• 2
  • 3
2009-12-21, 19:02
Medlem
Marlboromans avatar
Jag har inget socialt skyddsnät, om tex min sambo gör slut så hamnar jag på gatan! Är sjukskriven för depression, har inga föräldrar i livet etc! MEN man klarar sig fan alltid! Ge alldrig upp!
Citera
2009-12-21, 19:44
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Du tror inte folk hade skaffat arbete? Det är nämligen min teori, det är därför jag frågar användarna. Allmänna svar som "folk hade..." tycker jag inte hör till.

det finns länder som inte har skyddsnät, är arbetslösheten lägre i dessa länder?
Citera
2009-12-21, 20:49
Medlem
Minerals avatar
Vad skulle jag göra utan skyddsnät?

Inte en aning, antagligen exakt samma sak som jag gör nu. Nu har jag visserligen jobb. Skulle jag förlora det så har man ju egentligen bara 2 val. Fixa ett arbete, vilket som helst, sålänge det genererar cash, eller sitta i en kartong bakom containern på Ica och frysa.

Ännu skönare frågeställning vore väl hur Sverige hade sett ut om vi inte haft ett socialt skyddsnät?

Alla satans flummiga vänstersympatisörer hade varit tvungen att läsa en vettig utbildning istället för konst/musik/rövhålspilleri och kanske till slut hade blivit "vettiga" i den bemärkelse en sådan människa kan vara.

95% av alla araber hade väl flyttat vidare också.

Med tanke på den sista punkten är det inte helt omöjligt att kriminaliteten hade MINSKAT om vi avskaffat skyddsnätet...
Senast redigerad av Mineral 2009-12-21 kl. 20:52.
Citera
2009-12-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Ts vill ha ett svar som passar in i sin högervridna världsbild. Dessvärre är det inte mycket som passar in i sådana ideologier.

Jag har alltid haft fast arbete, men om jag blev arbetslös, ensam (varken partner, vänner eller släkt, som för vissa flyktingar t.ex) och helt utan skyddsnät, ja då skulle jag definitivt börja stjäla för att överleva. Vem skulle inte göra det (utöver de högervridna då förstås som skulle starta framgångsrika företag)?

Så om du fick sparken och inte fick a-kassa så skulle du "definitivt" börja sno från andra? Detta trots att du alltid haft jobb. Väx upp, förstå poängen i att spara och börja ta ansvar för ditt liv!! Det låter som att dina utgifter kontra inkomster behöver förbättras, och kom ihåg, utgifter kan alltid minskas. Bara för att grannen har en BMW så behöver inte du ha en.
Citera
2009-12-22, 13:17
Medlem
Jag tror jag skulle jobbat.
Citera
2009-12-22, 13:26
Medlem
Mulas avatar
I länder utan sociala skyddsnät a la Sverige så har i allmänhet familj och släkt en mycket större betydelse (tex Italien). Ända sedan det svenska "folkhemmet" började byggas så har staten tutat i oss att allt kommer ordna sig, bara vi jobbar och drar in skatt. Staten fixar barnomsorg, arbete, utbildning, allt. Därför har Sverige bland annat ett mycket lågt eget sparande internationellt sett. Vi behöver inte spara för arbetslöshet eller pension, staten fixar allt.

Om nu alla skyddsnät försvann över en natt i Sverige skulle det naturligtvis bli kaos, folk skulle få leva på gatan. Men i många andra länder fungerar livet ändå, måhända kanske inte med så hög "lägstanivå" som i Sverige. Vi skulle nog få se mer tiggare på gatorna, men den generella arbetsföra personen skulle nog klara sig bra. Den som har starka släktband och familjer med resurser skulle antagligen ha det bättre än idag.
Citera
2009-12-29, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babylonzooo
Bara för att grannen har en BMW så behöver inte du ha en.
Huh? Vad pratar du om?

Du skulle alltså inte stjäla för att överleva? Du skulle sätta dig ned och invänta svältdöden? Vem är det som är dum egentligen?
Citera
2010-01-02, 13:53
Medlem
a) Underförstått att det var ett bildligt uttryck.
b) Med dina förutsättningar, dvs tidigare alltid haft fast jobb och eventuellt även utan familj att försörja, ja då hade jag klarat mig bra och definitivt överlevt utan att sno från andra. Det är en fråga om inställning till livet.
Citera
2010-03-30, 13:29
Medlem
NorthernLis avatar
brott av olika de slag...

råna folk vid automater, snatta kläder mat mm, döda nå djur och slakta det med en stulen kniv, gjort upp eld med stulna tändstickor, grillat mig en feeeet biff, råna en knarklangare, sålt droger.
Senast redigerad av NorthernLi 2010-03-30 kl. 13:36.
Citera
2010-03-30, 19:23
Medlem
Utopia.s avatar
Hade fått ihop ett startkapital på något sätt, sen börjat sälja knark.

Det är väl fan bara att kolla på ett land som inte har ett utbyggt socialt skyddsnät. Vet att det även är annat som spelar in, men tycker inte att det är särskilt långsökt att koppla arbetslöshet till kriminalitet.

Förstår om man argumenterar för lägre skatt etc, men...

Har aldrig förstått mig på anarkokapitalister. Är det verkligen en sådan uppoffring att betala X% skatt och bygga ett bättre samhälle? Varför är det så jävla hemskt? Principbögeri bortom sunt förnuft.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in