Citat:
Ursprungligen postat av Ri-Fa
Nu är det så att jag och lite polare har gått ihop och tänkt att vi för första gången ska ha en "vuxen" nyår. Jag och en till ska stå för matlagningen och det ska bli ordentligt med mat och dryck, vi har 5000-10000 i kassan och det ska räcka till mat, sprit och fyrverkerier. Hela kalaset är till 10-12 personer, det ska vara förrätt, två huvudrätter och minst två olika efterrätter att välja mellan. Så nu till saken, vad ska vi tillaga? Kom med tipps på allt vi bör tänka på, även sånt som välkomstdrinkar och passande viner till kött, skaldjur eller vad ni nu rekommenderar.
Mvh Ri-Fa
Att tillaga två rätter huvudrätter är faktiskt lättare sagt än gjort. Frågan är vad syftet är, om det handlar om allergi eller t.ex. vegetarianer så ska såklart deras önskan uppfyllas.
- Förrätt: Hummer! Inte så svårt att göra för många personer, du kan t.ex. köpa ett gäng hummrar, skära dom itu, tömma och göra nått "jox" utav innehållet. Lätt att göra för många men kanske är lite pilligt. När "joxet" är klart kan du ösa i joxet i hummerskalen, slänga in i ugnen och så har du en effektfull måltid.
- Huvudrätten är inte helt lätt, du ska ju och din vän vill ju kunna vara med på middagen, utan att springa till köket hela tiden. Och att t.ex. göra 12 st perfekta tournodos är ju inget lätt match. Till råga på det nått exlusivt vegetariskt också? Jag står frågande.
- Efterrätten blir ju inte så svår, förberedd i förväg, kanske nån härlig frutksallad med en hemmagjord glass? Ellet kanske nån typ av kaka? Inte så svårt, allt kan ju vara kallt, och kan räckas med att värmas upp. Lite förberedelse bara.
Vinerna är jag kass på, jag är såpass oerfaren att jag kan gå på Systembolagets betäckningar och sortera ut efter prisklass, har aldrig varit någon katastrof hittils.