2016-02-15, 20:07
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Fick The Rescue i present igår. Någon som läst den och har något att säga om den? Verkar inte vara något av Conrads mer omtalade verk efter vad jag kan läsa på nätet.

Har inte läst den, men blev lite sugen nu. Den handlar tydligen om en sval mondän överklassdam, vars medmänsklighet vaknar till liv i kontakten med en "okonventionell" smugglarkapten.
Det var en roman Conrad hade stora besvär med. Han påbörjade den 39 år gammal, körde fast någonstans i mitten, och fullbordade den först vid 61 års ålder.
Detta läste jag hos Frans G Bengtsson som älskade Conrad och som har skrivit två underhållande essäer om honom i Litteratörer och militärer. Rekommenderas.
Senast redigerad av Slottsherre 2016-02-15 kl. 20:41.
Citera
2016-02-24, 20:23
Medlem
jazznegers avatar
Är det någon som öht förstår Mörkrets hjärta? Flummig skitbok om ni frågar mig.

Det intressanta är att den i vår tid har blivit populär pga att den ansetts vara antirasistisk samtidigt som den av andra har setts som ett djupt rasistiskt verk! Motsägelsefullt mottagande? Pk-människor slutar aldrig att förvåna mig.
Citera
2016-02-24, 20:53
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzneger
Är det någon som öht förstår Mörkrets hjärta? Flummig skitbok om ni frågar mig.

Det intressanta är att den i vår tid har blivit populär pga att den ansetts vara antirasistisk samtidigt som den av andra har setts som ett djupt rasistiskt verk! Motsägelsefullt mottagande? Pk-människor slutar aldrig att förvåna mig.

Nej, Mörkrets Hjärta är nog inget för den som vill ha böcker med enkla och entydiga budskap
Citera
2016-02-24, 22:22
Medlem
jazznegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nej, Mörkrets Hjärta är nog inget för den som vill ha böcker med enkla och entydiga budskap

"entydiga budskap" är bättre än inga budskap alls eller budskap som dränks i fjantig prosa som bara är till för att visa författarens "intelligens" (eller vad man nu ska kalla det). Finns nog få författare, i synnerhet skönlitterära sådana, som skriver så krystat som Conrad.

Bara det faktum att Mörkrets hjärta både ses som ett rasistiskt verk och som ett antirasistiskt verk av kultureliten visar på hur otydlig Conrad var. Det är liksom inte komplexiteten som gör att hans verk har kunnat tolkats så olika utan det är just flummigheten som döljer hans förmåga att skapa en bra och gripande berättelse.
Citera
2020-12-15, 14:36
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Den är mycket mycket läsvärd, ett mästerverk. LÄS DEN!
Tycker du om den så skall du sedan läsa
Almayers dårskap
Lord Jim
Negern på Narcissus
Nostromo.
När du har läst dem, skall du läsa ALLA hans övriga romaner och noveller. Joseph Conrad var en mästare på att skriva.

1+.

Författarnas författare, otroligt hög standard på allt han skriver och inget verkar liksom bli förlegat. Hans språk har inte blivit cringe eller torfligt som så mycket annat trots tidens tand. Mitt enda livsmål här i livet är att läsa alla hans böcker.
Citera
2020-12-15, 15:08
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre

Någon föregångare för "agendesättande" journalistik var han inte, det har du rätt i!
Citera
2020-12-15, 19:05
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Någon föregångare för "agendesättande" journalistik var han inte, det har du rätt i!

Nja - både ja och nej. Tolkar (en av mina favoriter, läser den typ vart femte år) den som "politisk/agenda-litteratur" emedan Kung L;s skräckvälde framträder så tydligt, ibland övertydligt, och att det tillslut - för att upprätthålla den västerländska civilisationsmyten - måste slå tillbaka mot vildarna; Kurtz´"exterminate all the brutes".

Vill passa på att slå ett slag för hans novell (som är lika bra) En civilisationens utpost - ett slags förstudie till Mörkrets hjärta.
Citera
2020-12-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vill passa på att slå ett slag för hans novell (som är lika bra) En civilisationens utpost - ett slags förstudie till Mörkrets hjärta.

Håller med. Det här är utmärkt mellandagsläsning om man gillar Conrad - föredrar faktiskt denna novell framför Mörkrets Hjärta.
Citera
2020-12-25, 14:48
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tess101
Håller med. Det här är utmärkt mellandagsläsning om man gillar Conrad - föredrar faktiskt denna novell framför Mörkrets Hjärta.

Yep - just den här känslan av utsatthet i djungeln plus att de inte ka lita på varandra. eller omgivningen... Ditt nick signalerar det täcka könet; ska vi ha högläsning för varandra...
Citera
2026-06-25, 14:21
Medlem
Måste veta ifall jag ska fortsätta med Conrad. Är inne på hans första roman nu, och undrar ifall han blir bättre längre fram på personbeskrivningar och varför han skriver om så frigjorda flickor? Det blir pinsamt dåligt.

Försöker leta i hans släkt och ser över hans mors beteende och även hans fru som skrev boken Joseph Conrad as i knew him. Ska genast ta mig en titt i den boken.

Är dessa två damer undergivna eller var de lika amazon-likt knepiga som de som Conrad beskriver så dåligt? De verkar väl vara hemmafruar åtminstone något sånär?

Har endast läst Mörkrets hjärta i ungdomen och den boken fick jag ingen ordning på.
Citera
2026-06-25, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Måste veta ifall jag ska fortsätta med Conrad. Är inne på hans första roman nu, och undrar ifall han blir bättre längre fram på personbeskrivningar och varför han skriver om så frigjorda flickor? Det blir pinsamt dåligt.

Försöker leta i hans släkt och ser över hans mors beteende och även hans fru som skrev boken Joseph Conrad as i knew him. Ska genast ta mig en titt i den boken.

Är dessa två damer undergivna eller var de lika amazon-likt knepiga som de som Conrad beskriver så dåligt? De verkar väl vara hemmafruar åtminstone något sånär?

Har endast läst Mörkrets hjärta i ungdomen och den boken fick jag ingen ordning på.

As Conrad's earliest novel, Almayer's Folly is often seen by critics as inferior to the author's later work because of its repetitive and at times awkward language.
Citera
2026-07-11, 23:00
Medlem
Nog är den läsvärd, men det var "Lord Jim" som verkligen gjorde att jag föll för Conrad. Den är i högsta grad gripande.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in