2011-12-21, 18:00
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Hur mycket skulle du själv betala för "ingenting"? Ibland kan det ju vara bra att fråga sig hur rimligt det man påstår är, det blir inte sant bara för att Victor Muller har sagt det (det verkar också konstigt att Youngman skulle komma hit och bevaka sina intressen i konkursen, eftersom du säger att man inte ville ha något)

När konkursen nu är ett faktum har man ju fått precis vad man enligt dig betalade för, ingenting.

Eller "bi-winning" som Charlie Sheen skulle ha sagt.

Gå och lägg dig. Meningslöst att svara då du glömmer och förvirrar dig.
Citera
2011-12-21, 18:14
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Just så. Ingenjörsmaffian vägrade underordna sig samordning, enligt devisen... "här i Trôllhättan vet vi minsann hur man skall göra bilar, kom inte och tvinga på oss nåt annat". Jag har några detaljerade exempel - inifrån Saab:s "heliga uppfinnaravdelning", Tekniska - på ren obstruktion, men vill inte röja dom här, nöjer mig med denna övergripande kommentar.

Problemet med att tydligt deklarera att man vill gå ut och köpa upp en tillverkare för att komma åt varumärket och sen lägga ner skiten är att alla som har något att förlora på det käftar emot direkt. Inte bara ingenjörerna utan även hela produktionsledet, underleverantörer och en del politiker och tyckare. Bra ekonomiskt val? Jodå sålänge inte all dålig PR det ger förstör varumärkets värde. Jag tror att det hade fungerat bra på så sätt att Tyskland har sålt in sig själva som ett land där allt per automatik är av toppkvalitét. Jag tycker det stämmer i väldigt många fall men det är just fördomarna och förutfattade meningar ger ett mervärde till produkten. För den amerikanska marknaden tror jag kombinationen "tysktillverkad Saab" hade fungerat. I Europa tror jag det hade varit kört.

En flytt hade också krävt att de helhjärtat satsat på att spöa AUDI, Lexus och Mercedes i premiumklassen. Kanske det hade varit lättare att få Opel att använda moderna plattformar om de också fick bygga bilarna. Men jag tror fortfarande att det var det obstinata feltänket att ge sig in i premiumklassen till vilket pris som helst som var felet från första början, både från Saab och GM.

För en ekonom brukar svar vara självklara. Enligt en strikt ekonomiskt synvinkel skulle inte ens försvarskoncernen Saab ha något existensberättigande och Ericssons satsning på mobiltelefoner skulle de gett fan i.
Citera
2011-12-21, 18:31
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
Idiot. Det är välkänd fakta kring dealen. Jag har därtill tagit upp det innan. Kineserna fick ingen äganderätt och heller inte rätt till några licenser. Det som ingick var ett framtida samarbete kring nya modeller, som inte skulle ha GM teknik.

Vem är dum?
Oj, med den dealen så ska du och jag göra affärer, du får köpa ingenting av mig för 1000kr/andel så kommer du i framtiden få samarbeta med mig...
Citera
2011-12-21, 19:09
Medlem
eduaxels avatar
Kan någon förklara för mig hur vuxna människor i medelåldern står o grinar i tv om att dem inte har några pengar eftersom de inte fått en lön? Har folk inga besparingar, what so ever? Har man barn så ska man för fan kunna klara sig minst ett par månader iaf? Helst ett år!
Citera
2011-12-21, 19:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Kan någon förklara för mig hur vuxna människor i medelåldern står o grinar i tv om att dem inte har några pengar eftersom de inte fått en lön? Har folk inga besparingar, what so ever? Har man barn så ska man för fan kunna klara sig minst ett par månader iaf? Helst ett år!

Jag tror många förbrukade sina besparingar när de fick täcka upp de tidigare uteblivna löneutbetalningarna. De smarta insåg nog snabbt att det skulle bli återkommade och slutade eller la upp en buffert för nästa månad.

Någon som vet något skvaller om det blir en utredning mot Muller för oegentligheterna med styrelsens ersättning under rekonstruktionen?
Citera
2011-12-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Du behöver inte hålla med, jag kan förklara ändå, jag tillhör det här forumets mest idiotförklarade medlem just nu, så det kanske till och med är dumt att hålla med.
ok, jag brukar inte vara långt efter
Citat:
Om du jobbar på ICA, och jag jobbar på Gina Tricot, så när jag får min lön, så köper jag mat, det blir din lön, och när du får din lön så köper du kläder, det blir min lön (självklart väldigt förenklat)
Ju mindre jag betalar för min mat, desto mindre får du i lön, och desto mindre kan du köpa kläder för.
ja, olika sektorer jobbar olika "dyrt". Inget nytt.

Citat:
Vi har ju inga lönesänkningar i Sveige, istället leder detta till avsked, när man säger att SAAB inte fungerar, så fungerar det ju inte till dom avkastningskrav som ställs, på 15-30%, dom som har den typen av krav, t.ex. EQT, Bure, Altor, dom tar ju ut pengarna innan dom finns, så när någon gör en vinst på Carema t.ex. på 600Miljoner, så är det ju inte pengar som tas ur (den rörelsedrivande) verksamheten,
Nja, det brukar finnas folk som vill driva företag med en mycket låg avkastning. Det drivs tom mycket stora företag som netto ständigt går back. Detta eftersom det finns för mycket pengar och ingenstans att stoppa dem.
Citat:
EQT, Bure, Altor skapar ett lån, som någon annan får betala för, sen utövar dom inflytande som säkerställer att dom får dessa pengar ut ur verksamheten, under en 5års-period, då säljer man verksamheten, till någon annan som kan driva den på samma sätt, så vi har ju bara sett början på den här typen av problem.
Jo det är lite så finans jobbar.
Citat:
Vid varje givet ögonblick finns det ju en given mängd pengar, och en given mängd lån, om vi säger att detta är 100kr, och räntan på det är 7%, så finns det ju ingen möjlighet att betala detta med den 100lappen, då måste man ta ett nytt lån, då lånar man 107 kr, för att betala ett lån på 100kr, men räntan på det nya lånet är också 7%, och man måste låna 114...ja, du fattar.

Många säger detta. Men jag är mer osäker. Jag kommer att förklara detta i den PDF som jag håller på och skapar. Men lite enkelt. Det finns pengar, lån och skuggpengar. Tanken är att den som lånar ska jobba till den som äger kapitalbasen. Dvs om du har en lånare och en låntagare. Så transfereras pengar genom ränta från a till b samt ursp. lånet. Men tanken är att när lånet är noll. Så man tillbaka där man började. Det finns varken mer eller mindre med pengar. Men låntagaren har fått jobba för räntan till A.
Citat:
Sen är den vanliga invändningen att vi då köper något annat för pengarna, och det är såklart sant, men bara delvis. Som någon annan också just påpekade, det har inte hänt så himla mycket i bilbranschen på 10-15 år, det har inte hänt så himla mycket överhuvudtaget utvecklingsmässigt, utan internet, "platt-tv" och smarta mobiler, så hade vi varit "här" för längesen (och det är ju egentligen inte så mycket utveckling, utan mer masslanseringar av befintliga tekniker, och det finns inget i "pipen" som kan driva ekonomin, utan det får alltid heta "något annat")
Korrekt. det beror på att utvecklingen saktar in och håller på att stanna av.
Citat:
Enkelt uttryckt, så kan man säga, att om du tjänar 1000kr om dagen, och gör av med 500kr om dagen, så har du ju fått mer än du har givit, det är ett parasiterande, och leder oundvikligen till att "nästa" gång du ska ha lön, så finns det bara 500kr.
korrekt, det kallas "hording" på ekon. språk och är orsaken till krisen.
Citat:
Man brukar också säga, som någon här gör "tror du att investerade pengar "står still"..." och det finns ju inget statiskt svar på det, det beror såklart på, en del av dom är säkert återinvesterade, vilket som sagt antyder att man vill ha mer tillbaka än vad man har gett, vilket är en del av problemet.
svaret på dennes fråga är : A) Det investeras inte mycket alls nu och B) investeringar betalar sig allt sämre. Ja det är nog tom så att de går netto i förlust.
Detta är också en del av problemet. Och bidrag till krisen.

Citat:
Man kan säga att vi har skapat 2 separata ekonomiska system, om det fanns en jämvikt mellan dessa vore det inget problem, men så är det tillnärmelsevis inte, och vi ser en kapitalförskjutning från vanliga människor, till...ovanliga människor nej men till makthavare, institutioner, som ser pengarna som ett egenvärde, och är ointresserade av ett fungerande ekonomiskt system, dom kan driva ekonomin med krig och förstörelse om det är så (som vi som sagt ser i USA nu, där man (bankerna) mäter ut hus, vräker människor, och sen river husen...nästa "politiska" steg är såklart nya lån för att bygga upp husen igen, för människor måste ha någonstans att bo, vilket vi också ser)
Ja, det finns två system. Realekonomi. Det är industrin som tillverkar saker och pp som förbrukar. Och den ekonomiska "industrin". De har misslyckats så fatalt att det har slagit ut real-ekonomin.
Citat:
Du menar hur ekonomin inte fungerar?
Det finns ju egentligen inget svar på det, varken du eller jag kan säga vad någon enskild gör med sina pengar, så vad jag än säger, så kan du hitta exempel på när det inte stämmer. Men 1 följdfråga, det finns idag mer pengar än någonsin tidigare, ändå har vi en ekonomisk kris, vi klarade att driva välfärden bättre, sjukvården bättre, skolan bättre, med mindre pengar, hur kommer det sig?
Jo det beror på att vi betalar mycket mindre till sjukvården nu är tex -85. Ändå så är behovet större.
Citat:
Ett aktuellt exempel är dom nya ökade kapitalkraven på bankerna. Vi ser nu hur det fungerar. Lösningen på människors ekonomiska problem är alltså att dom ska betala mer, för att bankerna ska få/ha mer, DOM pengarna kan/får inte bankerna inte göra av med, det går emot dom ökade kapitalkraven.
Det blir alltså en politiskt bestämd kapitalförskjutning från vanliga människor (som betalar bankernas löner/vinster med sina lån, och när reporäntan sänks, och räntorna inte sänks på motsvarande nivå till kunden, så får det den effekten, det borde om inte annat göra ont i själen på alla marknadsliberaler)
Nya Kapitalkraven gör noll och intet. Helt verkningslösa. Som ett sockerpiller.
Citat:
Ett annat exempel är just Carema, EQT, Bure, Altor, m.fl, dom pengarna som dom för över till bolag i Antigua, Guernsey, osv, dom försvinner ju ut ur Sverige på alla sätt, det är skattepengar som försvinner, helt enkelt. Det är "landsplundring" på samma sätt som SAAB är en bolagsplundring.
japp, men det är ju så "bra" med globalisering

Citat:
Jag vill påstå att det köpar-konsortium som Rolf Åbjörnsson säger sig representera är en "bluff".
Om man ska dra en historisk parallell så försökte Christen Ager-Hansen, med benäget bistånd från Göteborgs näringsliv, köpa konkursboet efter FlyMe för 5-25Miljoner, just genom olika "konsortium".

Rent skattemässigt så skulle ju Ingvar Kamprad t.ex. (eller Altor, Bure, EQT, Nordic Capital, osv.) kunna köpa SAAB som ett skatteupplägg, men det förändrar inget i sak, vi kommer aldrig tillverka några mer bilar i Trollhättan, eftersom vi inte kan konkurrera lönemässigt med låglöneländer.
Vi kan absolut konkurrera. Orkar inte förklara just nu. Men det har med hur handel fungerar. Det är inga problem alls att vi har högre löner här.
Citera
2011-12-21, 19:42
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
För att man vill stödja sitt eget sjunkande skepp och köper en ny Saab var 3:e år och på det ska man ha en nyrenoverad/nybyggd villa & ny TV samt senaste modeller av datorer & telefoner till hela familjen, t.o.m hunden behöver en egen surfplatta.

Köphysteri och total brist på ekonomiskt tänkande är inget ovanligt i detta landet.
Citera
2011-12-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autocrats
Jag känner att det inte är lönt att ha en diskussion kring detta. Vi kommer ingenstans. PS: är rätt pris att betala hundratals miljoner utan att få rätt till något? Det var kineserna nämligen villiga att göra. MVH
Haha, tror du det rör Kineserna i ryggen? Nej de är bara glada att de har hitta något att spendera pengar på. För om inte så stannar deras ekonomi. När du har fattat varför Kina köper alla amerikanska lån. Kan du återkomma. Så kan vi ta det från där.
Citera
2011-12-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Redan där var Saab illa ute. Var en som motarbetade utvecklingen med sin övertygelse om att två taktaren var Guds gåva till folket.

Ja en modern bil med en tvåtaktare i motorutrymmet hade onekligen blivit en försäljningssuccé...
Citera
2011-12-21, 20:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
En mycket bra avhandling.

En av dom bästa analyser jag har läst om Saab. Jag kan bara instämma i allt som står där.
Citera
2011-12-21, 20:30
Medlem
Skidaddles avatar
Ett litet inpass till Ådärkomdenja:

Rapportens slutsats är att det inte bara är teknikermaffian i Trollhättans fel att Saab gick under, utan också GM:s fel, som inte visste vad dom hade, och inte under tjugo års tid kunde integrera Saab i sin egen företagsstruktur.

Jag säger det igen, läs den här rapporten, den är fullkomligt lysande. Klarare analys över Saabsituationen går inte att hitta någonstans just nu.

http://di.se/Databas/2011/12/21/whok...automobile.pdf
Citera
2011-12-21, 20:54
Medlem
Autocratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Oj, med den dealen så ska du och jag göra affärer, du får köpa ingenting av mig för 1000kr/andel så kommer du i framtiden få samarbeta med mig...

Ja så var det utformat, just för att man skulle kunna få GM:s godkännande. So what att du inte tycker det är rimligt, struntar jag faktiskt totalt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in