• 1
  • 2
2009-12-16, 19:58
Medlem
Jag r nyfiken p hur ni som kr eran ekonomi i Excell har lagt upp det.

Jag sitter och testar lite olika modeller, men skulle behva lite inspiration.
Citera
2009-12-16, 20:14
Medlem
in-vino-veritass avatar
utdraget.se
Citera
2009-12-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-vino-veritas
utdraget.se
Ser ut som en smidig sida, tack fr tipset. Tyvrr verkar det inte fungera att kopiera in direkt frn mina excell-ark, och Nordeas internetbank verkar inte ge ut ge ut kontoutdrag lngre tillbaka n ngra mnader.
Utdraget frn internetbanken gick dock fint att lsa in, verkligen smidigt.
Citera
2009-12-17, 00:30
Medlem
Citat:
utdraget.se

Sg bra ut, men jag var mer ute efter hur andra FB are har lst sina excell mallar.

Finnes got web baserat som gr om internetbankens kontoutdrag till excell format?
Citera
2009-12-17, 22:44
Medlem
Aioloss avatar
Testa gnucash istllet, gratisprogram som r enormt mycket bttre n excelark. Finns trd om programmet hr p forumet.
Citera
2009-12-17, 22:57
Medlem
Medhll, GnuCash r mycket bttre! Stt av en kvll fr att lsa igenom dokumentation och gra ordning konton, sen behvs det bara ett ftal timmar i mnader fr att ha jrnkoll ver ekonomin.
Citera
2009-12-17, 23:49
Medlem
Jag har testat det, men har nog inte satt mig in i det.

Lite rrigt tycker jag med engelska termer, finns det svensk trans?

Bra guide eller liknande till det?
Citera
2009-12-22, 20:33
Medlem
toby79s avatar
Nu vet jag inte vad kriterierna r fr trdlyft hr, men jag testar nd. Azezer kanske har kommit p ett smart stt.

Jag hller sjlv p med egen mnadsbudget infr ett ml jag har.
Det jag gjort r att varje mnad har ftt en egen flik lngst ner. Sedan brjar jag hgst upp med att skriva det som var kvar frn fregende mnad. Sedan lnen under. Alla utgifter och liknande har egna namn s det r ltt att se vad som r vad. De frsta budgetarna var enbart siffror. Inte mycket till hjlp, inte mer n att jag sg att pengar far ivg t alla hll.

Efter det kommer ett gng fasta utgifter. Dessa summeras.
Drefter det som jag budgeterar fr. Dvs mat, bensin och fria utgifter. Dessa summeras.
Resten r vad man kanske kan kalla fr periodiseringar. Tex bilskatt 170 kr, en bilbuffert och en hembuffert. Dessa summeras ocks.
Bilskatten r ju logisk, bilbufferten r till fr reparationer, hembufferten har jag fr ofrutsedda utgifter, en mjlighet att lna av mig sjlv utan rnta.

Det som blir kvar efter det gr direkt in p sparkontot. Jag har tv e-sparkonton, ett fr mitt ml och ett fr mina periodiseringar. Kallar det sista fr buffertkontot. Egentligen skulle jag ha ett konto fr varje buffert.

Lngst ner p bladet har jag en sammanstllning av vad som finns p aktuell buffert. Bilskatten som nyss r betald ligger nu p 174 kr, nr lnen kommer imorgon ska jag lgga in 170 kr till. S i min januaribudget str det att saldot r 344 kr.

Till hger har jag uppfljningar av Bensin, Mat och Fria utgifter. Dr hnvisar jag frn vnsterraden s det jag skriver in i vnsterdelen ndras automatiskt till uppfljningen. Jag har en rad fr frbrukat som summeras. P fria utgifter har jag ven lagt till antal dagar till ln. D vet jag hur mycket per dag jag kan spendera p utan att det brakar ivg. Handlar jag mat s fr jag in beloppet i skrivfltet hgst upp. Nu r det ett ganska smidigt system som jag knpat p ett tag. Det sg inte ut s hr frn brjan, men allt eftersom jag lrt mig lite mer med Excel s har det blivit frbttringar dr jag knt att det behvts.

Tidigare kunde jag sitta en halv kvll fr att f elndet att stmma. Nu fr jag in rkningar allt eftersom de kommer, min ln nr specen kommer och det jag skulle vilja budgetera. D ser jag direkt hur mycket jag kan lgga p sparande. Lngst ner finns en ruta som visar aktuellt lnesaldo. Den summan gr in i nstkommande mnad och s brjar allt om igen.

Januaribudgeten r klar frn idag och dr r det 3,72 kr som inte r budgeterade. Allt under 100 kr lter jag vara obudgeterat. Genom att anvnda mig av min lgsta ln s kan jag gra preliminra budgetar lngt i frvg, tex januari som jag pbrjade redan i brjan av november. Kommer det in mer pengar s kar bara rutan med obudgeterat s det r bara att stoppa in verfldet dr det passar.

Det r vl enbart fantasin som stter grnser fr hur man vill gra med excel. Man vinner mycket p att skta ekonomin p ett snt hr stt. Man nr sina ml snabbare n att bara ta allt dag fr dag och eventuellt stta in en slant p sparandet. Plus att man lr sig anvnda excel ocks, innan detta visste jag knappt vad man kunde anvnda det till. Nu kr jag formler, hnvisningar ver flera blad och snt i budgeten.
Jag antar att ngon skrattar t det just nu, men alla r vi barn i brjan. Men just excel tycker jag r ett vldigt vettigt program ven om det finns fler alternativ.

Jag kr en ganska tight budget varje mnad s med allt betalt lever jag p runt 3900-4000 kr. Men d vet jag att jag kan leva ocks. Med hembufferten som hjlp s behver jag inte oroa mig fr att pltsligt bli bjuden p brllopsfester, fdelsedagar eller annat som kan kosta p lite. Jag vill nog pst att jag har stenkoll p ekonomin ner p minsta re, men det gller att flja upp alla kp och insttningar, annars felar det snabbt. Tnk om man kunde koppla det till internetbanken. Det hade varit riktigt praktiskt.

Skulle grna visa hur jag stllt upp allt, men du frstr kanske nd.

Du undrade hur du skulle ta info frn internetbanken. Testa att markera allt och kopiera. Sen klistrar du in det som unicode. Det funkar med Swedbank iaf.
Citera
2009-12-22, 23:52
Medlem
Det lter som en bra lsning, kul att ngon tar sig tid att beskriva hur denne lagt upp det =)

Jag sjlv har problem med vilken mnad jag ska stta rkningar p.

Typ om jag ska stta lnen jag fr i slutet p Januari som ln fr Januari eller ln fr Februari

Eller om jag ska stta rkningar jag fr i slutet av en mnad alla samma mnad eller dela upp dom beroende p om dom r frskottsbetalningar eller frn mnaden som gtt.
Citera
2009-12-23, 00:06
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azezer
Det lter som en bra lsning, kul att ngon tar sig tid att beskriva hur denne lagt upp det =)

Jag sjlv har problem med vilken mnad jag ska stta rkningar p.

Typ om jag ska stta lnen jag fr i slutet p Januari som ln fr Januari eller ln fr Februari

Eller om jag ska stta rkningar jag fr i slutet av en mnad alla samma mnad eller dela upp dom beroende p om dom r frskottsbetalningar eller frn mnaden som gtt.

Mnadens ekonomi innehller inkomsten du har nr rkningarna ska betalas, jag stter sledes upp den ln jag fr den 25 januari under januari pga jag ska betala rkningarna mellan 25-30 januari under samma mnad.
Citera
2009-12-25, 23:31
Medlem
toby79s avatar
Om ngon vill ta del av min uppstllning s finns ett exempel hr: http://www.megaupload.com/?d=O30QP1UO

Skickade denna i PM till dig Azezer efter nskeml.

Vet ngon hur man gr fr att behlla formler, men utan vrden i excel s vore det kul att f veta. Nu skrev jag bara i egna lite snabbt, men det ser ju snyggare ut att inte ha siffror alls. Hoppas det dr gick att frst.
Citera
2009-12-25, 23:46
Medlem
Detta har jag krt med sen 2002. Gr med all skerhet att utveckla men tycker inte att jag behvt det fr egen del. Frugan gr likadant.

http://i46.tinypic.com/fkp2bt.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in