Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-11, 19:49
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Nya gränssnittet i 7 tycker jag inte är något bra, krävs för många klick för att klicka sig till programmen när dom är grupperade.

Man kan slå av grupperingen, men dom pinnade programmen är bara jobbiga. Sen finns det inget pedagogiskt sätt att lägga in program som ska snabbstartas och inte vara pinnade på taskbaren.

Jag föredrar Windows utan detta 3D-gränssnitts trams, dvs grått. Som på Win95 tiden, så jag antog att man kunde få 7 att se ut och bete sig som XP genom att välja det klassiska Windows läget, men så väl är det inte.

Annars är det märkbart smidigare, dock så sitter jag på 4 GB minne nu och inte 0.5 GB som på XP boxen så man kan väl egentligen inte jämföra dem (och detta är ett 64-bitars system också).

Saknar XP's renhet, det var ett slickat och snabbt system man kunde jobba effektivt i utan massa ögontrams som slöar upp som i Win7 när man öppnar och stänger fönster med animationer, förvisso är det bara kanske 0.3 sekunder, men jag är van att saker ska hända NU när man jobbar med en arbetsstation.

Bättre än Vista, jo kanske, Vista var inte så dumt heller. Men precis som Vista så erbjuder inte 7 någonting som inte XP kunde ge mig förrut, förrutom att HD'n swappar lite mindre kanske.

Ajfan glömde, bästa är att jag kunnat köra crackat 7 utan problem i 8 månader!

vilket tema kör du?

och vilka är dom pinnade jobbiga programmen?

verkar som att du inte känner till avancerade systeminställningar
Citera
2010-06-11, 20:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
du menar inte omformatering, det kan jag isf hålla med om men å andra sidan är det ju inte relevant hur datorn funkar i 2-4 veckor.
ett exempel: hur lång tid får man sitta och vänta på att utforskaren ska öppna sig i xp. nyformaterad kanske 3 sekunder resten av tiden snarare 23 sekunder
Nej, jag menade helt enkelt en ombootning: som jag upplevt det så blir XP segare jämfört med W7 efter några dagar; jag tror som sagt det har med den förbättrade minneshanteringen att göra.
Nu använder jag inte XP längre beroende på att W7 är trots allt så mycket smidigare att jobba med, men för rå kraft fungerar fortfarande XP bättre...även på nya maskiner.
Citera
2010-06-11, 20:07
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Nu använder jag inte XP längre beroende på att W7 är trots allt så mycket smidigare att jobba med, men för rå kraft fungerar fortfarande XP bättre...även på nya maskiner.
Upp till 3 gig minne, sen börjar de plana ut rätt snabbt.
Citera
2010-06-11, 20:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Upp till 3 gig minne, sen börjar de plana ut rätt snabbt.
Mjo, allt över det är faktiskt överdrivet såvitt jag kunnat märka men med tanke på minnespriserna så skickar de väl snart med 2gb DD3 i Kalaspuffarna.
Äh, vi släpper den här diskussionen. Jag gillar XP men det skulle bära emot att sitta i det på heltid numer, för allt bara fungerar i W7. Det är sällan som jag stöter på några bekymmer och gör jag det så är det oftast bara en googling som gäller så hittar man lösningen.
Windows 7 rules!
Citera
2010-06-11, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Mjo, allt över det är faktiskt överdrivet såvitt jag kunnat märka men med tanke på minnespriserna så skickar de väl snart med 2gb DD3 i Kalaspuffarna.
Äh, vi släpper den här diskussionen. Jag gillar XP men det skulle bära emot att sitta i det på heltid numer, för allt bara fungerar i W7. Det är sällan som jag stöter på några bekymmer och gör jag det så är det oftast bara en googling som gäller så hittar man lösningen.
Windows 7 rules!

Öhh. Minnena har ju sedan en bra tid blivit bra mycket dyrare...
Citera
2010-06-12, 09:58
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarvoe
Öhh. Minnena har ju sedan en bra tid blivit bra mycket dyrare...
Beror väl på var man tittar i för butik..
Citera
2010-06-12, 10:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Beror väl på var man tittar i för butik..
Typ...
Komplett.se - Corsair Dominator DDR3 1600MHz 12GB CL8
370 spänn/gb...för att ta ett exempel bara.
Citera
2010-06-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Det jag vill veta är om ni verkligen känner att Windows 7 lever upp till dess hype och entusiasm. Gärna konkreta exempel på features som ni inte hade i de föregående Windows modellerna.
Allt från Vista + lite extra.
Funktionerna bryr jag mig inte om men 7 är nästan lika stabilt som XP så får man ett välfungerat 64-bit system på köpet till skillnad från XPs 64-bit så klagar jag inte.

Edit:
Hade jag fått välja mellan XP, Vista och 7 så hade det stått mellan XP och 7. Vista är helt värdelöst i jämförelse. XP om jag ska ha 32-bit, 7 om jag ska ha 64-bit.
Citera
2010-06-17, 01:09
Medlem
flanellografs avatar
Ja, UAC:n är ju rätt härlig att ha, om man tittar från XP->win7. Svårare för skit att installeras på din dator som du inte vill ha där. Sökrutan i startmenyn är vääldigt härlig att använda också, bara dra upp startmenyn och söka på ett program så har du det ovanför sökrutan(om du nu stavat rätt eller har rätt namn på filen du söker
Citera
2010-06-17, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
..och söka på ett program så har du det ovanför sökrutan(om du nu stavat rätt eller har rätt namn på filen du söker

oooo, vad bra! impad!

sökfunktionen är skitbra, sortera bara efter t.ex. filstorlek - och den börjar om igen! vänta 30 sek till bara, eller sök bara i en mapp på en viss drive och den gör först en total sökning över hela dator bara för att sist filtrera fram just din sökning med dina kriterier (typ sortera alfabetiskt)
kallas det för intelligent eller effektiv sökning?
fy fan dåligt...
Citera
2010-06-17, 02:52
Medlem
Verbal.Kints avatar
Mitt första intryck av Win7 var helt klart att det vart häftigt! Efter ett tag började dock min version krångla o ha sig, det hängde sig och krabbade allmänt. Efter många om och men fick jag äntligen in mitt hederliga xp i burken igen och tänkte då; Aldrig mera win7! Men efter att ha läst i denna tråd, blev jag faktiskt sugen på att ge det ett ytterligare försök. Allt jag behöver funkar i xp, men det är ju alltid bra att vara uppdaterad. Min burk är inte splitterny heller (oktober 2007) så xp eller win7? Det kan diskuteras.
Citera
2010-06-17, 09:56
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarvoe
oooo, vad bra! impad!

sökfunktionen är skitbra, sortera bara efter t.ex. filstorlek - och den börjar om igen! vänta 30 sek till bara, eller sök bara i en mapp på en viss drive och den gör först en total sökning över hela dator bara för att sist filtrera fram just din sökning med dina kriterier (typ sortera alfabetiskt)
kallas det för intelligent eller effektiv sökning?
fy fan dåligt...

Nja, den söker väl på indexerade platser först och främst

Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Mitt första intryck av Win7 var helt klart att det vart häftigt! Efter ett tag började dock min version krångla o ha sig, det hängde sig och krabbade allmänt. Efter många om och men fick jag äntligen in mitt hederliga xp i burken igen och tänkte då; Aldrig mera win7! Men efter att ha läst i denna tråd, blev jag faktiskt sugen på att ge det ett ytterligare försök. Allt jag behöver funkar i xp, men det är ju alltid bra att vara uppdaterad. Min burk är inte splitterny heller (oktober 2007) så xp eller win7? Det kan diskuteras.

Uppfyller din maskin bara systemkraven skapligt väl så tycker jag absolut att du ska satsa på Windows 7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in