2014-07-24, 11:54
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Är inte det en sån där version som är omskriven med ett enklare språk för människor med läshandikapp?

Många svenska böcker återberättas på så vis, bl a av Johan Werkmäster.
Det är mycket möjligt, själv har jag ingen aning.

Jävla märkligt isf att den är mer tillgängligt än originalversionen.

Skulle vara kul ifall någon som läst boken på engelska kunde skriva i tråden och berätta vilken version som är att föredra. Är originalet skriven på något obegripligt gammalspråk eller är den att föredra?
Senast redigerad av Holisistic 2014-07-24 kl. 11:56.
Citera
2014-07-24, 14:09
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic

Skulle vara kul ifall någon som läst boken på engelska kunde skriva i tråden och berätta vilken version som är att föredra. Är originalet skriven på något obegripligt gammalspråk eller är den att föredra?
Modernista-utgåvan är inte förkortad, Mörkrets hjärta kvalar i de flesta utgåvor in runt hundra sidor; Lindelöws-pocketen som länkades innehåller däremot tydligen en längre bakgrundsartikel om det koloniala Kongo, författad av Gunnar Fredriksson.

EDIT: Det fanns visst ytterligare lite te:
Citat:
Som extramaterial finns också en essä och brev skrivna av Joseph Conrad då han själv var sjökapten i Kongo.
Senast redigerad av BradDourif 2014-07-24 kl. 14:15.
Citera
2014-07-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic

Jag har läst den både på engelska och på svenska. Den svenska översättningen, som jag inte hittar nu, var inget vidare, jag fick lite Ranelid-vibbar, inte bra alltså. Orginalets engelska skulle jag säga är ganska modern, "bold" liksom, men jag fick slå upp ord då och då.
Citera
2014-07-24, 23:45
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synkroniserad
Jag har läst den både på engelska och på svenska. Den svenska översättningen, som jag inte hittar nu, var inget vidare, jag fick lite Ranelid-vibbar, inte bra alltså. Orginalets engelska skulle jag säga är ganska modern, "bold" liksom, men jag fick slå upp ord då och då.
Har precis börjar läsa den engelska versionen, hittade en som inte var "retold by" utan verkar vara original.

Välskrivet, dock som du säger med svåra ord.
Citera
2014-07-28, 20:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Modernista-utgåvan är inte förkortad, Mörkrets hjärta kvalar i de flesta utgåvor in runt hundra sidor; Lindelöws-pocketen som länkades innehåller däremot tydligen en längre bakgrundsartikel om det koloniala Kongo, författad av Gunnar Fredriksson.

EDIT: Det fanns visst ytterligare lite te:

Mkt bra skrivet av GF imho. För den som gillar Mörkrets hjärta kan jag rekommendera Conrads novell En civilisationens utpost, en slags förstudie t den förstnämnda.
Citera
2015-05-26, 14:45
Medlem
kundvagnetts avatar
Uräkta Bump, men tänkte köpa boken.
Nån som vet vilken översättning som är bäst?
De flesta är med Margaretha Odelberg men finns också en version med Einar Heckscher
Står lite mellan
http://cdon.se/b%C3%B6cker/conrad%2c_joseph/m%C3%B6rkrets_hj%C3%A4rta-23571590
http://cdon.se/b%C3%B6cker/conrad%2c_joseph/m%C3%B6rkrets_hj%C3%A4rta-883598
http://www.bokus.com/bok/9789174992977/morkrets-hjarta/
Citera
2015-05-27, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnett
Uräkta Bump, men tänkte köpa boken.
Nån som vet vilken översättning som är bäst?
De flesta är med Margaretha Odelberg men finns också en version med Einar Heckscher
Står lite mellan
http://cdon.se/b%C3%B6cker/conrad%2c_joseph/m%C3%B6rkrets_hj%C3%A4rta-23571590
http://cdon.se/b%C3%B6cker/conrad%2c_joseph/m%C3%B6rkrets_hj%C3%A4rta-883598
http://www.bokus.com/bok/9789174992977/morkrets-hjarta/

Jag har bara läst boken i Hecksers översättning, och vad jag kommer ihåg så fanns det inget i den som störde mig på något sätt. Dessutom innehåller den boken Conrads "Pionjärerna", en kortnovell som är en slags variation på Mörkrets Hjärtas tema (eller den inbundna versionen gör åtminstone det; jag vet inte om den ingår i pocketupplagan).
Citera
2015-05-27, 12:22
Medlem
kundvagnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Jag har bara läst boken i Hecksers översättning, och vad jag kommer ihåg så fanns det inget i den som störde mig på något sätt. Dessutom innehåller den boken Conrads "Pionjärerna", en kortnovell som är en slags variation på Mörkrets Hjärtas tema (eller den inbundna versionen gör åtminstone det; jag vet inte om den ingår i pocketupplagan).

Såg att det fanns en pionjärerna version. Är den sammanslagen/förlängd version av mörkrets hjärta eller är det 2 skillda noveller i samma bok?

Skulle gärna fåtag på den inbundna, men både på bokus och adlibris var den slut. Den enda med hecksers som översättare finns i pocket.
Citera
2015-05-27, 12:46
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnett
Såg att det fanns en pionjärerna version. Är den sammanslagen/förlängd version av mörkrets hjärta eller är det 2 skillda noveller i samma bok?

Skulle gärna fåtag på den inbundna, men både på bokus och adlibris var den slut. Den enda med hecksers som översättare finns i pocket.

Det är två skilda berättelser - och Pionjärerna ingår även i pocketutgåvan.
Citera
2015-05-27, 13:02
Medlem
kundvagnetts avatar
Läste i tråden att vissa verkar ha problem att sätta sig in i boken. Oroar mig att Odelbergs översättning ska vara sämre. Heckers översätning går ju bara att hitta i pocket.
Citera
2015-06-25, 17:51
Medlem
Tänkte läsa Nostromo men eftersom Engelskan varit så pass svår att det varit nästan omöjligt för mig att hänga med när jag läst Mörkrets Hjärta och The Nigger of the Narcissus tänkte jag testa att läsa den svenska översättningen av Sten Söderberg. Någon som har en uppfattning om huruvida det är en bra översättning.

Conrad är ju extremt poetisk när han skriver vilket gör det läsvärt även om jag missar stora delar av sammanhanget. Vet inte hur pass bra det går att översätta...
Citera
2016-02-08, 06:34
Medlem
Germanofils avatar
Fick The Rescue i present igår. Någon som läst den och har något att säga om den? Verkar inte vara något av Conrads mer omtalade verk efter vad jag kan läsa på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in