varit möjligt och då hade knappast de planeterna en miljö som möjliggjort liv.

.
Citera
2004-02-06, 17:07
Medlem
Ampersands avatar
Paleontologer och andra forskare kan spåra en kontinuerlig evolutionär utveckling på jorden som går tillbaka ett par miljarder år innan den moderna människan dyker upp. Det finns alltså inget utrymme för någon invandring av människor från någon annan planet eller det är åtminstone en onödigt komplicerad hypotes (Occams rakkniv etc.).

Däremot har vissa forskare (bl.a. Hoyle, även känd som SF-författare) förfäktat en "panspermia"-hypotes som går ut på att livet i mycket primitiv form kan komma någon annanstans ifrån och spritts genom t.ex. kometer. Men det handlar i så fall om mikroorganismer av ett slag som man vet kan tåla extrema förhållanden (kyla, hetta, strålning) och som även kan ligga i dvala under lång tid för att sedan vakna upp och börja reproducera sig under rätt förhållanden. Det skulle innebära att livets enklaste byggstenar skulle kunna vara gemensamma på olika planeter och i olika solsystem och att livet kanske bara har uppkommit en gång i universum och sedan spritts till övriga delar. Denna hypotes är inte allmänt accepterad, snarare tvärtom.

Bra länk:
http://www.talkorigins.org/
Citera
2004-02-06, 19:38
Medlem
kaleids avatar
Två inflikningar:

1. Låter det rimligt att en civilisation som genomfört en rymdfärd från Venus till jorden plötsligt skulle glömma bort de mest grundläggande tekniska framsteg och gå tillbaka till ett stenåldersleverne utan att lämna minsta spår efter sig?
2. www.centrifugalkraft.nu
Citera
2004-02-06, 20:03
Medlem
T.R.I.C.s avatar
är det bara jag som missförstår era inlägg eller hävdar ni faktiskt att tack vare att universum expanderar så kommer jorden försvinna från solen? en döende stjärna växer sig större, så jorden kommer att dö till slut o när den gör det så kommer mars vara en tacksam planet att bosätta sig på.
Citera
2004-02-07, 02:26
Medlem
Bleeps avatar
Åhh herregud...
Citera
2004-02-07, 15:19
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Åhh herregud...
nej han har inte mycket med det här att göra
Citera
2004-02-09, 10:52
Medlem
Svarta vargens avatar
Att Mars är en lämplig planet att leva vidare på är helt klart. Om mänskligheten ska ha en chans att leva vidare måste vi flytta, iaf en som en nödlösning.

Och varför skulle inte en civ. kunna glömma bort även sådana viktiga saker. Speciellt inte om det har skett en katastrof. Om vi bor på Mars om 1000 år kommer gemene man veta hur man gjuter en kniv eller gör eld? Ursäkte det dåliga exemplet men jag hoppas ni fattar vad jag menar. Det är ju inte säkert att kunskapseliten överlever. Fan dom vet ju inte säkert hur pyramiderna byggdes och det var ju inte så länge sedan.
Citera
2004-02-09, 13:52
Medlem
Enligt vad jag vet så växer sig solen starkare (större) hela tiden, och den smala sektor som jorden ligger i där liv kan uppstå flyttas längre och längre bort. Slutligen så kommer jorden att få det för varmt. Detta kommer naturligtvis inte att hända nästa vecka, det tar ett bra tag.
Mars skulle teoretiskt kunna bli vårt nästa hem, speciellt nu när dom hittat vatten där. Det finns mängder av förslag på hur 'terraforming' skulle gå till där borta.

Ett, enligt mitt tycke, bra program om just detta gick på svt för bara några dagar sedan med Sam Niel i programledarrollen.
Det gick naturligtvis inte in på detaljer, men behandlade människans fortsatta överlevnad på ett övergripande och informativt sätt. En slags tv'nsmotsvarighet till Illustrerad Vetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in