Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-12-26, 00:02
Medlem
toby79s avatar
Turbo: Såg att du hade behållning. Lägger du det på sparande? En idé kunde vara att även redovisa det på samma blad månad för månad. Allt samlat på ett och samma ställe så att säga.
Citera
2009-12-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Turbo: Såg att du hade behållning. Lägger du det på sparande? En idé kunde vara att även redovisa det på samma blad månad för månad. Allt samlat på ett och samma ställe så att säga.

Behållningen är det som jag kan slösa på vad jag vill. Jag hade dock en kolumn som hette "Sparkonto" tidigare dit jag satte av 1.500:- varje månad.

Men jag och frugan har ändrat lite. Jag har numera tagit merparten av räkningarna och hon står då för bla just undanläggningen till sparkontot men oxå ICA-kortet och banklånen tex.
Citera
2009-12-26, 01:17
Medlem
toby79s avatar
Aha! Då blev jag klokare. En bra grej då kan ju vara att ni synkar era uppgifter med varandra. Hur man gör rent praktiskt vet jag inte, beror kanske på om man kör samma dator och liknande. Inget nödvändigt kanske om det fungerar, men det kan vara bra ifall man vill ha en total kontroll på hela hemekonomin.

Fast det kanske bara är jag som är extremt nojjig att få allt på papper och i datafil för att kunna blicka tillbaka och även framåt.

Du som är en av oss som har koll på ekonomin, hur upplever du ekonomin mot en tid då du kanske inte hade koll? För jag antar att du, så som jag inte alltid har velat ha ett vettigt ekonomiskt underlag. Känner du att det är värt att ha koll, lättare att planera semestrar och vad som helst nu?

För egen del är jag fruktansvärt nöjd med det resultat som uppnås av att ha koll på ekonomin. Bara en sån sak att jag nu när jag använder ett system har fått ihop mer pengar än då när jag levde för dagen. Då tyckte jag inte att jag slösade speciellt, men att resultatet blir så tydligt förvånar mig en smula.

Kan väl säga att det även gett andra positiva effekter. Tidigare köpte jag olika matprodukter utifrån hur de presenterades. Nu jämför jag priser och vågar testa det som inte ser så lockande ut, men som har ett lägre pris. Smakar det skit så blir det så klart det dyrare alternativet, men sällan motsvarar en produkt det dubbla pris som kan vara fallet.

Slutresultatet blir väldigt slående när man fyllt en kundkorg. Detta är saker som jag förvisso känt till, men inte använt mig av rent praktiskt.
Citera
2009-12-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Aha! Då blev jag klokare. En bra grej då kan ju vara att ni synkar era uppgifter med varandra. Hur man gör rent praktiskt vet jag inte, beror kanske på om man kör samma dator och liknande. Inget nödvändigt kanske om det fungerar, men det kan vara bra ifall man vill ha en total kontroll på hela hemekonomin.

Fast det kanske bara är jag som är extremt nojjig att få allt på papper och i datafil för att kunna blicka tillbaka och även framåt.

Du som är en av oss som har koll på ekonomin, hur upplever du ekonomin mot en tid då du kanske inte hade koll? För jag antar att du, så som jag inte alltid har velat ha ett vettigt ekonomiskt underlag. Känner du att det är värt att ha koll, lättare att planera semestrar och vad som helst nu?

För egen del är jag fruktansvärt nöjd med det resultat som uppnås av att ha koll på ekonomin. Bara en sån sak att jag nu när jag använder ett system har fått ihop mer pengar än då när jag levde för dagen. Då tyckte jag inte att jag slösade speciellt, men att resultatet blir så tydligt förvånar mig en smula.

Kan väl säga att det även gett andra positiva effekter. Tidigare köpte jag olika matprodukter utifrån hur de presenterades. Nu jämför jag priser och vågar testa det som inte ser så lockande ut, men som har ett lägre pris. Smakar det skit så blir det så klart det dyrare alternativet, men sällan motsvarar en produkt det dubbla pris som kan vara fallet.

Slutresultatet blir väldigt slående när man fyllt en kundkorg. Detta är saker som jag förvisso känt till, men inte använt mig av rent praktiskt.

Vi har ett gemensamt mastercard som vi använder till alla våra köp utanför räkningarna. Så min behållning kan man säga att jag för över till frugan som hon sen använder för att hjälpa till att nollställa kortet.

Hon har ju sen sin del att slutföra nollställningen. Överskjutande pengar går till sparkontot. Ibland 100:- och ibland 4.000:-. Hon varnar dock när sparpengen blev mindre än 1.000:-. Så får vi hålla igen månaden som kommer.

Samtliga kvitton sparas och frugan lägger in dom allt eftersom hos henne så att inte inköpen drar iväg första veckan. Men det där känner man. Vi har ju daglig kontroll på vad var och en har köpt.

Innan detta (före 2002) hade vi typ delad ekonomi. Vi samlade ihop totalsumman av våra räkningar. Sen räknade vi ut hur mycket mer i lön jag hade procentuellt. Lika stor del tog jag av räkningarna. På så sätt hade vi lika mycket pengar kvar när räkningarna var dragna.

Och pengarna som blev över fick vi göra vad vi ville med. Och jobba man övertid så gick det direkt till slösa-kontot.

Problemet blev när man slösa för mycket och något oförutsett skulle betalas. Eller när det skulle sparas undan till semester och dylikt. Jag är usel på att spara.

Jag kollar ALLTID jämnförpriset på tex COOP. Dock undviker jag märken som Eldorado och Euroshopper. Nån jävla måtta får det vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in