Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-14, 23:43
  #13
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd4n
Vet inte om personalen gillar med men skänk hela presentbudgetten till stadsmissionen, är personalen human så blir dem nog stolta och får stärkt självkänsla + att du slipper slita så mycket.. (glömde alla hemlösa som får en riktig jul vilket kan vara ganska betydelsefullt för den som är ensam, fattig, missbrukare och psykiskt sjuk)
Jag kanske är inhuman, men jag skulle inte uppskatta att "min" julgåva gavs till någon annan! Kollektiva bestraffningar är dåligt, samma sak med kollektiva gåvor...
Citera
2009-12-16, 13:43
  #14
Medlem
Minerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NolaDarling
presentkort från action aid? de får själva välja vad de vill lägga pengarna på, tex en get till en fattig familj i afrika, en säker förlossning, en brunn lr liknande

Hade jag fått ett kort där jag fick välja vart mina pengar skulle gå till hade jag rivit sönder det direkt. Nu är jag visserligen ENORMT emot att föda tredje världen. Men det låter inte som en särskilt rolig julklapp imo.
Citera
2009-12-16, 13:51
  #15
Medlem
Squalos avatar
Men ge för fan inte bort pengarna. Då är det bättre att ge personalen 400 spänn i handen, då kan dom välja själva om dom vill köpa godis för pengarna eller ge dom till negrer med Aids i Afrika.
Citera
2009-12-16, 14:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men ge för fan inte bort pengarna. Då är det bättre att ge personalen 400 spänn i handen, då kan dom välja själva om dom vill köpa godis för pengarna eller ge dom till negrer med Aids i Afrika.

Eller ta pengarna själv, och ett eget handskrivet kort att jag skänkt till Barncancerfonden?

Skämt å sido så har jag kirrat det idag (ute i god tid som vanligt).

Har inte tänkt avslöja vad jag köpte - ännu i alla fall - eftersom det finns risk att jag är övervakad...

Tack för all inspiration!
Citera
2009-12-21, 23:14
  #17
Medlem
rosa_humlas avatar
http://www.gavokort.nu/

Fick vi på jobbet, trevlig present, och alla kan hitta något som faller dem i smaken. Lite sent kanske, men inför nästa år?
Citera
2013-12-04, 15:24
  #18
Medlem
knut_1s avatar
Gammal tråd men på något vis aktuell igen.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80003009.html

Saken är den att detta är min första jul som företagare (AB, momsbefriat) och jag vill ge mina anställda en julkapp. Vad jag förstår är taket 450kr för att det ska vara skattefritt medan den julklapp jag vill ge kostar 550 kr. Så ... jag köper för 550kr. Lägger in kvittot som verifikation. Och sen? Kontera 550kr som julgåva och ...? Vad göra med resterande/överskjutande 100kr?
Citera
2013-12-05, 18:14
  #19
Medlem
Turbotores avatar
Du ger dom en julbonus på lönen på resten alltså 100 plus soc och skatt typ en två hunka extra. Eller då bröt du leverantören av gåvan fakturera dig för 450 eller no deal. Eller bråka med denna och be han sälja dig nått annat till företaget till en spetsad summa
Citera
2013-12-05, 18:55
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Gammal tråd men på något vis aktuell igen.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80003009.html

Saken är den att detta är min första jul som företagare (AB, momsbefriat) och jag vill ge mina anställda en julkapp. Vad jag förstår är taket 450kr för att det ska vara skattefritt medan den julklapp jag vill ge kostar 550 kr. Så ... jag köper för 550kr. Lägger in kvittot som verifikation. Och sen? Kontera 550kr som julgåva och ...? Vad göra med resterande/överskjutande 100kr?


Som det står i länken som du själv la in så är gåvan skattepliktig från första kronan om värdet överstiger 450 kr. Det är då inte längre någon skattefri julgåva utan en förmån med ag-avgifter och löneskatt.

Citera
2013-12-06, 10:28
  #21
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungersven
Som det står i länken som du själv la in så är gåvan skattepliktig från första kronan om värdet överstiger 450 kr. Det är då inte längre någon skattefri julgåva utan en förmån med ag-avgifter och löneskatt.

Så jag adderar helt enkelt hundra kronor + skatt på nästa lön men betalar inte ut det? Hur gör jag när jag konterar kvittot på 550kr? Krediterar 550kr på bolagskontot och sedan debiterar 450kr som lämplig post för julgåva och 100kr som lön?
Citera
2013-12-06, 10:53
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men ge för fan inte bort pengarna. Då är det bättre att ge personalen 400 spänn i handen, då kan dom välja själva om dom vill köpa godis för pengarna eller ge dom till negrer med Aids i Afrika.

Eller inte, eftersom man inte kan ge personalen kontanter som en skattefri julgåva.
Citera
2013-12-06, 10:56
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Så jag adderar helt enkelt hundra kronor + skatt på nästa lön men betalar inte ut det? Hur gör jag när jag konterar kvittot på 550kr? Krediterar 550kr på bolagskontot och sedan debiterar 450kr som lämplig post för julgåva och 100kr som lön?

Nej, om du överskrider 450, inklusive moms, för en julgåva blir HELA beloppet skattepliktigt (=lön) och ska fårmånsbeskattas och belastas med arbetsgivaravgifter. I ditt fall blir 550:- lön.

Jag antar att 500:- är inklusive moms? Om inte blir 550:- PLUS moms det belopp som ska förmånsbeskattas.
Citera
2013-12-06, 19:34
  #24
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Nej, om du överskrider 450, inklusive moms, för en julgåva blir HELA beloppet skattepliktigt (=lön) och ska fårmånsbeskattas och belastas med arbetsgivaravgifter. I ditt fall blir 550:- lön.

Jag antar att 500:- är inklusive moms? Om inte blir 550:- PLUS moms det belopp som ska förmånsbeskattas.

Å katten, det förstod jag inte. Beloppet var 550kr inkl moms, men då är det ju bra fruktansvärt dumt att inte köpa något som kostar max 450kr istället. Nära jag gjorde ett nybörjarmisstag där. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback