2005-09-12, 12:19
Medlem
Kan bara instämma med föregående, bortsett från påståendet att det skulle vara en bra idé att kombinera läsningen med Lindqvists väldigt tendentiösa Utrota varenda jävel. Förvisso kan det vara intressant att jämföra Lindqvists syn på Conrad som kritiker av kolonialismen med Chinua Achebes anklagelser mot densamme för att vara rasist, men det är väl lite överkurs.
Citera
2005-09-14, 07:23
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Mörkrets hjärta borde vara tvångsläsning för alla andefattiga underhållningsförfattare, som tror att det måste hända något på varje sida för att spänningen ska upprätthållas.
I sanning.
Det är en väldigt trevlig bok.
Citera
2005-09-14, 09:27
Medlem
väldigt trevlig. var ett tag sedan jag läste den, kanske dax att läsa den igen ?
Citera
2005-09-14, 12:14
Medlem
utters avatar
Ja, läs mörkrets hjärta, den är fantatikt bra. Jag har läst om den 4- 5 gånger. Läs även Kung leopolds vålnad av Adam Hochschild om kolonisationen av Kongo.
Citera
2005-09-14, 20:15
Medlem
skumrasks avatar
Mörkrets hjärta är av den västerländska litteraturens centrala verk. Trots att den är relativt tunn omfattar den en djup kritik av kolonialismens innersta väsen, med rottrådar in till den mänskliga naturens djupast liggande malmådror...

äh, du undrade om den var bra? Ja, den är jättebra!

Kommer ihåg när jag som inte så lite kvasiintellektuell gymnasist hade förberett mig för ett långt och initierat föredrag där jag gick igenom element som plantering, namnsymbolik etc då rasten plötligt närmade sig, och lärarinnan föreslog att "kunde jag inte bara lite lätt förklara hur det gick"?
Jag blev naturligtvis oerhört indignerad, och det slutade med att lärarinnan fick dra upp stenciler av mina "anteckningar" som delades ut till klassen.
Och det kom inte på provet...

Skämt åsido, den är mycket bra. Andra böcker inom segmentet (kolonialism, afrika etc) är:

V.S Naipul "A bend in the river" mfl.
Ryszard Kapuscinski: Ebenholts (mfl)
Sven Lindqvist: Utrota varenda jävel
Marc Ferro: kolonialismens svarta bok
Basil Davidson har utöver det givit ut en rad översiktsverk över afrikas historia varav många finns utgivna på svenska, tex Afrika i det 20:e seklet.
Citera
2005-09-14, 20:23
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabelmakaren
Boken är långsam men, enligt mig, bättre än filmen och då gillade jag filmen väldigt mycket. Definitivt värd att läsa.

Förstår inte vilken film ni prata om. Talar du om tv-filmen som gjordes i mitten på nittiotalet med john malkovich och tim roth i huvudroller? Den var väl inte särskilt lyckad?

Talar ni däremot om Coppolas film Apocalypse now, kan ju denna knappast påstås vara en adaption av Conrads bok, även om den användes som som "inspiration". Annars har de två inget som helst med varandra att göra.
Citera
2005-09-18, 22:55
Medlem
Apocalypse Now är väl ändå lite mer än bara "inspirerad" av Mörkrets hjärta? Bortsett från de olika miljöerna och tidsepokerna är det väldigt mycket som är lyft direkt från boken.
Citera
2005-09-20, 14:28
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Apocalypse Now är väl ändå lite mer än bara "inspirerad" av Mörkrets hjärta? Bortsett från de olika miljöerna och tidsepokerna är det väldigt mycket som är lyft direkt från boken.

Man kan inte säga att Apocalypse now är en filmatisering av Conrads roman. Att säga att filmen är bra, men att boken är bättre eller tvärtom blir helt missvisande.l
Citera
2005-10-15, 23:20
Medlem
Shuyins avatar
Jag har nu läst de första 20 sidorna, och tycker att språket är bra men det är lite svårt att komma in i boken. Kanske för att jag inte är en så erfaren läsare, men jag försöker för jag vill utveckla mitt språk och så. Lär öka tempot i läsandet rejält nu, så skriver nog en liten fin kommentar när jag är klar med boken.
Citera
2005-10-16, 14:04
Medlem
Citat:
Kan bara instämma med föregående, bortsett från påståendet att det skulle vara en bra idé att kombinera läsningen med Lindqvists väldigt tendentiösa Utrota varenda jävel. Förvisso kan det vara intressant att jämföra Lindqvists syn på Conrad som kritiker av kolonialismen med Chinua Achebes anklagelser mot densamme för att vara rasist, men det är väl lite överkurs.
Gjorde exakt det i min Litteratursociologi-kurs - mkt. intressant. När man efter att ha läst Conrad läste Achebes åsikter kände man att: Jo, det ligger ngt. i det han säger, men när man lagt den ifrån sig och fått lite distans kändes det inte längre så självklart med Conrads påstådda rasism. Intressant hursomhelst.
Citera
2005-10-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Gjorde exakt det i min Litteratursociologi-kurs

Bibliotekshögskolan i Borås?
Citera
2005-10-17, 16:46
Medlem
Citat: