• 1
  • 2
2009-12-16, 16:47
Bannlyst
...men det kan vara knepigt för mig att veta vilken mat som passar till vad.
Är det här sånt man lär sig med tiden eller kan man läsa sig till vilka råvaror som passar till vad?
Som exempel funkar ju inte ris och köttbullar. Däremot ris och kött, eller pasta och köttbullar. Men vad handlar det om, ska man sitta och läsa recept för att få sig en bättre överblick? Jag vill verkligen börja laga mat på allvar.
Som det ser ut nu blir jag nöjd med mig själv om jag lyckas falukorv, senap och makaroner, trots att det är så basic det kan bli.

Visst har jag föräldrar som kan lära mig, men jag vill klara av det ensam.
Citera
2009-12-16, 16:49
Medlem
Dr_Dollars avatar
Gå en kurs?

Kan vara trevligt att lära känna lite nya människor, kanske träffa en trevlig tjej, plus du får laga god och kanske nyttig mat.
Citera
2009-12-16, 16:55
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
...men det kan vara knepigt för mig att veta vilken mat som passar till vad.
Är det här sånt man lär sig med tiden eller kan man läsa sig till vilka råvaror som passar till vad?
Som exempel funkar ju inte ris och köttbullar. Däremot ris och kött, eller pasta och köttbullar. Men vad handlar det om, ska man sitta och läsa recept för att få sig en bättre överblick? Jag vill verkligen börja laga mat på allvar.
Som det ser ut nu blir jag nöjd med mig själv om jag lyckas falukorv, senap och makaroner, trots att det är så basic det kan bli.

Visst har jag föräldrar som kan lära mig, men jag vill klara av det ensam.

Övning ger färdighet är det enkla svaret.

Köp lite klassiska kokböcker och testa recept.
Lär dig grunderna i t. ex det franska köket, som ju fortfarande räknas som en stor hörnpelare för åtminstone västerländsk-, och fusion-matlagning.
När du väl har fått kläm på grunderna, så kan du sedan börja experimentera, och kanske lära dig grunderna i ytterliggare ett världskök - t. ex det asiatiska/kinesiska.
Efterhand som du övar upp din grundläggande färdighet så kommer du också komma till insikt med vad som fungerar tillsammans och inte.

Man behöver definitivt inte gå någon utbildning eller kurs för att bli bättre på att laga mat.
Det handlar till 90% om vilja och engagemang att lära sig.
Citera
2009-12-16, 16:58
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]

Man behöver definitivt inte gå någon utbildning eller kurs för att bli bättre på att laga mat.

Absolut inte!
Men det kan ju underlätta att ha nån som visar, hjälper till, stöttar och det är alltid kul att göra saker i grupp...tycker jag iaf
Citera
2009-12-16, 17:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Absolut inte!
Men det kan ju underlätta att ha nån som visar, hjälper till, stöttar och det är alltid kul att göra saker i grupp...tycker jag iaf

Självfallet är det så.
Det är alltid kul och framför allt givande att bolla idéer, recept och tankar med folk.
Men det finns ju t. ex ypperligga forum för det på nätet idag.
Detta är ju ett mycket gott exempel på ett sådant.
Citera
2009-12-16, 17:02
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Självfallet är det så.
Det är alltid kul och framför allt givande att bolla idéer, recept och tankar med folk.
Men det finns ju t. ex ypperligga forum för det på nätet idag.
Detta är ju ett mycket gott exempel på ett sådant.

haha!
Ett knypplingsforum som detta är alltid skoj att göra i grupp
Citera
2009-12-16, 17:08
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
haha!
Ett knypplingsforum som detta är alltid skoj att göra i grupp

Helt klart.
En grundkurs i matlagning kan ju förvisso kanske vara bra om man har tummen totalt mitt i handen, och för att "få upp ångan".
Det är ju kanske inte så vanligt att man har en naturlig fallenhet för matlagning redan från början, även om det finns sådana exempel också.

Men jag tror ändå att själva färdigheten är något som växer fram efter hand som man praktiserar denna ädla konst.
Och det gör man bäst på egen hand, genom att ge sig fan på att inte nöja sig med köttbullar och makaroner till vardags.
Citera
2009-12-16, 17:09
Medlem
biggander2s avatar
Gör jättemycket mat efter recept i diverse kokböcker och internetsidor tex arla.se.
Citera
2009-12-16, 17:12
Medlem
Hoppiss avatar
Använd din fantasi! visst du kommer gå på några minor men det är bara att prova sig fram
Citera
2009-12-16, 17:18
Medlem
glen-tourrays avatar
Roligt när man hör att folk är väldigt angelägna om att lära sig att laga mat. Finns för många som bara skiter i det och värmer pizza i micron.

Läs mycket, prova massa olika maträtter, var inte rädd för att misslyckas - det kommer du att göra men det ger dig erfarenhet och det är mycket bra att ha i köket.

Ät mycket mat, var inte rädd att prova nya saker, det kanske låter skumt till en början med det kanske visar sig vara en genialisk kombination.

Det blir roligare i köket om man har bra redskap och bra råvaror som smakar as god intended om man säger så - inga halvfabrikat.

Finns jättebra kurser på vuxenskolor runt om i landet.

Häng här och fråga, hitta matbloggar som du gillar.

Lycka till!
Citera
2009-12-16, 17:26
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Roligt när man hör att folk är väldigt angelägna om att lära sig att laga mat. Finns för många som bara skiter i det och värmer pizza i micron.

[...]

Jag håller helt klart med.
Det är alltid kul att höra yngre människor intressera sig för klassisk matlagning.
Det gör att man ändå ser en liten framtida springa av ljus i snabbmatskulturens mörker.
Citera
2009-12-16, 17:28
Medlem
nollans avatar
För egen del har jag haft min mor som främsta förebild vad gäller matlagningen. Hon har en förmåga att få det mesta att smaka riktigt bra, så jag har sedan jag började laga käk själv haft som mål att alltid matcha upplevelsen av hennes rätter.

I vissa rätter lyckas jag och ibland inte, du har ingen sådan inspiration att ta av?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in