Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-12-15, 21:28
Medlem
Om enda sättet att leva vidare för en är på andras bekostnad, och nu menar jag på en större skala, borde man då ta självmord? Och skulle samhället uppmuntra en till att ta självmord, själv ha ihäl en, elker motivera en att leva vidare i ett sådant läge?

Låt oss som exmpels ta, hur många borde behöva leva ett uselt liv för att rädda livet på en annan?
Citera
2009-12-15, 21:33
Medlem
Von.Larssons avatar
Förstår inte riktigt texten. Men om de personerna stör sej så mycket på den nämde så är det väl dom som får ta sina liv!
Citera
2009-12-15, 21:38
Medlem
Tja, det ligger i filosofi så det kan lätt bli svårt att tolkas, men jag tyckte jag förklarde det väl. Vad är vikigast, att alla lever dåligt eller att en dör och resten lever lyckliga?

Sen kan man diskutera variationer av detta.
Citera
2009-12-15, 21:44
Medlem
Awesomes avatar
Lite luddig trådstart, men förstår tanken.
T.ex om man är en såndär invandrare, man vet att alla hatar en, man vet att man lever på ett främmande lands välfärd, man vet att man är en enorm påfrestning för ens omgivning.
Citera
2009-12-15, 21:52
Medlem
Capys avatar
Varför? Det låter bara dumt tycker jag.
Citera
2009-12-15, 21:59
Bannlyst
En kompis som tog livet av sig nämnde att han inte kunde leva med oron som hans leverne orsakade hans Mamma, och det kan jag väl förstå till viss del. Men skulle inte säga att det är tillräckligt bra anledning för att ta sitt liv.
Citera
2009-12-15, 22:18
Medlem
Snyggs avatar
Jag tror inte att det enda sättet för dig(?) att leva vidare är på andras bekostnad, utan bara ett av sätten. Nyttig för samhället är man alltid på något annat sätt, det är jag säker på, så varför ta livet av sig bara för att man har brister?
Citera
2009-12-15, 22:28
Bannlyst
Välfärdsstaten

Givetvis ska ingen begå självmord enligt de premisser som trådskaparen förespråkade. Vi lever i ett välfärdsamhälle där alla har rätt till ett värdigt liv.
Alla är lika mycket värda. En dement är lika mycket värd som Kungen eller statsministern, det är i alla fall min utgångspunkt.
Citera
2009-12-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Jag tror inte att det enda sättet för dig(?) att leva vidare är på andras bekostnad, utan bara ett av sätten. Nyttig för samhället är man alltid på något annat sätt, det är jag säker på, så varför ta livet av sig bara för att man har brister?

Jag pratade inte om mig själv, inte ännu.

Frågeställningen var dock baserad på själva frågan i sig och inte det runt om, spelar det någon roll om den som överlever är till nytta eller inte när alla andra som offrar sin möjlighet att göra nytta för hans överlevnad istället inte gör nytta?
Citera
2009-12-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Givetvis ska ingen begå självmord enligt de premisser som trådskaparen förespråkade. Vi lever i ett välfärdsamhälle där alla har rätt till ett värdigt liv.
Alla är lika mycket värda. En dement är lika mycket värd som Kungen eller statsministern, det är i alla fall min utgångspunkt.

Visst är alla värda att leva, men är det värt att beröva några det som gör deras liv bra för att en annan ska överleva?
Citera
2009-12-15, 22:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Splicer.A
Om enda sättet att leva vidare för en är på andras bekostnad, och nu menar jag på en större skala, borde man då ta självmord? Och skulle samhället uppmuntra en till att ta självmord, själv ha ihäl en, elker motivera en att leva vidare i ett sådant läge?

Låt oss som exmpels ta, hur många borde behöva leva ett uselt liv för att rädda livet på en annan?

Låt mig gissa att denna frågeställning står i relation med dina andra trådar där du säger dig vara pedofil?

Svaret är iaf; nej.

Vi lever alla på någon annans bekostnad.

Det är livets grundläggande lag; äta eller ätas.

Sedan kan detta modereras socialt etc. men grundläggande faktum kvarstår.

Learn to like it.
Citera
2009-12-15, 23:03
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Splicer.A
Jag pratade inte om mig själv, inte ännu.

Frågeställningen var dock baserad på själva frågan i sig och inte det runt om, spelar det någon roll om den som överlever är till nytta eller inte när alla andra som offrar sin möjlighet att göra nytta för hans överlevnad istället inte gör nytta?

Din frågeställning tycker jag i allra högsta grad verkar vara baserad på "det runt om".

Det spelar alltid roll ifall dina positiva sidor lever vidare eller inte, så det där med att andra skulle offra något kan jag inte förstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in