Citat:
Ursprungligen postat av super_freak
Undrar om någon har nån erfarenhet av hur banker ser på att man lånar med huset som säkerhet för att lösa andra skulder?
Vi har väl alla sett att det kan funka i lyxfällan men hur är det i verkliga livet?
Jag har blivit rejält blåst av en tidigare anställd och sitter nu med ganska saftiga avbetalningar varje månad.
Vad som skulle behövas är att låna 200000:- vårt hus är idag värderat till ca 1.2 miljoner och vi har lån på 800000:-
Det är ju inte så troligt att det går ändå eftersom min sambo är arbetslös, jag har en inkomst på ca 33'-35 före skatt.
Tanken är naturligtvis att komma ner lite i ränta och även i amortering för att få lite tid att ordna upp saker och ting.
I nuläget måste jag betala ca 6000:- varje månad utöver de vanliga utgifterna.
Jag tror att det inte är omöjligt att du får beviljat, men man ska ha klart för sig att bankerna ogärna vill att man "lånar upp på huset" för andra typer av aktiviteter än att återinvestera dem i bostaden.
Varför då? Jo därför att det blir svårare för den enskilda att avgöra hur mycket skulder man egentligen har. Dessutom ökar din sårbarhet för räntehöjningar plus att (lite beroende på var ditt hus är beläget) bostadsmarknaden och priserna kan gå ner kraftigt. Med tanke på att ditt hus var värt runt 1,2 miljoner idag, gissar jag att det inte står runt någon storstad.