2011-12-19, 19:42
Medlem
singularitets avatar
Den enda räddningen för Trollhättan nu är väl att följa andra städers exempel där industrier lagt ner. Nämligen att slänga in några hundra analfabetiska somalier och hoppas på det bästa. Annie Lööf propagerar ju flitigt för den taktiken.

"Skämt" åsido RIP SAAB
Citera
2011-12-19, 20:03
Medlem
32 tusen SAABar byggdes 2010 hur många i år?
Måste finnas pengar att tjäna på att hitta reservdelar till dessa bilar.
Citera
2011-12-19, 20:11
Moderator
Gromguttens avatar
Infogade en Saabvalp i storflocken.

/Mod
Citera
2011-12-19, 20:20
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Idag börjar deras liv att ompekas i sunda riktningar. Historien visar att konkurser är den särklassigt bästa lösningen för nödvändiga förändringar, när loppet är kört, det finns ingen livskraft kvar. Ditt babbel om att 'marknaden' inte fungerar, det är 'hög arbetslöshet" i Värsta Götalands län, vart skall 'stackars Saab-arbetare' ta vägen, etc, vad menar du egentligen? Skall Sverige införa planekonomi, där alla garanteras arbete som i forna Sovjetunionen och DDR, och meningslösa och totalt olönsamma företag tuffar på, innebärande att man solidariskt fördelar fattigdom?

Gäller även det de banker som fick miljardstöd "från" oss skattebetalare för att skydda dem från deras dumdristiga investeringar som enbart garanterade styrelsen högre bonusar?

Din förståelse för ekonomisk nationell säkerhet är undermålig.
Senast redigerad av Varangian 2011-12-19 kl. 20:26.
Citera
2011-12-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlybears
Lilla stackaren.. Hoppas du kan sova nu på nätterna utan tjatet.

Så vad är ditt förslag.. sluta lägga pengar på invandrare och subventionera ett företag som inte lyckas hålla uppe sig själv?
Citera
2011-12-19, 20:50
Medlem
SFC1977s avatar

Jag har haft SAAB900 sen jag tog körkortet.
Tycker att SAAB900 är den coolaste och finaste bilen som finns.
Tack för julklappen Ma aaud !
Nu blir det dyrare att hitta reservdelar.
Citera
2011-12-19, 20:52
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977

Jag har haft SAAB900 sen jag tog körkortet.
Tycker att SAAB900 är den coolaste och finaste bilen som finns.
Tack för julklappen Ma aaud !
Nu blir det dyrare att hitta reservdelar.

Maud?
Mycket kan man anklaga henne för, men SAAB-affären har hon hanterat ypperligt.
Vad i helvete förespråkar du? Att staten skulle överta en dödsdömd fabrik?
Citera
2011-12-19, 21:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Att staten skulle överta en dödsdömd fabrik?

Ja. Dödsdömd är ju en extremåsikt. Det fanns villiga köpare men GM ville inte riskera att en del av deras teknologi föll i kinesiska händer.

Jag hävdar fortfarande att staten kunde köpt aktiemajoriteten och börjat med storskalig elbilsproduktion vilket ligger i linje med framtiden. Det hade varit en god affär långsiktigt.
Citera
2011-12-19, 21:03
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Maud?

Tja... vi sitter ju med liket SAS sen flera år. Tydligen är strategin den att pengar ska pumpas in tills det är intressant för marknaden!

Victor kan knappast kallas för en duktig ekonom eller en klarsynt planerare men jag har aldrig sett någon som kan pulla upp egona hos international businessmen i brygga som han, helt makalös kille... jag vill ha med honom som talesperson när jag träffar tanterna på apförmedlingen!
Citera
2011-12-19, 21:06
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Maud?
Ja, varför inte?
Hur mycket har vi skattebetalare betalat bankerna som har gått till chefernas bonusar?
Ett par hundra miljoner säkert!

Lider verkligen med alla i Trollhättan. Något har verkligen gått snett här för företaget kunde ha räddats, men istället lämnades den till vargarna.
Citera
2011-12-19, 21:18
Medlem
vad tjänade man på "golvet" på Saab?
Citera
2011-12-19, 21:22
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Ja, varför inte?
Hur mycket har vi skattebetalare betalat bankerna som har gått till chefernas bonusar?
Ett par hundra miljoner säkert!

Lider verkligen med alla i Trollhättan. Något har verkligen gått snett här för företaget kunde ha räddats, men istället lämnades den till vargarna.
Skulle 2 fel göra 1 rätt?
Jag förstår inte den tankegången riktigt, Saab har varit dött sedan LÅNG tid, långt innan GM kom med i bilden

Vid vilken gräns har du tänkt dig att staten ska gå in och köpa dödsdömda företag?
Ska det göras med enskilda bolag som nischat sig med att sälja plastpåsar för hundgodis?
Kanske lika bra att låta staten ta över alla bolag med en gång, planekonomi är framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in